Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mua vaivaa? Jokainen pieni haavakin vuotaa kuin seula. Helposti mustelmia ja verenpurkaumia

Vierailija
18.06.2016 |

Mistä tää on seurausta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö paljon aspiriinia? Se voi aiheuttaa tuota.

Vierailija
2/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenhyytymishäiriö. Vaarallinen vaiva hoitamattomana.

T. Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trombosytopenia?

Vierailija
4/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö paljon aspiriinia? Se voi aiheuttaa tuota.

En yhtään. Enkä mitään muutakaan lääkitystä. Ainoastaan monivitamiinia.

-Ap

Vierailija
5/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset enemmän K-vitamiinia.

Vierailija
6/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trombosytopenia?

Oon ajatellut kyllä, että jos mulla on liian vähän verihiutaleita. Ei kai se sitten haittaa jos ei ole vaarallista. Ei tarvitse tutkia mitenkään?

-Ap

Vierailija
7/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lekuriin!

Vierailija
8/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia veten hyytymisessä. Mene lääkäriin, saatat tarvita jotain lääkitystä. Jos nyt joutuisit esim onnettomuuteen, tuo voi hoitamattomana olla hyvin vaarallinen koska saatat vuotaa erittäin paljon verta - voi henki lähteä. Samoin tuo pitää hoitaa kuntoon ennen leikkauksia, verenvuotoriskin takia.

Vierailija
9/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäriltä lähete verenhyytymiskokeisiin. Asia on hyvä selvittää ja hoitaa. Ja jos joskus joudut leikkaukseen niin antavat hyytymislääkityksen jo ennen operaatiota.

Vierailija
10/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia veten hyytymisessä. Mene lääkäriin, saatat tarvita jotain lääkitystä. Jos nyt joutuisit esim onnettomuuteen, tuo voi hoitamattomana olla hyvin vaarallinen koska saatat vuotaa erittäin paljon verta - voi henki lähteä. Samoin tuo pitää hoitaa kuntoon ennen leikkauksia, verenvuotoriskin takia.

Totta muuten tuo, voihan sitä aina tapahtua jokin onnettomuus.

Synnytyksessä vuosin 1,5 litraa vaikkei mitään repeämiä tai muutakaan tullut. Sain silloin oksitosiinia vai mitä se oli, joka tyrehdytti vuotoa.

Sitä oon ajatellut, että mitä jos mussa on vaan normaalia enemmän verta ja sen takia vuodan paljon? :D Onko mahdollista? Meinaan ei tuo 1,5 litran menetys tuntunut missään. Kuulemma moni menee ihan kalpeaksi ja heikoksi, itselläni posket punotti ja kävelin reippaasti heti synnytyksen jälkeen.

-Ap

Vierailija
11/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa tuollaista. Mummo kuoli aivoverenvuotoon. Äitillä on aina järkkyjä mustelmia ja nenäverenvuotoa. Minä olen ainoa, joka kävi tutkimuksissa, kun yhdessä vaiheessa oli niin pahoja nenäverenvuotoja. Tulokset kertoivat, että on sillä rajalla, onko minulla von Willebrantin tauti. Koko ajan suositeltiin uusia kontrolleja, mutta kun hommasta ei tullut valmista, päätimme yhdessä terveyskeskuslääkärin kanssa lopettaa labrakokeiden ottamisen. Minulla menee ihan hyvin, kunhan en käytä aspiriinia enkä syö kalaöljyjä. Synnytyksessä tuota ei huomioitu mitenkään, enkä vuotanutkaan poikkeavan paljon.

Mitään toimenpiteitä ei siis välttämättä tarvita, vaikka jotain löytyisi. Siitä syystä et voi vuotaa, että sinulla on paljon verta. Se ei vaan mene niin :D

Vierailija
12/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö kalaöljyä?

Vierailija
13/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole annettu ennen leikkauksia verta, eikä otettu labrakontrolleja, vaikka olen maininnut etukäteen tuosta, että minulla on epäilty von Willebrandtin tautia ja on ehdotettu, että pitäisi vielä kontrolloida sitä. Ei niitä kiinnosta...

Vierailija
14/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa varoittivat, että muutkin terveystuotteina käytettävät öljyt voivat aiheuttaa hyytymishäiriöisille nenäverenvuotoa, kun niissä on niitä samoja rasvahappoja kuin kalaöljyissäkin.

Vierailija
15/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta muuten tuo, voihan sitä aina tapahtua jokin onnettomuus.

Synnytyksessä vuosin 1,5 litraa vaikkei mitään repeämiä tai muutakaan tullut. Sain silloin oksitosiinia vai mitä se oli, joka tyrehdytti vuotoa.

Sitä oon ajatellut, että mitä jos mussa on vaan normaalia enemmän verta ja sen takia vuodan paljon? :D Onko mahdollista? Meinaan ei tuo 1,5 litran menetys tuntunut missään. Kuulemma moni menee ihan kalpeaksi ja heikoksi, itselläni posket punotti ja kävelin reippaasti heti synnytyksen jälkeen.

-Ap

Ihmisellä on verta n 7% kokonaispainosta mutta raskauden aikanahan veren määrä lisääntyy joten sen takia kohtuullisen määrän menetys synnytyksessä ei liene hengenvaaraksi. En tosin tiedä paljonko synnytyksessä voi vielä "turvallisesti" menettää verta. Synnytyksessä on tosin käsittääkseni erittäin tärkeää että kohtu alkaa supistua kun lapsi ja istukka on saatu ulos, jotta verenvuoto saadaan kuriin mutta varmasti veren hyytymiselläkin on oma tärkeä osansa. Kertokaa lisää joku lääketieteen ammattilainen? Minulla nämä ihan yleistietoa. Mutta juuri mahdollisten onnettomuuksien, esim kolarin takia tuo verenhyytymisongelma on tärkeää saada hallintaan. Ethän halua ottaa ylimääräisiä riskejä kun sinulla on perhekin?

Vierailija
16/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on suvussa tuollaista. Mummo kuoli aivoverenvuotoon. Äitillä on aina järkkyjä mustelmia ja nenäverenvuotoa. Minä olen ainoa, joka kävi tutkimuksissa, kun yhdessä vaiheessa oli niin pahoja nenäverenvuotoja. Tulokset kertoivat, että on sillä rajalla, onko minulla von Willebrantin tauti. Koko ajan suositeltiin uusia kontrolleja, mutta kun hommasta ei tullut valmista, päätimme yhdessä terveyskeskuslääkärin kanssa lopettaa labrakokeiden ottamisen. Minulla menee ihan hyvin, kunhan en käytä aspiriinia enkä syö kalaöljyjä. Synnytyksessä tuota ei huomioitu mitenkään, enkä vuotanutkaan poikkeavan paljon.

Mitään toimenpiteitä ei siis välttämättä tarvita, vaikka jotain löytyisi. Siitä syystä et voi vuotaa, että sinulla on paljon verta. Se ei vaan mene niin :D

Mullakin on nykyään päivittäistä nenäverenvuotoa. Koko ajan pahenee nämä vuodot sun muut. Ehkä sitä oikeasti kannattaa mennä lääkärille. Jotenkin oon ajatellut, että tämä on kuitenkin vaaratonta ja tuskin mitään lääkettä on enkä sellaista oikein haluaisi käyttää. Kalaöljyä en ole pariin vuoteen ottanut.

-Ap

Vierailija
17/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä on oikeaa tietoa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Omega 3 -rasvahapot voita heikentää veren hyytymistä, siksi niitä ei suositella käytettäväksi useampaan viikkoon ennen leikkausta. Tarkista, onko niitä tuossa vitamiinivalmisteessasi.

Mutta myös monet sairaudet vaikeuttavat veren hyytymistä. Onko tuo ongelma ollut sinulla aina vai vasta nyttemmin? Se on tärkeä tietä, koska osa verenvuotoa aiheuttavista sairauksista on synnynnäisiä, osa voi puhjeta myöhemmin.

Mutta kuten sanottua, asia kannattaa selvittää. Jos taustalla on leukemia tai vaikkapa maksasairaus, haluat varmasti saada hoitoa!

Vierailija
18/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aiheuttaa alhainen hemoglobiini sen, että verestä tulee ihan lirua, eikä pienen haavan vuoto meinaa loppua. Lisäksi olen kuivaihoinen ja limakalvot kuivuvat herkästi, joten nenäverenvuotoja tms. tulee helposti. Sinuna kävisin kuitenkin lekurilla kertomassa oireistasi ja epäilyistäsi.

Vierailija
19/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aiheuttaa alhainen hemoglobiini sen, että verestä tulee ihan lirua, eikä pienen haavan vuoto meinaa loppua. Lisäksi olen kuivaihoinen ja limakalvot kuivuvat herkästi, joten nenäverenvuotoja tms. tulee helposti. Sinuna kävisin kuitenkin lekurilla kertomassa oireistasi ja epäilyistäsi.

Tuo nyt on kyllä mutua, anteeksi vaan.

Alhainen hemoglobiini johtuu punasolujen vähyydestä.

Verenvuotohäiriö taas ei liity siihen oikeastaan millään tavalla. Se johtuu veren hyytymistekijöiden (veressä olevia valkuaisaineita) puutteesta. Toki verenvuotohäiriö voi aiheuttaa anemiaa, mutta anemia ei aiheuta verenvuotoa.

Vierailija
20/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, täällä on oikeaa tietoa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Omega 3 -rasvahapot voita heikentää veren hyytymistä, siksi niitä ei suositella käytettäväksi useampaan viikkoon ennen leikkausta. Tarkista, onko niitä tuossa vitamiinivalmisteessasi.

Mutta myös monet sairaudet vaikeuttavat veren hyytymistä. Onko tuo ongelma ollut sinulla aina vai vasta nyttemmin? Se on tärkeä tietä, koska osa verenvuotoa aiheuttavista sairauksista on synnynnäisiä, osa voi puhjeta myöhemmin.

Mutta kuten sanottua, asia kannattaa selvittää. Jos taustalla on leukemia tai vaikkapa maksasairaus, haluat varmasti saada hoitoa!

'

Ei ole kalaöljyä tuossa monivitamiinissa. 

Aina olen ollut melko "vuotavainen", mutta viimeisen vuoden parin aikana tämä on pahentunut.

Selkäsärkyäkin (hartiat/niska, alaselkä ja kyljet) on tullut viimeisen puolen vuoden aikana, mutta tuskin ne tähän liittyy? Varmaan lihasjumia ja välilevyissä häikkää, tästäkin olen menossa lääkärille kun ei ole mennyt ohi millään.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän