Huoh ahdistaa, kun olen niin huono työssäni...
Sanotaan että opiskelen vaikka sairaanhoitajaksi ja olen 25-vuotias. Olen ollut ok hyvä lukiossa, pääsin kouluun vähälla vaivalla, rakastan alaani ja opiskelua ja siksi arvosanani ovat olleet hyviä. Olen ollut viimeisen vuoden työharjoittelussa ja en ole kertaakaan saanut hyvää palautetta työssäni. Syyslukukaudelta sain huonoimman mahdollisen numeron ja syyt olivat etten ollut tarpeeksi aktiivinen ja en osallistunut aktiivisesti ryhmään. Ymmärrän tämän, itselläni oli haastava syksy ja siksi hädin tuskin sain tuon työharjoittelun päätökseen.
Nyt on seuraavat puoli vuotta takana ja en ole kertaakaan saanut hyvää palautetta. Tänään sain kuulla opettajalta suoraan että olen tyhmä. Masentaa koko ajan enemmän kun saan kuulla vain huonoa palautetta. En kysele tarpeeksi ja en ole tarpeeksi aktiivinen. En puhu niin paljon kuin pitäisi. Kaksi kertaa olen saanut kuulla opettajan syyllistäviä kommentteja ja siitä menen aivan lukkoon ja en osaa sanoa mitään. Ärsyttää, kun olen ns. paperilla hyvä ja mutta sitten työnteossa en, koska persoonani ei sovi siihen! Luulisin että sopisin paremmin tutkivampaan työhön, jossa saisi pohdiskella asioita rauhassa jne. ja mielestäni minulla on valmiuksia sellaiseen.
Huoh onkohan nyt tässä alanvaihto tiedossa (opintotukea ei saa enää toiseen tutkintoon) vai mitä pitäisi tehdä :( Tänään opettajan arvion jälkeen itkin sen kolme tuntia koska taas huono arvosana tiedossa...
Kommentit (28)
Et ole tottunut näkemään vaivaa asioiden eteen. Sun pitää vaan ottaa itseäsi niskasta kiinni ja aktivoitua. Kysellä ja ottaa mallia muista. Jos olet aidosti motivoitunut kyllä se siitä, ei auta itku markkinoilla.
Aktiivisuus ei ole persoonallisuuskysymys. Myös introvertti voi olla aktiivinen. Myös ujo ja jopa arka vo olla aktiivinen. Vaatii ehkä enemmän vaivannäköä, mutta ei ole mahdotonta (been there, done it, got pretty good at it).
Eli kun tiedät, mitä pitåisi tehdä, miksi ihmeessä et tee niin?
Et ehkä ole sopiva palvelualalle. Pystytkö jatkamaan opintojasi pidemmälle, pääsisit "kulissien taakse" töihin?
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuus ei ole persoonallisuuskysymys. Myös introvertti voi olla aktiivinen. Myös ujo ja jopa arka vo olla aktiivinen. Vaatii ehkä enemmän vaivannäköä, mutta ei ole mahdotonta (been there, done it, got pretty good at it).
Eli kun tiedät, mitä pitåisi tehdä, miksi ihmeessä et tee niin?
Hyvä kysymys. Itse asiassa ohjaajani suuttui kun en ole kysynyt hänen mielipidettään ennen kuin tein yhden muutoksen. Tosiasiassa viimeksi kun menin hänen luokseen ja sanoin että minulla olisi yksi kysymys tuosta projektista x, hän sanoin okei ja lähti paikalta. Viimeiset 2 tapaamista hän on perunut ja koskaan ei ole aikaa minun kysymyksille, kun hänellä on kiire seuraavaan tapaamiseen. En ymmärrä miten voin olla enemmän aktiivisempi ja en ole luonteeltani sellainen että ns. tyrkyttäisin itseäni ja en ole puhelias. Työkaverini on kysellyt paljon vähemmän ja tehnyt n. 70% vähemmän tunteja ja silti sai hyvät arvosanat koska on luonteeltaan puhelias ja tuo itseään esiin tapaamisissa. En vain ymmärrä mitä voin tehdä enemmän! Kysellä mutta ei ole ketään keneltä kysellä.
Jotkut opettajat tylyttävät liiaksi.
Minuakin raastoi tutkintotilaisuudessa, kun arvioiva opettaja piikitteli. Sanoi esim. samasta asiasta neljä kertaa. Jäi huono kuva tuosta maikasta, ei voi mitään. Käytös 😥
Teki mieli hurauttaa kotimatkalla autolla jonnekin...
Yritä kääntää voimaksesi :)
Tsemppiä 😃
Vierailija kirjoitti:
Jotkut opettajat tylyttävät liiaksi.
Minuakin raastoi tutkintotilaisuudessa, kun arvioiva opettaja piikitteli. Sanoi esim. samasta asiasta neljä kertaa. Jäi huono kuva tuosta maikasta, ei voi mitään. Käytös 😥
Teki mieli hurauttaa kotimatkalla autolla jonnekin...Yritä kääntää voimaksesi :)
Tsemppiä 😃
Kiitos!
Voi ku. Oli kuin mun kynästä :( mulla taas opettaja on ollut hyvä mutta ohjaajat ei aina oikein itsekään tiedä mitä ne haluaa. Tai siis saattavat sanoa, että ole omatoimisempaa. Noh missä muussa työssä voin olla omatoiminen ylittämättä valtuuksiani kuin perushoidossa, mutta jos menen tekemään sitä perushoitoa, niin ohjaaja sanoo, että älä sitä mene tekemään tai sinne mene, koska sun täytyy opiskella näitä sairaanhoitajan tehtäviä.
Noh sairaanhoitajan tehtävät suunnilleen on kirjaaminen ja lääkkeiden valmistus/ jako, ehkä lääkärin määräysten kirjaaminen ja sellaset, mitä et voi opiskelijana kovin omatoimisesti tehdä, ilman et sh jolla ne luvat on, on siinä koko ajan lähettyvillä. Noh ehkä kirjata, mutta ei sulla oo mitä kirjata, jos et oo sen potilaan kanssa perushoidossa, niinku lähihoitajat tekee. Huoh. Miten tän nyt selittää. Mut kai ymmärrät mitä tarkotan?
Harjoittelijana et voi kyllä kovin täydellinen koskaan olla ja kaikenlaista paskaa saat niskaan. Sitte ku pääset töihin, ni kukaan ei enää välitä. Näin se oli silloinkin kun opiskelin lähihhoitajaksi. Jos ohjaajaa ei pärstä miellyttänyt, ni kyllä se aina jotain valitettavaa keksi. Mutta sitte ku valmistui ja pääsi töihin, ni kukaan ei enää sanonut mitään.
Joo ja jos kysyy, et miten voi sen omatoimisuuden osoittaa, ni sanoo, että mene vaikka mittaamaan niitä verensokereita ja verenpainetta, et näiden potilaiden kohdalla ei voi koskaan mitata näitä liikaa. Ja sitte kun toteuttaa tätä ohjetta hiki päässä ja yrittää näyttää et kato nyt mä mittaan näitä, ni palautteessa lukee, että kannattaisi miettiä et pitääkö niitä koko Jan olla mittaamassa : O siis tää? Vastahan mulle neuvottiin et mittaa niitä, ja oo aktiivinen niitten kanssa, saatana.
Sitte juokset äkskytettävänä ympäri käytäviä hakemassa sitä ja tätä ja oot ihan lopun uupunut kaikesta mitä oot tehny ko ei oo hirveesti ollut mahdollisuutta hengähtää hetkeksi et vois miettiä et mitä tekis nyt sitten omatoimisesti.
Et oo ap ainut. Mun äiti on sh-opettaja ja lohdutti mua aikoinaan opinnoissa, että kyllä melkein kaikki opiskelijat itkee ainakin jossakin vaiheessa harjottelua.
Kai sitä jotenkin ottaa niin itteensä ku yrittää parhaansa ja sitä ei noteerata ohjaajt on monesti niin kiireisiä työssään, et ei ne oikeesti oo oikein kärryillä siitä, mitä se harjottelija siellä tekee.
Ehkä olet liian fiksu sinne kouluun. Älykäs ihminen ei kysele tyhmiä tai ole kokoajan äänessä vaan selvittää itse... Kanalaumakälätys ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Et oo ap ainut. Mun äiti on sh-opettaja ja lohdutti mua aikoinaan opinnoissa, että kyllä melkein kaikki opiskelijat itkee ainakin jossakin vaiheessa harjottelua.
Kai sitä jotenkin ottaa niin itteensä ku yrittää parhaansa ja sitä ei noteerata ohjaajt on monesti niin kiireisiä työssään, et ei ne oikeesti oo oikein kärryillä siitä, mitä se harjottelija siellä tekee.
Eikö ne ohjaajat oikein itekään tiiä mitä ne oikein haluaa. Kuhan ovat tyytyväisiä kuu saavat käskyttää ja olla päteviä.
Akkavaltaisten alojen ongelmia. Katkerat keski-ikäiset naiset ovat pahimpia esimiehiä. Ei niin pientä virkaa, että ei lirahtaisi naisella päähän. Joku siivoojien esimieskin nauttii kun saa kiusata nuoria tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Akkavaltaisten alojen ongelmia. Katkerat keski-ikäiset naiset ovat pahimpia esimiehiä. Ei niin pientä virkaa, että ei lirahtaisi naisella päähän. Joku siivoojien esimieskin nauttii kun saa kiusata nuoria tyttöjä.
Ei ne kiusaa vaan nuoria tyttöjä vaan ihan kaikkia, joilla vaan jonkunlainen opiskelija status on tai ovat arvojärjestyksessä alempana.
Ihan sama mikä ala niin ei ole asiallista opettajan haukkua ketään tyhmäksi. Olisi ainakin minulle ihan väärä ala vain siksi etten kestäisi sellaisia juntteja ja alkaisi pelottaa onko yleisempikin tapa alalla.
Mutta jos muuten tunnet että et sovellu alalle niin kannattaa varmaan käydä loppuun jos ei ole paljoa jäljellä ja opiskella palkkatuloilla uusi ala, ehkä vielä joskus aikuisopiskeluun suunnattu tukikin tulee kyseeseen.
Jos taas ala tuntuu muuten sopivalta mutta joku yksittäinen luonnehäiriöinen opettaja haukkuu, niin jätä se omaan arvoonsa. Monesti uuden oppiminen mukavuusalueen ulkopuolella tuntuu jatkuvalta sarjalta epäonnistumisia ennen kuin jonain päivänä huomaa ylittäneensä esteet.
Ihmisillä on erilaisia tapoja oppiakin, henkilökohtaisesti mua on auttanut että olen tunnistanut oman tapani ja pyrin hyödyntämään sitä ja välttelemään itselleni hyödyttömiä tapoja.
Ei mua kyl kuka opettaja koskaan haukkunut tyhmäksi. Sano rehtorille jos on noin. Tollasta ei tartte sietää.
Jos jo harjoitteluissa saat noin huonoa palautetta, niin miten ihmeessä voisit alalle edes työllistyä? Kannattaa tosissaan miettiä alanvaihtoa, jos koulutuksella ei pysty tekemään muita töitä.
jospa oot tosiaan liian fiksu tohon työhön. entä jos jatkaisit vaikka hoitotiedettä yliopistossa amk jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Jos jo harjoitteluissa saat noin huonoa palautetta, niin miten ihmeessä voisit alalle edes työllistyä? Kannattaa tosissaan miettiä alanvaihtoa, jos koulutuksella ei pysty tekemään muita töitä.
Höpsis
Vaihda ny ihmeessä alaa, jos sun luonne ei kerran oo sopiva nykyseen! Hermot siinä pidemmän päälle menee.