Eka "kunnon" työpaikka ja vaatekriisi
Pitäisi muutaman viikon päästä siirtyä astetta siistimpiin töihin ja iski kamala ahdistus omasta ulkonäöstä ja tyylistä, joka ei ole ihan sitä mitä tuolla odotetaan... Tuleva työympäristö on konservatiivinen toimisto, ja työhön sisältyy myös yrityspuolen asiakaspalvelua. Harmittaa hirveästi, kun tietynlainen pukeutuminen on mulle tärkeää, olen tottunut ilmaisemaan itseäni vaatteilla ja nyt se viedään pois. Taitaa vaatekaappi mennä uusiksi ja pakko aloittaa säännölliset kampaajalla käynnit ja leikkauttaa joku tylsä tätimalli. En ehkä kestä.
Kommentit (20)
Just noiden konservatiivisten toimistojen työntekijöillä näkee niitä kikertävän kukertavia Marimekkoja ja nyrkin kokoisia vihreitä Aarikkakoruja, oranssia tukkaa ja violetteja silmälaseja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi muutaman viikon päästä siirtyä astetta siistimpiin töihin ja iski kamala ahdistus omasta ulkonäöstä ja tyylistä, joka ei ole ihan sitä mitä tuolla odotetaan... Tuleva työympäristö on konservatiivinen toimisto, ja työhön sisältyy myös yrityspuolen asiakaspalvelua. Harmittaa hirveästi, kun tietynlainen pukeutuminen on mulle tärkeää, olen tottunut ilmaisemaan itseäni vaatteilla ja nyt se viedään pois. Taitaa vaatekaappi mennä uusiksi ja pakko aloittaa säännölliset kampaajalla käynnit ja leikkauttaa joku tylsä tätimalli. En ehkä kestä.
Epävarmuutta ei kannata lisätä pukeutumisella, jossa on selvästi epämukavaa. Onneksi on sen verran taipuisat hiukset, että 5-piikkinen riittää.
Meidän firmassa parhaiten tienaavalla konsultilla on räikeät hiukset ja pukeutuu aina violettiin. En ymmärrä, miksi sinun pitäisi ryhtyä harmaavarpuseksi.
Miten sait työpaikan jos et pukeudu hyvin?
Täällä sama edessä, ostoslistalla neutraalimpia vaatteita töihin. Vapaa-ajalla kuljen mieluiten vaatteissa, jotka eivät sovi asiakaspalveluun/toimistoon. Mm. ihonmyötäiset, polven yläpuolelle päättyvät mekot + korkokengät, olkapäät paljastavia yläosia, jne.
Kaipa tähän tottuu. Olen tehnyt töitä työasussa ja se on ollut kaikista kamalinta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama edessä, ostoslistalla neutraalimpia vaatteita töihin. Vapaa-ajalla kuljen mieluiten vaatteissa, jotka eivät sovi asiakaspalveluun/toimistoon. Mm. ihonmyötäiset, polven yläpuolelle päättyvät mekot + korkokengät, olkapäät paljastavia yläosia, jne.
Kaipa tähän tottuu. Olen tehnyt töitä työasussa ja se on ollut kaikista kamalinta.
Musta erillinen työasu taas on kaikkein helpoin. Silloin töihin voi tulla missä tahansa vaatteissa.
Kalsareissako ja hikiteepaidassako ilmaiset itseäsi? Vai tissit tiskiin paidassa?
Vierailija kirjoitti:
Miten sait työpaikan jos et pukeudu hyvin?
Kyllä multa löytyy kaapista muutamat suorat puvunhousut ja tylsiä neuletakkeja, mutta en niitä arkena normaalisti käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta erillinen työasu taas on kaikkein helpoin. Silloin töihin voi tulla missä tahansa vaatteissa.
Mielipiteitä on erilaisia. Minä taas en ole vielä nähnyt sellaista työasua, joka olisi kaunis ja jossa haluaisin työskennellä.
Älä luovu kokonaan tyylistäsi, vaan päivitä sitä "toimistokelpoisempaan" suuntaan. Ehkä jotkut Lolita-vaatteet eivät tosiaan kuulu toimistoon, mutta ihan varmasti löydät omaa tyyliäsi vastaavat "toimistoversiot" kun vähän etsit. Eikä mitään tätimallia tarvitse leikata hiuksiin.
Lähes ainoastaan liian paljastavia tai provosoivia vaatteita kannattaa välttää. Muuten tyyli on vapaa useimmissa toimistoissakin. Ota iisisti, pääasia että saavutat asiakkaidesi silmissä uskottavuuden. Jos et ole uskottava omassa tyylissäsi et ole sitä muutenkaan. Ja päinvastoin. Jos sinulla on esim. erikoinen, oman tyylisesi kampaus niin pidä se, mutta muuta vaatteet astetta normaalia hillitymmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kalsareissako ja hikiteepaidassako ilmaiset itseäsi? Vai tissit tiskiin paidassa?
Kuten kirjoitin, mulle tyyli on tärkeää, ei tyylittömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsut todella harvoin ovat kauniita ja hyvinistuvia. Itselläni oli ainakin kokoajan todella epämukava olo yhden ruotsalaisen sisustusketjun sinikeltaisissa vaatteissa.
Riippuu hieman, minkälainen alkuperäinen tyylisi sattuu olemaan ja kuinka voimakkaasta muutoksesta alkuperäiseen verrattuna tässä tapauksessa olisi kyse. Joitakin hieman erikoisempia tyylejä voi nimittäin toteuttaa konservatiivisemmallakin tavalla, jolloin voisit "ujuttaa" virallisen toimistopukeutumisen sekaan pieniä vivahteita, jotka tuovat muille ilmi omaa persoonaasi. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsut todella harvoin ovat kauniita ja hyvinistuvia. Itselläni oli ainakin kokoajan todella epämukava olo yhden ruotsalaisen sisustusketjun sinikeltaisissa vaatteissa.
Mä en oikeastaan välitä ulkonäöstäni kun olen töissä, koska olen siellä työnantajaa varten joten ihan sama mitä on päällä (oon käyttänyt työkenkinä jopa feikki-crockseja ja kamalia terveyssandaaleja sukkien kanssa), mutta kotimatkat ovat mun omaa aikaani ja silloin en halua olla vaatteissa jotka eivät ole "minua".
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä alapeukkuja? Eikö ihan yleinen ohje ole, että esimerkiksi asiakaspalvelussa ei olisi ok olkapäiden näkyä tai pitää lyhyitä hameita?
Mulla on vähän päinvastainen ongelma. Tykkään bisneslookista, mutta olen vielä niin juniori että joku bleiseri olisi ihan naurettava. Tykkään myös suunnitella tyttömäisiä outfittejä, mutta alallani on enimmäkseen nörttejä huppareissa ja farkuissa, ja se tuntuu olevan uskottavuusongelma jos pukeudun kellohelmaisiin mekkoihin ja rusettipantaan :D Ehkä sitten jos olisi vakiintunut työpaikka niin kehtaisi vähitellen alkaa irrottelemaan, kun on jo tavallaan työllään ansainnut sen paikkansa. Toinen vaihtoehto olisi varmaan vetää se niin överiksi että käyn animelarppaajasta :D
Vierailija kirjoitti:
Älä luovu kokonaan tyylistäsi, vaan päivitä sitä "toimistokelpoisempaan" suuntaan. Ehkä jotkut Lolita-vaatteet eivät tosiaan kuulu toimistoon, mutta ihan varmasti löydät omaa tyyliäsi vastaavat "toimistoversiot" kun vähän etsit. Eikä mitään tätimallia tarvitse leikata hiuksiin.
Lähes ainoastaan liian paljastavia tai provosoivia vaatteita kannattaa välttää. Muuten tyyli on vapaa useimmissa toimistoissakin. Ota iisisti, pääasia että saavutat asiakkaidesi silmissä uskottavuuden. Jos et ole uskottava omassa tyylissäsi et ole sitä muutenkaan. Ja päinvastoin. Jos sinulla on esim. erikoinen, oman tyylisesi kampaus niin pidä se, mutta muuta vaatteet astetta normaalia hillitymmäksi.
Classic Lolita -tyyli on todella helppo päivittää sopivaksi työelämään. Samoin moni muu tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan välitä ulkonäöstäni kun olen töissä, koska olen siellä työnantajaa varten joten ihan sama mitä on päällä (oon käyttänyt työkenkinä jopa feikki-crockseja ja kamalia terveyssandaaleja sukkien kanssa), mutta kotimatkat ovat mun omaa aikaani ja silloin en halua olla vaatteissa jotka eivät ole "minua".
Tajuatko sitä, että jos ne työnantajan tarjoamat työvaatteet eivät vain istu omiin vartalonmuotoihin mitenkään, niin kyse on muustakin kuin siitä, että ei näytä hyvältä. Vyötäröllä esim. hameessa tai housuissa 10 cm löysää, kun ei satu olemaan tasapaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sitä, että jos ne työnantajan tarjoamat työvaatteet eivät vain istu omiin vartalonmuotoihin mitenkään, niin kyse on muustakin kuin siitä, että ei näytä hyvältä. Vyötäröllä esim. hameessa tai housuissa 10 cm löysää, kun ei satu olemaan tasapaksu.
Juu toki. Oon myös ollut töissä, jossa työvaatteena oli Blåkläderin tönköt reisitaskuhousut ja pienin koko 34:kin pussitti vyötäröltä ja valui alas ikävästi mutta eipä tuo menoa haitannut. Työ on vain työtä.
Näen itse asiakaspalvelutehtävissä varsin kirjavia ihmisiä vaatteineen ja hiuksineen. Älä turhaan muuta tyyliäsi sinulle epämieluisaksi. Pääasia että olet puhdas ja siisti.