Isä joutui hakemaan poikansa pois rippileiriltä Lahdessa – oma kokemukseni
http://yle.fi/uutiset/kehitysvammainen_poika_sai_lahtopassit_riparilta_…
Ikävä tapahtuma, josta tuli mieleen oma kokemukseni rippileiristä. En viihtynyt siellä ollenkaan, vaikka yleensä rippileirin sanotaan olevan hieno kokemus, josta jää suorastaan nuoruusiän parhaimmat muistot. Näin jälkiviisaana koen, että olisi ollut parempi, jos olisin käynyt vain rippikoulun.
Ymmärsin uutisjutusta, että kyseinen poika oli vammastaan huolimatta käynyt normaalia peruskoulua, ja sen vuoksi automaattisesti ohjattu normaalille rippileirille eikä kehitysvammaisten leirille (?). Ehkä kehitysvamma on hänellä lieväasteinen normaaliolosuhteissa, mutta leiriolosuhteessa, jossa ympäristö on yhtäkkiä täysin toisenlainen, ongelmat tulivat esiin? Näin siis päättelin.
Jos on jollain tavalla erilainen, leiriolosuhteet voivat olla myrkkyä. Ei siihen tarvita edes aivokurkiaisen puutosta, niin kuin tällä pojalla. Itse olen, ja olin jo silloin rippi-iässä, myös omalla tavallani sosiaalisesti erilainen ikätovereihini nähden, ja koin olevani täysin ulkopuolinen rippileirillä – osan ajasta en edes ymmärtänyt, mitä piti tehdä ja miksi jne.
Vaikka pääsin ripille rimaa hipoen, tulin myöhemmin aikuisena uskoon ihan omaa reittiäni pitkin.
Jos tapauksen poika tai joku hänen läheisensä näkee tämän viestin, niin haluan tukea sanomalla, että on meitä muitakin, joille on jäänyt huonot muistot rippileiriltä.
- Tiffany
Kommentit (11)
Kyllä vanhempien olisi pitänyt ymmärtää että tarttee tukea niin paljon oudossa paikassa että ei pärjää. Ja jokainen vastuullinen vanhempi olisi tutustuttanut ja keskustellut ohjaajien kanssa henkilökohtaisesti
Vierailija kirjoitti:
Minua isosetkin kiusasivat leirillä vaikka olen ihan tavallinen tyyppi. Ilmeisesti homouteni paistoi läpi. Oli siinä kestämistä kun iltaisin oli joku rukouspiiri, jossa nämä kiusaajat rukoilivat jotain diipadaapaa että "anteeksi jeesus kun ei aina osaa toteuttaa tahtoasi". Eipä yrityskään näyttänyt olevan kummoista.
Miten ihmeessä homoutesi "paistoi läpi"?
On tosiaan harmillinen tapahtuma. Tuskin siitä ketään voi syyttää. Vanhemmat varmaan olettivat, että jos poika pärjää koulussa, pärjää leirilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua isosetkin kiusasivat leirillä vaikka olen ihan tavallinen tyyppi. Ilmeisesti homouteni paistoi läpi. Oli siinä kestämistä kun iltaisin oli joku rukouspiiri, jossa nämä kiusaajat rukoilivat jotain diipadaapaa että "anteeksi jeesus kun ei aina osaa toteuttaa tahtoasi". Eipä yrityskään näyttänyt olevan kummoista.
No varmaan puhetyylistä tms. Tiedän olevani vähän homomainen.
Lehtitietojen mukaan pojalla oli suorittamatta rippikouluun kuuluvia kirkossakäyntejä ja muita etukäteisohjelmia, joten eiköhän tuossa myös vanhemmat laistaneet vastuustaan. Meillä on hieman erilainen tyttö ja pidin huolta siitä, että sain riparista kaiken mahdollisen tiedon etukäteen enkä laittanut nuorta kantamaan vastuuta asioista, joihin hän ei sairautensa vuoksi kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten homojen puhetyyli eroaa muiden puhetyylistä?
Kyllä tilannetta olisi pitänyt katsoa muutama päivä ennen kotiin soittoa. Joku olisi voinut ottaa "pojan" siipiensä suojaan ja auttaa sopeutumaan.
Kurja tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain voi olla vähän feminiinisempi ääni. Newsflash?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain voi olla vähän feminiinisempi ääni. Newsflash?
En ole koskaan kuullut tätä.