Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta neljä viikkoa ilman viinintissuttelua ja vapaiden alun muisti-pois-kännäilyä. Uutta ja outoa kyllä...

Vierailija
22.06.2016 |

Olen varmaan ollut suurkuluttaja jo vuosia. Viinintissuttelua, eikun maistelua, sekä kunnon kännit nollatakseni. Ikää jo lähellä 50, koulutu, työpaikka ja avioliitto.

Viimeisen kankkusen pelkotilojen ja masennuksen jälkeen päätin, että nyt pitää riittää vähäksi aikaa. En jaksa enää.

Nyt on jo kohta kuukausi mennyt. Tunnen itseni jotenkin valoisammaksi, voin hyvin ja olen positiivinen. Jaksaminen on erilaista; jaksan touhuta ja puuhastella ja tuntuu että saan enemmän aikaiseksi.
Olin tosin toivonut pinnallisesti että laihtuisin varsinkin keskivartalosta, mutta vielä ei sitä ihmettä ole tapahtunut.

Kotini oli aina siisti ja työt hoidettuna juodessakin, mutta nyt tunnen itseni energisemmäksi ja tekevämmäksi kuin aiemmin.

Rahansäästöä en ole huommanut, kun sitä on aina riittänyt,mutta ehkä sekin tulee esiin.

Juhannuksen olen töissä mutta sitten alkaa loma. Ja se on aina ollut kostea kaikkine mökkivierailuneen ja mökkielämään kuuluvana.

Onko täällä muita, jotka haluaisivat saada vähennettyä tai haaveilevat jopa lopettamisesta? Tai onnistumistarinoita jopa? Olisi kiva kuulla, jos jollakin on samoja tunnelmia. Näin lomakauden alussa monet ovat huolissaan kyllä puolison röpöttelystä, mutta omani tässä minua enemmän hermostuttaa vaikka mieskin ottaa. Ei vaan niin paljon eikä mene siitä niin huonoon skuosiin kuin minä.

Elokuussa sitten jokavuotiset iltapäivälehtien otsikot "näin moni joutuu loman jälkeen katkolle" ja " näin monen on vaikea lopettaa kesäloman juomisen jälkeen". Haluaisin olla pois siitä kohderyhmästä tänä vuonna....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä! Haluaisin vähentää juomistani sellaiselle tasolle, että pystyisin jättämään sen siihen pariin lasilliseeen minkä haluaisin juoda.

En osaa sitä kuitenkaan tehdä. Nousuhumala on niin ihanan kutkuttava, aurinkoinen, mukava tunne että haluan sitä lisää aina.

Ulkonäköön vaikuttaminen huolestuttaa. Miten juominen teidän mielestä näkyy naisessa? Toivon ettei minulla vielä ollenkaan. Töissä on muutama 45v ja plus ha ne kyllä näyttää ma-ti punakoilta ja huonovointisilta hermot loppu ja aina turvoksissa.

Loppuviikosta ei sitten enää muusta puhutakaan kuin punkusta, kuplivasta ja skumpasta. Eli ryyppämisestä.

Vierailija
2/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen näkyy naisessa: ääni mataloituu, hermot menee heti, raivoaminen, ärtyminen, nenä turpoaa, nenä limakalvot kuivuvat, karstoittuvat. Käsien vapina. Asetaldihydiuloste. Päänsärky. Erittäin huonot, katkonaiset unet. Kuorsaaminen. Painajaisunet, tai valkoiset hahmot makuuhuoneessa (sanotaan myös pikku-ukoiksi). Jos olet kaksikin päivää ilman viiniä, niin kolmantena päivänä alat aamusta asti huutaa, ja lasket tunteja milloin pääset kotiin juomaan välittömästi työpäivän jälkeen. Kädet vapisten. Vieroitusoireet ovat kovat.

Lisää: naaman punoitus, ryppyjen lisääntyminen, silmien punoitus ja verestäminen. Rytmihäiriöt. Ulkomuodosta näkyy kilometrin päähän, että "tuo nainen juo". Maksa-arvot korkealla. Henkinen tila: raunio. Ainoastaan nousuhumalassa  elämä hymyilee - milloinkaan muutoin ei ole hauskaa. Alakulo ja masis ilman viinaa. Ja kuin taikaiskusta: parin ensimmäisen ryypyn jälkeen alakulo poissa, ajatus kulkee. Ei voi olla päivääkään ilman alkoholia. Jos juot olutta päivittäin, vuosiakausia, niin vatsasi turpoaa. Kaljamaha.

Niin, vaikutus ulkomuotoon: luulet, että kukaan ei huomaa juopotteluasi. Väärin. Me alannaiset tunnistamme heti, kuka ei sylje lasiin. Se vaan näkyy niin miehessä kuin naisessa. Me alannaiset kun emme puhu ryyppäämisestämme, tissuttelustamme, koska naisten juopottelu on yhä tabu. Vaikka skumpasta puhuttaisiinkin työpaikoilla, niin kuinka moni sanoo ääneen vetävänsä viikonloppuisin kännit? Tai että päivittäin juovansa pullon, kaksi viiniä - kuten minä tein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: krapula. Hikoilu. Kylmä hiki. Tärinä. Buranalla töihin useimpina aamuina. Närästys. Hikka. Kokonaisvaltainen paha olo. Sisäisesti ja ulkoisesti.

Vierailija
4/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä! Haluaisin vähentää juomistani sellaiselle tasolle, että pystyisin jättämään sen siihen pariin lasilliseeen minkä haluaisin juoda.

En osaa sitä kuitenkaan tehdä. Nousuhumala on niin ihanan kutkuttava, aurinkoinen, mukava tunne että haluan sitä lisää aina.

Ulkonäköön vaikuttaminen huolestuttaa. Miten juominen teidän mielestä näkyy naisessa? Toivon ettei minulla vielä ollenkaan. Töissä on muutama 45v ja plus ha ne kyllä näyttää ma-ti punakoilta ja huonovointisilta hermot loppu ja aina turvoksissa.

Loppuviikosta ei sitten enää muusta puhutakaan kuin punkusta, kuplivasta ja skumpasta. Eli ryyppämisestä.

Kannatta olla rehellinen itselleen ja punnita alkoholin hyvät ja huonot puolet. Jos siinä näkee riittävästi hyvää, niin hölmöä sellaista on lopettaa. Jos miinusmerkkiset painavat enemmän, kannattaa miettiä jatkoa, pystyykö vähentämään tai lopettamaan alkoholin käytön kokonaan, jos ei, niin mistä sopivin apu, vaihtoehtoja kyllä löytyy kun jaksaa etsiä.

Tunnen monia raitistuneita entisiä ongelmakäyttäjiä, sekä miehiä että naisia, ja voin vakuuttaa, ettei yhdenkään ulkonäkö raitistumisen takia ainakaan huonommaksi ole muuttunut.

Vierailija
5/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap. aiempien lomien jälkeen joutunut katkolle?

Vierailija
6/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenlehdet ovat pitkään mainostaneet tätä lasi viiniä iltaisin - tissuttelukulttuuria hyväksyttävänä ja asiaan kuuluvana. Se "lasillinen" harvoin on kuitenkaan mikään 12 cl ja vaan pikemminkin 24 cl ja ehkä niitä sitten menee usein toinenkin, eli pian hulahtaakin melkein pullo illassa. Eikä niitä pullojakaan sitten tule kaappiin kolisemaan, kun hakee käteviä hanapakkauksia, joista ei huomaakaan, kuinka paljon sitä tulee lasiin lorotettua. Ja tyhjän paketin saa rutattua roskikseen, niin ei tunne mitään juoneensakaan, kun ei tarvitse kantaa kassikaupalla tyhjiä pulloja takaisin. Eikä skumpan juonti tietenkään mitään juopottelua ole, vaan muutama lasillinen kuplivaa on ihan virkistysjuoma...

Vierailija
7/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo sen max 3 annosta ja ei edes hanki enempää, eikä myöskään lähde kapakkaan. Alkoholosmi on tietysti erikseen, et voi edes ottaa kohtuudella koska mieliteko on liian kova ja ohittaa täyrkeydessä kaiken muun.

Vierailija
8/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 83kg. Juon pullollisen viiniä iltaisin eikä juuri eka nousun jälkeen tunnu missään.

Lupaan itselleni että saan juoda viiniä jonkun tietyn lempiohjelmani aikana. Tämä on nyt mennyt siihen, että kun ohjelman mainokset ja alkutekstit alkaa niin puoli pulloa on mennyt. Toisella mainoskatkolla pullo tyhjä ja mietin vaan että mistä lisää.

Hirveetä itsepetosta kyllä tämmöinen.

Onko kukaan kokellut hypnoosilla päästä irti tavasta?

Jos olis pilleri joka lopettaisi viininhimon niin voisin vaikka 100ege per pilleri maksaa.

Vierailija
9/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 37 vuotias, lapseton mutta naimisissa ja työelämässä oleva nainen. Viini on minun(kin) heikkouteni. Toki siideriä ja lonkeroakin juon, niiden kanssa ei tule ongelmaa koska se nousuhumala ei ole niin nopeaa ja siten niin "kivaa".. Miksihän se viini on monelle naiselle juuri se juttu. Se eka lasi rentouttaa, on mukavaa, toinen pitää saada. Itse tosin todella harvoin juon enempää viiniä kuin yhden pullon, sitten lisäksi sitä siideriä..

Joskus minusta tulee pahapäinen sen viinin jälkeen, jonka piti rentouttaa kun ahdisti mutta sitten vain pahensikin sitä. Arkisin en juo alkoholia.

Kyllä sitä miettii että pitäisi vähentää. Tai nimenomaan, sen pitäisi pystyä jättämään siihen max 5 annokseen.. En tiedä onko siihen ongelmaan oikein mitään ratkaisua, paitsi ehkä jos todella pystyy pakottamaan itsensä juomaan tuopin vettä aina lasillisten välissä..

Ja sinkkuaikoina oli tuttua tuokin, että valkkaripullo piti olla ja avata kun alkaa katselemaan televisiosta jotakin mukavaa. Seuraavana päivänä saatoin huomata, etten muista koko jaksosta oikein mitään. Eli saatoin tunnin ohjelman aikana juoda niin paljon, että keskittyminen herpaantui ja ohjelma meni ohi.

Tsempit aloittajalle ja toivoisinpa että itsekin voisin sanoa joskus edes olevani neljä viikkoa viinittelemättä!

Vierailija
10/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetaldihydiuloste

Mikä tämä on..?

Vierailija
11/11 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semi-Densotar kirjoitti:

Painan 83kg. Juon pullollisen viiniä iltaisin eikä juuri eka nousun jälkeen tunnu missään.

Lupaan itselleni että saan juoda viiniä jonkun tietyn lempiohjelmani aikana. Tämä on nyt mennyt siihen, että kun ohjelman mainokset ja alkutekstit alkaa niin puoli pulloa on mennyt. Toisella mainoskatkolla pullo tyhjä ja mietin vaan että mistä lisää.

Hirveetä itsepetosta kyllä tämmöinen.

Onko kukaan kokellut hypnoosilla päästä irti tavasta?

Jos olis pilleri joka lopettaisi viininhimon niin voisin vaikka 100ege per pilleri maksaa.

Näin se minunkin alkoholismi alkoi. Tai kehittyi. Telkkarin äärellä viiniä. Ensin pullollinen, sitten kaksi. Ja pahapäiseksikin tulin, vaikka aikaisemmin olin iloinen, naureskeleva. Aloin haastaa riitaa.

Luen vähän surullisena näitä tunnustuksia, mutta arvon annan rehellisyydelle. Totuus on, että moni nainen alkoholisoituu yleistyneen viininlipittelyn vuoksi. Ani harvalla viininjuonti jää yhteen, kahteen annokseen. Se on pullo tai kaksi. Pahimmillaan minulla siis, myös arkena työaikaan. Sitten jouduin työttömäksi, ja siitä putki aukeni. Oli aivan sama, milloin join. Peitin juomisen erittäin taitavasti.

Mitään pillereitä ei ole. Antabus kai toimii joillakuilla, mutta varsinaisesti irtipääsemiseen tarvitaan joko ohjattu vieroitushoito tai sitten AA-kerho. Tai, kuten tapauksessani, perustavaalaatua oleva elämänmuutos, ja kivenkova tahto. Itse räpiköin irti viinistä. Kertakaikkiaan tahdonvoimalla, lukemalla paljon tietoa alkoholismista, riippuvuuksista, katsomalla omaa elämää taaksepäin aina lapsuuden kodin malliin, jne. Siis päänsisäinen prosessi. Jos tosissasi haluat eroon alkoholista, on ainoa tie kieltäytyminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä