Miten saada teini irtaantumaan älypuhelimestaan ruokailun ajaksi?
Tyttö 14v. Ei osallistu yhtään keskusteluun ja jos kysyn jotain niin vastaus on "mmm, joo" luokkaa. Ärsyttää. Haluaisin pitää edes päiväruokailun puhelimettomana aikana.
Kommentit (20)
1, Niin olen myös sanonut muttei usko. Olen muutaman kerran evännyt viikkorahan muttei silläkään ollut vaikutusta.
Ap
Meillä on säännöt pöydässä ja niitä totellaan.
Puhelin ei kuulu ruokapöytään! Puhelin päiväksi takavarikkoon niin alkaa sujua.
Vierailija kirjoitti:
1, Niin olen myös sanonut muttei usko. Olen muutaman kerran evännyt viikkorahan muttei silläkään ollut vaikutusta.
Ap
Mutta et vaan päästä lasta pöytään, jos puhelin on mukana. Kyllä se nälissään jossain kohtaa oppii.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Otat puhelimen pois? Sillai meillä tämä ratkaistaan, jos puhe ei mene jakeluun.
Meillä kaikkien puhelimet jäävät eteisen pöydälle kun syödään. Jos soi, voi käydä katsomassa onko oikeasti tärkeä juttu ja pakko vastata. Viestit ehtii lukea ruuan jälkeenkin.
Ettehän aikuiset anna mallia, että puhelinta näpelöidään koko ajan?
Ei se puhelimen poisotto onnistu. Selfietikusta ja pyöräilykypärästä saa rakennettua kätevän telineen puhelimelle, jolloin kädet jää vapaaksi syömiselle.
No siten, että se on joko puhelin tai ruoka. Ja ruokaa ei ole tarjolla myöhemmin.
Eikö yh-ämmällä pysy lapset kurissa?
Huostaanotto?
Ota saatanan vässykkä puhelin pois lapselta.
Sanot teinille, että ruokapöytään ei oteta puhelimia. Kuinka voi olla noin vaikeaa?
Kuulostaa siltä että teillä teini on se määrittelee perheen säännöt, ei voi oikeasti olla niin vaikea sanoa tiukasti "ei puhelinta ruokapöytään" tai ottaa puhelin pois jos puhe ei tehoa.
Puhelimen voi myös ottaa pois pidemmäksi aikaa. Esimerkiksi koko päiväksi, viikoksi jne. Kyllä se jossain kohti oppii, että helpoimmalla pääsee, kun jättää sen pois sen ruokailun ajaksi.
Miten sä ajattelit hoitaa muutaman vuoden päästä aika paljon pahemmat keskustelut? "Ei, et lähde festareille teltailemaa kolmeksi päiväksi 5 kolmikymppisen miehen kanssa." Ja tyttö sitten tahtookin muuta ja lähtee? Mutta hyvä pointti tuossa yllä, vaikea on vaatia sellaista, mitä ei itsekkään noudata eli istutko itse puhelin kädessä siinä ruokapöydässä?
Jos puhelin on pöydässä, otat sen käteen ja viet toiseen huoneeseen. Teini murjottaa aikansa, mutta se menee ohi. Ruokarauha kuuluu kaikille. Puhelimen (siellä toisessa huoneessa) voi myös laittaa äänettömälle kun ollaan yhdessä ja syödään. Ruuan jälkeen, kun astiat on laitettu tiskikoneeseen ja se käy, jokainen voi taas palata klähmimään puhelimiaan ja haistatta muulle perheelle p*skat.
Puhelin takavarikkoon ensin loppupäiväksi jos ruokapöytään sen tuo,seuraavasta kerrasta koko päiväksi, seuraavasta kahdeksi yms. Kyllä aikuisen ihmisen on pystyttävä 14v pitämään kurissa. Onko ainoa lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Otat puhelimen pois. Onkos vaikeaa?
Jos jatkuu, niin liittymä kiinni.
Ruokailu ei ala ennekuin puhelin on pois pöydästä. Täysi nöyryytys on tarpeeton, eli taskuun varmaan riittää.
Ja toistetaan tuhat kertaa :-)
Tämä on sun homma nyt. Nuoren pitää oppia että häneltä vaaditaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei usko? Sitten pitää uskoa lujittaa ja ottaa puhelin pois. Seuraava porras jos edelleen ei usko on liittymän sulkeminen. Helppoa. Aikuiset päättävät kodin säännöt.
Niin? Meillä on ruokapöytä rauhoitettu puhelimelta, syömään ei ole asiaa puhelimen kanssa.