Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö vaatii merkkivaatteita vaikka meillä tällä hetkellä todella huono rahatilanne

Vierailija
20.06.2016 |

14-vuotias ei päässyt kesätöihin vaikka haki kyllä ahkerasti. Kuukausiraha hänellä on 20€. Perus vaatteet ja hygieniatuotteet tietysti ostamme. Nyt hän ei tajua ettemme voi ostaa kalliita merkkivaatteita vaan halvempien on kelvattava. Käytettyjä ei huoli. Nyt on vihainen, paiskoo ovia ja tiuskii minulle ja isälleen joka jäi juuri työttömäksi. Itse olen äitiyslomalla vauvan kanssa. Miehelle ei ole tullut edes yhtäkään kutsua haastatteluun vaikka on laittanut lähes 300 hakemusta. Kyllähän tilanne tästä normalisoituu sitten kun vauva kasvaa ja palaan töihin + mies jossain vaiheessa löytää töitä.

Miten selittäisitte tilanteen tytölle kun yllä mainittu selitys johtaa vaan kirkumiseen ja ovien paiskomiseen?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selittäisitte tilanteen tytölle kun yllä mainittu selitys johtaa vaan kirkumiseen ja ovien paiskomiseen?

En yrittäisi selittää enää yhtään kertaa vaan antaisin möksätä.

Sinä töihin ja mies  vauvan kanssa kotiin?

Vierailija
2/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kirkua ja paiskoa. Ja pitää kyllä sanoa että on tainnut vähän kasvatus mennä pieleen kun noin raivoaa. On tainnut saada tähän asti kaiken mitä haluaa. Tekee hyvää prinsessalle saada vähän palautusta todellisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske mennä keräämään pulloja.

Vierailija
4/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on tuossa iässä tuollaisia, vaikka saisivatkin tahtomansa. Me olemme kohtuudella ostelleet merkkivaatetta tytölle ja silti hirveät itkuraivarit aina kun emme lähde mukaan johonkin uuteen "pakkosaada"-juttuun. Voi olla tyyliin edellisenä päivänä juuri saanut jotain, kaikki pyyhkiytyy pois samantien.

Pitkää pinnaa vaan, ja selitä tilanne, jos ei kuuntele niin anna mököttää. Kyllä sinne joku murunen silloin tällöin uppoaa.

Vierailija
5/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän perheessä jos mies olisi jäänyt työttömäksi olisin itse yrittänyt palata aiemmin töihin ja mies jäänyt vauvan kanssa kotiin

Vierailija
6/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti on hyvä ja rahoittaa itse vaatteensa. Pientä keikkatyötä löytää vaikka facebookista. Onpa ikävä pilalle lellitty asenne tytöllä. Jos ei kelpaa ne mihin on varaa ni yhyy, se on sitten henkilökohtainen voi voi ja deal with it. Enpä kuuntelis ite yhtään moista kitinää. Teineille opetettava että raha ei kasva puissa. Tehköön ite töitä sen eteen että jotain saa. Tai sitten pärjättävä vähemmällä. Maailmassa on pikkusen isompiakin ongelmia kun jotkut merkkivaatteet.

Vierailija
7/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä tyttö sinulla, jos ei tajua talouden realiteetteja. Minä tajusin aikoinaan jo paljon nuorempana, ja päin vastoin kiukuttelin, jos minulle yritettiin ostaa uusia vaatteita, kun minä halusin käyttää isoveljen vanhoja :)

Vierailija
8/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan terveellinen kokemus teinille. Tuskin se merkkivaatteita voi ostaa siinäkään vaiheessa kun muuttaa opiskelemaan ja maksamaan elämisensä itse opiskelijan tuloilla.

Anna mököttää, ja kun rauhoittuu, sano että rahaa ei nyt ole ja sen pituinen se.

Vierailija
9/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne velat ehtii sitten joskus maksaa. Nyt on tärkeintä saada tytöllesi muotivaatteet, iPhone, Converset, kohta mautokin jos on oletettavaa että jollain kaverillakin on. Pyydä heti tyttäreltäsi anteeksi junttia käytöstäsi ja korjaa tapasi. Etkö tiedä, että takaat tyttäresi sosiaalisen pärjäämisen hankkimalla hänelle laadukkaimmat ja halutuimmat vaatteet ja tavarat? Millainen äiti sinä oikein olet?

Vierailija
10/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin yksi aiemmista,eli se on tuo ikä. Todennäköisesti ymmärtää,että teillä ei vaan ole rahaa, mutta haluaisi silti ne tavarat. Ja ärsyyntyy kun ei vaan saa, vaikka silti tietää syyn sille. Murrosikä ja voimakastahtoinen,huono yhdistelmä.

Olin itse murrosiässä aikamoinen suuttuja. Rahaa meillä oli vähän ja äitini teki kyllä kaikkensa että saisin jotain, en kaikkea. Huonona hetkena se vitutti,hyvänä hetkenä todellakin ymmärsin rahatilanteen. Anteeksi en yleensä edes kehdannut pyytää kamalaa käytöstäni,sen sijaan yritin osoittaa sen mm. siivoamalla ja leipomalla.

Yritä ymmärtää tyttöäsi, toki siltikään hänelle ei tarvitse ostaa kaikkea.

Vierailija
11/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisin kasvattajana aika hitoksee peiliin jos tollane lellipentu päässy syntymään :D siinähän raivoaa mutta periksi ei tulisi saamaan ainakaan multa. Tyhjästä on paha nyhjästä. Jos jotain kovasti haluaa ni pitää olla valmis tekee sen etee töitä. Teini voi jatkaa työnetsintää ja jos ei tärppää ni ei sitä ainakaan auta se et raivoaa vanhemmille jotka muutenkin kustantavat melkein kaiken. Epäkiitollinen tyyppi se tyttö.

Vierailija
12/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäisin kyllä silmät päästäni, jos oma lapseni käyttäytyisi noin moukkamaisesti. Ainoa kerta kun mitään tuohon viittaavaa on ollut, oli yksi reissu kun mentiin tytön kanssa kahdestaan Berliiniin pienellä budjetilla. Hotellissa ei ollut kylpyammetta ja tytön alahuuli alkoi väpättää ja hän kysyi, voitaisiinko mennä toiseen hotelliin. Selitin kyllä hänelle aika tiukasti, että nyt matkustetaan vähän halvemmalla ja kaikki lapset eivät pääse matkustamaan ollenkaan. Muistan miten raivostutti, että kehtaakin valittaa. Ja samalla oli silti vähän paha mieli tytön puolesta, kun hän oli niin pettynyt. Hänen puolustuksekseen täytyy sanoa, että hän oli vain viisivuotias ja tuon kerran jälkeen ei ole valituksia kuulunut. 

Tekisin tytölle tuossa tilanteessa kyllä hyvin selväksi, miten kohtuuttomasti hän on käyttäytynyt ja miten loukkaavaa tuo vielä kaiken lisäksi on. Ja ottaisin kuukausirahan pois vähintään loppuvuodeksi. Tuollaista käytöstä ei vaan voi  mitenkään päin hyväksyä, ei mitenkään.

Vierailija
13/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei tosiasiat mene perille, niin ei siinä mitään muutakaan tarvitse selitellä. Mököttäköön sitten.

Mitään ylenmääräistä ovien paiskontaa ja kirkumista ei kyllä tarvitse myöskään sietää. Ilmoitatte tytölle vielä kerran rauhallisesti, mikä perheen taloudellinen tilanne nyt on, ja kerrotte kuukausirahan saamisen edellyttävän normaaleja, ihmismäisiä käytöstapoja. Jos likka alkaa kirkumaan ja paiskimaan ovia, kerrotte sen maksaneen hänelle juuri vaikka pari euroa. Kyllä se alkaa ihmisiksi käyttäytymään viimeistään siinä vaiheessa, kun on menettänyt kympin verran kuukausirahaa.

Vierailija
14/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena ihan samanlainen, vaikka minua ei todellakaan ollut lellitty piloille. Ryhmän paine oli valtava ja teini-ikään kuuluu se, että on tärkeä olla osa porukkaa ja samanlainen. Teini-ikään kuuluu myös tuo kiukuttelu ja ovien paiskominen. Pitkää pinnaa nyt vaan ja yrittäkää pitää välinne hyvinä.

Vierailija
15/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö voi itsekin jakaa mainoksia ja toimia vaikka lastenvahtina tai koiravahtina/-ulkoiluttajana. Ilmoitus lähikaupan seinälle tai paikallislehteen tms. Tuon ikäinen ymmärtää jo realiteetteja, kun hänelle näyttää rätingit perheen tuloista ja menoista ja vertaa onko 150e merkkifarkut yhtä tärkeä kuin sähkölasku. Tai että sillä hinnalla koko perhe syö viikon. Vaikka kapinoi ja vaikka kiukuttaa, ei pidä mennä siihen mukaan.

Vierailija
16/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin sydämettömiä olette. Kyllä tänä päivänä tulisi saada samanlaisia vaatteita kuin kaikilla muillakin on.

Vierailija
17/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme teini-ikäistä neitiä ja he onneksi rakastavat ostaa vaatteita kirppikseltä, koska silloin ei tule samanlaista vaatetta ihan joka toisella vastaan. Tänäänkin kävin 17v kanssa aamulla shoppailemassa ja saimme 16€ takin, paidan, kaksi hametta ja shortsit. :) Meillä myös kaikki saivat onnellisesti kesätöitä (14v,17v ja 19v) joten ostavat tilien tultua itse vaatteensa ja kosmetiikkansa. Mutta on sitä heidänkin kanssaan taisteltu. Nuorin on kaikista helpoin ollut sen suhteen, mutta ovat oppineet että raha ei kasva puussa ja aina on joutuneet kotitöitä ym rahojensa eteen tekemään. Mitään itsestään selvää kuukausirahaa ei olla maksettu koskaan vaan annettu rahaa tarvittaessa esimerkiksi siivousta vastaan.

Vierailija
18/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole parempi jos sinä menisit töihin koska sinulla ilmeisesti se työpaikka on odottamassa ja mies olisi kotona vauvan kanssa? Ei se ole nykyaikana pakollista naisten olla vain kotona lasten kanssa.

Vierailija
19/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euron kuukausiraha on todella vähän.

Vierailija
20/49 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muuten siis ihan hyvä rahatilanne, jos noita merkkivaatteita ei oteta huomioon? Kun olette hankkineet vauvankin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän