Jos auto ei starttaa, mutta virtaa antaessa kyllä käynnistyy ihan ok, onko
vika silloin väistämättä akussa ( tai laturissa)? Ja jos auto käynnistämisen jälkeen pysyy käynnissä kun kaapelit irroitetaan, viittaako se silloin akkuun, eikä laturiin?
Vai voiko vika olla silti starttimoottorissa?
T: autoileva yh-äiti :)
Kommentit (39)
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Tai sitten joku laite tai vuotovirta tyhjentää akun, startissa ei ole vikaa.
Kymmenellä eurolla saa tupakansytyttimeen lelun joka näyttää akun ja layausken kunnon ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Akun kytkentöjen irrotus saattaa sekoittaa sähkölaitteita mm radion.
Vierailija kirjoitti:
Starttivialta kuulostaa
Miksi vastaat kun olet näissä asioissa täysin pihalla grrr
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Akun kytkentöjen irrotus saattaa sekoittaa sähkölaitteita mm radion.
Hohhoijaa, ja luuletko että korjaamon poika palauttaa suosikkikanavasi radioon. LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Akun kytkentöjen irrotus saattaa sekoittaa sähkölaitteita mm radion.
Buhahaaa :D
Mulla oli sama vika, ja akku oli siis sökö.
Itselläni auto seisoi kuukausikaupalla, ja akku tyhjeni, koska ei koskaan latautunut ajaessa. Akkuliikkeessä ihan laskivat sitten, kuinka kauan uusi akku kestää, jos autolla ei ajeta. Nyt viime talvena sitten pidin tämän mielessäni, ja ajoin sitten tarpeeksi pitkiä matkoja.
T. vähän autoileva yh-äiskä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Akun kytkentöjen irrotus saattaa sekoittaa sähkölaitteita mm radion.
Buhahaaa :D
Nykyautoihin vaihdetaan akut virtaa antaen ja ihan syystä.
1. Puhdista akun navat.
2. Vaihda akku jos se on yli 5-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Akun kytkentöjen irrotus saattaa sekoittaa sähkölaitteita mm radion.
Buhahaaa :D
Nykyautoihin vaihdetaan akut virtaa antaen ja ihan syystä.
Nyt sie valehtelet, hyihyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on akussa, laturissa jatodennäköisimmin kontakteissa, eli akun navoissa tai solenoidissa. Akun vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Akun kytkentöjen irrotus saattaa sekoittaa sähkölaitteita mm radion.
Buhahaaa :D
Siis itse asiassa tuossa autossa kyllä akun irrottaminen saattaa sekoittaa radion ja ikkunoiden mekanismin, mutta radion saa palautettua koodilla ja ikkunat siten, että ne kerran laittaa kokonaan alas, ja odottaa hetken että kuuluu naksahdus, jokainen ikkuna erikseen.
Ja joo, akun hain, kohta se vaihdetaan ja katsotaan sitten onko kaikki ok.
-Ap
Akku, tai laturi. Syttyykö akkuvalo? Jos syttyy, niin laturi on viallinen. Vaihda ensin akku ja katso onko ongelma korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama vika, ja akku oli siis sökö.
Itselläni auto seisoi kuukausikaupalla, ja akku tyhjeni, koska ei koskaan latautunut ajaessa. Akkuliikkeessä ihan laskivat sitten, kuinka kauan uusi akku kestää, jos autolla ei ajeta. Nyt viime talvena sitten pidin tämän mielessäni, ja ajoin sitten tarpeeksi pitkiä matkoja.
T. vähän autoileva yh-äiskä :)
Akku ei mene rikki, jos sitä ei yhtään pureta eikä se jäädy. Kesäautoni akku ladataan vain keväisin.
Useimmissa varsinkin nykyautoissa elektroniikka kyllä salaa ahmii virtaa parkissakin, joten napa pitää irrottaa talveksi.
Ei se akulle hyvää kyllä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyautoihin vaihdetaan akut virtaa antaen ja ihan syystä.
Nyt sie valehtelet, hyihyi
Lueppa tuo... http://www.nettiauto.com/artikkeli/akun_vaihto_ja_sen_sielunelamaa Nykyautot on niin sähkötoimisia, että virran katkaisu voi ihan oikeasti pistää systeemit sekaisin. Mutta omalle autollesi saat tietysti tehdä mitä huvittaa.
Starttimoottori pyörii akun antamalla virralla. Jos akku on sökö, auto ei starttaa. Jos apukaapeleilla starttaa, edelleen viittaa oman akkusi olevan sökö, koska vieraan auton antamalla virralla oman autosi starttimoottori pyörii ja käynnistää autosi. Kun autosi on apuvirralla käynnistetty, oman autosi laturi kehittää virtaa sytytysjärjestelmää (ja muitakin auton virtaa vaativia sähkölaitteita) varten ja autosi pysyy käynnissä, mutta jos sammutat sen, se ei edelleenkään käynnisty, koska starttimoottori ei saa virtaa oman autosi tyhjentyneestä akusta (eli oma autosi akku ei varastoi sähköä, niin kuin sen kuuluisi tehdä, tai akku on liiasta apulaitteiden käytöstä tilapäisesti tyhjentynyt).
Onhan mahdollista, että laturilta akulle menevässä linjassa on vikaa, mutta todennäköisempää on, että akku on tyhjentynyt. Nykyakut kestää n.4-6vuotta ja maanantaikappaleet saattaa sipata jo ennen tuota. Jos ajat pääasiassa lyhyttä ajoa ilmastointi (varsinkin sisäilmapuhallin), stereot, kännykkälaturit sun muut lisälaitteet huutaen hoosiannaa, saattaa akku tyhjentyä, koska laturi ei kerkiä ladata sinne niin paljoa, kuin lisälaitteet vievät. Silloin kannattaa akku ladata erillisellä akkulaturilla seinästä (tai tolpasta), tai ajaa joku sadan kilometrin lenkki pitäen ilmastoinnin ja muut virtaa vievät lisälaitteet minimikäytöllä, jolloin auton oma laturi lataa akun taas täyteen, jos akku siis on kunnossa. Jos akku ei noilla konsteilla virkisty, on siinä tunnit tulleet täyteen ja pitää ostaa uusi akku.
Kiitos vastauksista, av-palstaan voi aina luottaa :)
Jatkan nyt vielä: sopiiko diagnoosiin akusta se, että
-Auto on viime aikoina vähän vaihtelevasti käynnistynyt melko laiskasti esim aamuisin, mutta sitten taas aiemmin ajon jälkeen pirteämmin
- eilen kuitenkin auto jätti puolen tunnin ajon jälkeen kaupan pihalle niin että vaan "räpisi" kun yritti startata. Starttasi kaapeleilla ihan normaalisti.
- Tänä aamuna starttasi kuitenkin normaalisti. Tuntia myöhemmin ei enää sanonut käynnistämistä yrittäessä mitään, eli ei käynnistynyt
-Ap
Mitäs ajattelit tuolla tiedolla tehdä? Vaihtaa akun itse?