Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias vastustaa kaikkea mikä on ns. massaa, tämän takia kiusataan

Vierailija
25.06.2016 |

Hän haukkuu kovaan ääneen iPhonet, massavaatteet- ja reput. Tästä syystä on menettänyt kaverinsa koska teineillä noita luonnollisesti on. Olen yrittänyt sanoa että saa olla mielipiteitä muttei niitä kannata tässä tilanteessa huudella ympäriinsä. Miten saisin hänet lopettamaan?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla mitä mieltä on, kuulostaa fiksulta kun ei mene massamuotiin mukaan.

Vierailija
2/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otse olin samanlainen teininä ja mielestäni on terve merkki nuoressa, että osaa kyseenalaistaa, eikä vain kuljen muiden mukana. Nuorelle se tulee liioiteltuna ja tapa kapinoida ja esittää mielipiteitä turhankin kärkkäästi. Ehkä vanhemman kannattaa ottaa semmoinen näkökulma, että joku saattaa loukkaantua hänen mielipiteistään ja tuskin hän itsekään pitäisi siitä, että joku haukkuu vieressä esim. mustia hiuksia, jos itsellä on mustat hiukset. Kuulostaa yksinkertaiselta ja ei välttämättä toimi.

Teini etsii paikkaansa maailmassa ja heijastelee paljon omaa itseään muihin. Älä nyt kuitenkaan sano, että "sua kiusataan sen takia"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on fiksu nuori siinä mielessä, ettei mene massan mukana ja ole samanlainen sopuli kuin tuhat muuta.

Mutta ei sitä omaa ainutlaatuisuuttaan tarvitse koko ajan kovaan ääneen toitottaa - ei sellaista jaksa kukaan kuunnella, aikuisenkaan suusta. Se helposti kääntyy ärsyttäväksi itsekorostukseksi; " katsokaa kun MINÄ olen tässä ihan erinomainen ja erilainen!"

Ap voi siis kertoa tytölleen, että on hienoa olla erilainen ja omanlainen, mutta hänellä ei ole mitään oikeuttaa kritisoida niitä "massanuoria". Muuten ei ole ihmekään, että kaverit kaikkoavat.

Vierailija
4/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä kaikkia kiusataan. Oli massaa tai oman tien kulkija. Ennen esim animefanit oli omaa tietä, nyt nekin on "massaa".

Lapsesi ei varmaan ole löytänyt sitä omaa porukkaansa ja nyt kapinoi vaikkei oikeastaan ole mitään kapinoitavaa. Harmi vaan se purkaantuu nyt noin että toiset tuntee itsensä huonoksi valitessaan tavaroita mm näitä konkkeneita ja omppuja.

Ja mikään mitä sanot tuskin auttaa. (Olin itse tuollainen vääräsuu jäkättäjä. Olen edelleen :D mua ei kyllä kiusattu mutta vähän syrjittiin - mikä ei haitannut yhtään kun en viihtynyt kenenkään kanssa. En viihdy vieläkään, en jaksa eikä mun tarvi olla yltiösosiaalinen.) Anna etsiä oma polku, omaa luonnetta ei voi muuttaa kukaan muu kuin itse, jos haluaa!

Vierailija
5/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suunta. Harva massaihminen on älykäs.

Vierailija
6/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haukkuu kaverinsa, menettää heidät. Varmaan huomaa sitten ihan itse tämän. Et voi vaikuttaa asiaan. Kuulostaa vähän rasittavan teiniltä käytökseltä, mutta kyllä se siitä asettuu vielä.

Vierailija
7/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi ei saisi olla massaa. Jos ei satu tykkäämään jostain muoti-ilmiöstä, niin eihän siihen silloin tarvitse ottaa osaa. Mutta jos nyt sattuu tykkäämään vaikka jostain repusta, joka on tullut suureen suosioon, niin miksei sellaista saisi itselleen hankkia? Minusta on ihan naurettavaa, että oma-arvo rakennetaan sen mukaan, että ollaan itse jotenkin parempia, kun ei mennä muotivillityksiin.

En minäkään ole ikinä välittänyt näistä someilmiöistä, mutta en koe tarvetta haukkua jotain Facebookia ja siellä olevia ihmisiä. Toiset tykkäävät, toiset eivät. Suosittelisin tytärtäsi pitämään suunsa kiinni, sillä kukaan ei jaksa kuunnella moista marmatusta. Antaa toisten tykätä, mistä tykkää. Ei tyttäresi ole mikään pakko ostaa niitä muiden nuorten suosimia juttuja, mutta ei hänellä myöskään ole oikeutta ääneen arvostella.

Vierailija
8/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kaikki massaa vastustavat tituleerataan aina erityisen älykkäiksi oman tien kulkijoiksi. Monissa "alakulttuureissakin" on tiukat kirjoittamattomat säännöt joiden mukaan pitää pukeutua jne. Miten näiden sääntöjen noudattaminen on parempaa? Jos nuori oikeasti on ns, oman tien kulkija, hän tuskin tuntee tarvetta mollata massakulttuuria. On typerää kokea ylemmyydentunnetta omasta mausta musiikissa/vaatteissa. Kaikenlainen kiusaaminen on väärin. Omat mielipiteet voi kuitenkin pitää ihan vain itsellään tai sitä harrastaa kavereiden kanssa circle jerkingiä jos haluaa korostaa omaa erinomaisuuttaan. Minullaa itsellä on ollut monenlaisia tyylejä emosta massateiniin tai hevariin. Kaikki näistä lokeroivat ihmiset kapeaan alaan. Parasta on vain olla oma itsensä ja vaikka ostaa kånken jos siltä tuntuu. Vaatemaku ei tee ihmisestä älykästä.

Vierailija
9/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäinen voi kokea itsensä viisaaksi ja älykkääksi, jos vastustaa kaikkea pinnalla olevaa ns. massaa. Toisaalta mielestäni kyseessä on pseudoviisaus. Todella viisas, fiksu, sydämeltään sivistynyt ihminen ymmärtää, että vaikka hän itse "vastustaisi" jotain tai olisi eri mieltä jostain, ei hänen tarvitse huudella mielipiteitään nenäkkäästi ympäriinsä. Hän voi omilla kulutusvalinnoillaan tukea omaa arvomaailmaansa, ilman että pitää sitä tuputtaa toisille.

Pari esimerkkiä. Eräs entinen työkaveri oli ns. vanha ituhippi ja kasvissyöjä. Minäkin olen kasvissyöjä ja siihen aikaan olin turhan kärkäs tuputtamaan muillekin kasvissyönti-ideologiaa (enää en tee niin, olen viisastunut!). Tämä viisas ex-kollega sai minut vakuutettua siitä, että kasvissyönnin aggressiivisella  vaahtoamisella saan levitettyä pahaa mieltä ja ristiriitaa ihmisten välille. Jos haluan vaikuttaa muiden kulutustottumuksiin, voin vaikkapa tarjota heille hyvää kasvisruokaa, sitä mitenkään erityisesti alleviivaamatta. Eikä tarvitse leikkiä ns. parempaa ihmistä kuin muut.

Toinen esimerkki. 75-vuotiaalla äidilläni on iPhone ja Applen tietokone. Tämän kevään yo-juhlissa ylioppilaspoika (nähtyään äidin iPhonen) kommentoi, että miten naurettavaa on Applen markkinointi, kun "vanhat mummotkin" saadaan ostamaan Applen puhelin. Tähän viisas äitini vaan hymähti, että hän on kokeillut useampia älypuhelimia vuosien saatossa ja tullut tulokseen, että iPhone on hänelle helpoin ja käyttäjäystävällisin, siksi hän sitä käyttää, ei markkinointimiesten uhrina. Ylioppilaspoika automaattisesti kun oli odottanut, ettei 70+ vuotias edes osaisi käynnistää älypuhelinta.

Vierailija
10/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kuri osaa huomioida muita ja sellaiset sosiaalisesti kyvyttömät jää helposti ilman kavereita. Nostaa itseään mollaamalla toisia

Vierailija
11/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole älykäs teini, jos mollaa muita. Tuo on sitä kiusaamista!!

Me aikuisetkin lemppaisimme elämästämme sellaisen.

Vierailija
12/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena tajuaa olleensa väärässä. Olihan Björn wahlrooskin kommunisti nuorena

Vierailija
13/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, teini joka haluaa täysin erottua muista on jotenkin epänormaali. Keskiverto ja hyvinvoiva nuori haluaa kuulua porukkaan.

Tiedän vuosien kokemuksesta, että 10 vuoden sisällä näiden liian erilaisten nuorien kysymykset ovat kasvaneet mielenterveysongelmiksi.

Eli, vie nuoresi terapiaan ja vauhdilla ennenkuin täyttää 18 ja hoitoonpääsy vaikeutuu merkittävästi.

Vierailija
14/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit kuvittelee, että muut ovat massaa, ja hän itse on ainut "yksilö". Kuka muka ajattelee, että hei, ihanaa olla valtavirtateini? Vasta myöhemmin huomaa, että ehkä se yksilöllisyys ei riipukaan siitä iphonesta tai kånkenista vaan jokainen on ihan yksilö niistä huolimatta. Ihan normaalia teini-ikää, menee ohi.

Vierailija
15/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle, että hän on itse se kiusaaja.

Vierailija
16/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas teininä ja oikeastaan paljon sitä aikaisemminkin halusin aina valita ja tehdä asiat toisin kuin muut. En tosin koskaan ääneen kritisoinut muita siitä mitä he tekivät koska en minä edes halunnut että muut muuttuu. Oma eritavoin toimiminen oli minulle tarpeeksi. Toki olin myös koulukiusattu, mutta lapsuutta ja kasvamista se kaikki oli. Nykyäänkin teen päätökset täysin itsenäisesti.

Vierailija
17/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni myöskin inhosi massaa, mutta ei hän sitä isoon ääneen toitottanut. Meni vain haluamallaan tyylillä. Kukaan ei kiusannut häntä.

Vierailija
18/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas teininä ja oikeastaan paljon sitä aikaisemminkin halusin aina valita ja tehdä asiat toisin kuin muut. En tosin koskaan ääneen kritisoinut muita siitä mitä he tekivät koska en minä edes halunnut että muut muuttuu. Oma eritavoin toimiminen oli minulle tarpeeksi. Toki olin myös koulukiusattu, mutta lapsuutta ja kasvamista se kaikki oli. Nykyäänkin teen päätökset täysin itsenäisesti.

No tässä on nyt se ydin, jota vanhemmat ja nuoret itse eivät halua uskoa. Erilainen joutuu lähes poikkeuksetta kiusatuksi. Vanhemman tehtävä on tukea nuorta siinä että hän osaa tehdä kavereita ja kuulua kaveriporukkaan. Yksinäisyys on iso ongelma aikuisten keskuudessa ja nuorta jolla on heikot sosiaaliset taidot ei saa jättää yksin. Ja vielä pahempaa on hokea ja vahvistaa sitä että hän on vaan erilainen ja haluaa olla yksin.

Vierailija
19/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi kuulostaa ärsyttävältä tyypiltä joka yrittää olla muita parempi ja älykkäämpi. Tottakai mielipiteitä saa ja pitääkin olla, eikä noihin massajuttuihin ole mikään pakko kenenkään mennä mukaan mutta jos vihaa jotain vain sen takia että se on suosittua ja vielä kovaan ääneen toitottaa sitä kaikille, on vain rasittava idiootti ja ymmärrän hyvin miksi kavereita ärsyttää.

Vierailija
20/38 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan, että nuori itse kiusaa ja haukkuu muita, joten valtava ihme ei ole se, jos herää vastareaktio. Toisten ihmisten kunnioituksesta kannattaisi jutella. Se on paljon parempi älykkyyden mittari kuin toisten valintojen haukkuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi