En kestä iltapäivälehtien automaattisesti käynnistyviä videoita
Miten videoiden automaattisen käynnistymisen verkkosivuilla voi estää? Haluan vain lukea uutisia, en halua katsella videoita, joista osa ei edes liity uutiseen tai on vanhentuneita. Jos video vaikuttaa kiinnostavalta, haluan käynnistää sen itse ja sellaisella hetkellä kuin itselleni sopii. Olen jo vähentänyt Ilta-Sanomien verkkosivujen lukemista, koska siellä lävähtää video käyntiin melkein aina.
Kommentit (30)
Hei mammat, nyt palautepommitus! Molemmille iltahöpölehdille sama viesti, pois ne automaattisesti pyörivät videot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se onnistuu. Kaikissa selaimissa on mahdollista estää se videon automaattinen käynnistyminen.
Mitä selainta käytät?
Käytän Mozilla Firefoxia. Haluaisin siis itse valita, käynnistänkö videon, en poistaa videoita kokonaan.
Asenna tämä:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/flashstopper/
ja/tai..
- kirjoita osoiteriville about:config (ja paina enter)
- klikkaa olen varovainen, joo joo..
- kirjoita tekstikenttään media.autoplay.enabled
- tuplaklikkaa sitä riviä niin, että Value muuttuu true:sta false:ksi
That's it!
Latasin Flashstopperin, mutta IS:n videot lähtevät silti automaattisesti käyntiin.
Kokeile sit tuo seuraava ohje.
Mulla ei pyöri IS:lla mikään video automaattisesti. Millä alasivulla on esim joku video?
Seuraava ohjekaan ei toiminut. Onkohan siinä virhe?
Tässä on video: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000001208848.html (ihan satunnainen sivu)
Kyllä se ohje on oikein.
Saitko klikattua true:n false:ksi?
Tuo IS:n matkasivun video näyttäisi olevan swf- video, eli Shockwave flash- video. Se pitäisi pysyä toimimattomana noilla ylläolevilla asetuksilla, mut koita tehdä vielä tämä:
Klikkaa: Menu > Add-ons > Plugins > Shockwave flash > Never activate (tai Ask to activate)
Toimiikos (tai jääkö siis se video toimimatta) nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa palautetta näille ip-lehdille! Eihän tuossa ole mitään järkeä aloittaa videon pyörittämistä ilman käyttäjän lupaa. Ehkä hän on jääkaapilla rohmuamassa syötävää. Pieni juttu laittaa se play-painike siihen alkuun, josta sen ankka- tai kissavideon voi sitten ihan itse käynnistää.
Olen laittanut palautetta eikä ole auttanut.
Kuten myös. Itse en niitä videoita katsele enkä kuuntele, ne saa kyllä passauttua, mutta mainoksille ei aina pysty tekemään sitäkään. Mutta mutenappulaa ne eivät voi estää käyttämästä. Musiikkia kuuntelen sitten puhelimestani.
Seiskan sivuilla keskellä juttua olevat monesti asiaan liittymättömät videot olen poistanut näkyvistä ublock originilla-
Iltalehden videon paikalla näkyy musta suorakaide, mutta video ei käynnisty. En tiedä, mikä asetus tuon tarkalleen aikaansaa.
Iltasanomissa näköjään videot vielä käynnistyvät.
Firefox
Tietokoneella helppo. Android, en tiedä ja en jaksa tutkia. Menen nopeasti videon ohi.
Sama. Video alkaa aina uudelleen. Onneksi äänettömällä osa. Puhelimessa käynnistyy tuben videot, ei saa pois asetuksista ja ne kaikki jäävät historiaosaan. Lisäksi verkkokauppiailla on paljon ylimääräistä ponnahdusikkunaa jotka pitää sulkea ja lupia kysellään kaikilla sivuilla. Tuntuu että osa sivustojen toiminnoista on parantunut ja joku osa huonontunut. Ihmettelen kuka tekee huonommaksi alustoja.
Nehän saa joko ruksista tai kahdesta pystypalkista kiinni heti kun video alkaa pyörimään.
Helppoa ja yksinkertaistsa.
Adblock.