Hoitajat! Kuinka merkkaatte ylityöt, jos ette ehdi pitämään taukoja yms.?
Mitään ohjeistusta ei olla saatu, paitsi viimeisimmässä isossa kokouksessa tuli ylihoitajalta palautetta ettei ylitöitä saisi tulla lainkaan. Tämä on käytännössä ihan mahdotonta, jos aamuvuorossakin yli kymmenen hoitajaa eikä yksikään ehdi pitämään taukoa. Usein käy vielä niinkin, ettei iltavuoro ehdi lukemaan raporttia ennen kuin aamuväen vuoro loppuu, eihän me voida silloin lähteä kalppimaankaan, kun ei tiedetä, onko kaikki seuraavalle vuorolle selvää?
Tälläkin viikolla yksi iltavuoro ilman taukoja, pääsin lähtemään vasta 20 min vuoron päättymisen jälkeen. Lisäksi aamuvuoro, jossa aamukahvi ehdittiin hörpätä, loput tauot jäivät pitämättä ja pääsin lähtemään vasta 15 min vuoron päättymisen jälkeen. Aika hitosti tulee ylimääräistä, ilmaista työtä tehtyä jos mihinkään noita ei merkkaisi...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Aijaa.Olispa mullakin mahdollista saada korvaus tauoista joita en pidä.En vuoteen ole töissä pitänyt mitään taukoja,en edes ruokataukoa.Mitenkään ei korvata ja kotona vielä teen ilmaiseksi etätyötä tämän päälle.Tällaista asiantuntijatyössä.
Lyönpä vetoa että sulla on kokonaispalkka. Silloin olet itse työhönottotilanteessa veivannut nimesi työsopimukseen ja hyväksynyt oman palkkasi perusteet. Yllättävän moni asiantuntija ja toimihenkilö ei lue työsopimustaan saati että ymmärtäisi, mitä tarkoittaa kokonaispalkka ja se, että ylitöitä ei korvata.
Kun itse viimeksi olin sairaalassa niin paljon ne hoitajat istu koneella kirjaamassa asioita. Kai sen sämpylänsä siinä ehtiii nakertaa? Ihan samanlaista se on asiantuntijatyössä muttei vaan valiteta.
Miksi töissä pitäisi nauttia aamukahvi?
Kun menen aamulla töihin, niin vaihdan työvaatteet ja rupean tekemään töitä. En mene minnekään istuskelemaan.
Aamupalat ja kahvit hoidetaan kotosalla tai työmatkalla.
Jos kahvin nauttiminen menee oman palkan edelle, niin kannattaa harkita itsensä vieroittamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi töissä pitäisi nauttia aamukahvi?
Kun menen aamulla töihin, niin vaihdan työvaatteet ja rupean tekemään töitä. En mene minnekään istuskelemaan.Aamupalat ja kahvit hoidetaan kotosalla tai työmatkalla.
Jos kahvin nauttiminen menee oman palkan edelle, niin kannattaa harkita itsensä vieroittamista.
Varmaan siksi, jos työvuoro alkaa 06.40... olen itsekin ollut sekä toimistotyössä vastuineen sekä hoitoalan työssä, ja kyllä se toimistotyö liukuvine työaikoineen (piti olla työssä kello 10.00 mennessä) oli huomattavasti rennompaa kuin hoitoalan työ, vaikka vastuuta oli toimistotyössä enemmän (taloudellista vastuuta siis). Ja ihan eri nakertaa se sämpylä tai salaatti siinä työpöydän ääressä kuin hoitajana juosta ensin koko aamupäivä ja väsyä fyysisesti,silloin haluaa todella istahtaa hetkeksi ja syödä. Puhumattakaan siitä työaikaliukumasta, että kun nukutti aamulla, sai nukkua ja mennä myöhemmin työhön. Olin todella paljon energisempi kuin hoitajana jossa töissä oli oltava kellon tarkkuudella kun työvuoro alkoi, saatoi alkaa vaikka kello 06.30 tai kello 14.00. Stressaavaa aikaa, ei sopinut minulle.Vaihdoin alaa.
Hoitajatkin ovat "vain" ihmisiä, vaikka muita hoitavatkin. Sitä ei moni mehunpyytelijä muista. Vaikka huolehditaan ja hoidetaan muita, pitäisi hoitajallakin olla oikeus hoitaa itseään jotta jaksaa hoitaa muita.
Hei lukekaahan Tehyn sivuilta, merkatkaa åitämättömät ruokatunnit ylös. Työnantaja oli joutunut niitä jälkikäteen korvaamaan.
Näille pälleille ei kannata korviaan lotkauttaa, jotka ovat sitä mieltä, ettei hoitajille edes ruokatauko kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti niin tietämätön että oikeasti luulee että pitämättä jäänyt kahvi tai ruokatauko merkitään ylitöiksi? Ei voi olla totta.
Se on yksi ja kymmeneskin työpaikka jossa ei ehdi taukoja pitää ja tosiaan jos ehtii niin se on seisoollaan ahmittu sämpylä ja äkkiä kahvit alas ja menoksi.
Jos osastolla on kymmenenkin hoitajaa eikä taukoja ehdi pitää ja menee vielä 20 minuuttia ylitöiksi niin on työnsuunnittelu pahasti vialla ja joukossa monta niitä kuuluisaa työnpakoilijaa.Meidän työpaikalla kun työnantaja halusi muuttaa ruokatunnin pidettäväksi omalla ajalla, niin alettiin merkkaamaan listoihin ellei koko 30 minuuttista ehdi pitää. Silloin pitämättä jäänyt aika maksetaan ylityönä. Tosin aika pian huomattiin, ettei ruokailu omalla ajalla onnistu tässä työyksikössä, jolloin haettiin lupaa muuttaa ruokailu työn ohessa pidettäväksi kuten ennenkin. Ylilääkäri puolsi hakemusta ja se muutettiin pikaiseen takaisin :)
http://www.tehylehti.fi/fi/lehti/uutiset/lahti-maksoi-pitamatta-jaaneet
Kotihoidossa työskennellessä aamiaisen ja lounaan välillä on helposti 5-7 tuntia. Ainakin itselleni tuo on liian pitkä ateriaväli. Joskus hotkaisin banaanin matkalla asiakkaalta toiselle ja olen kateellinen ihmisille, joilla on kahvitauot.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse viimeksi olin sairaalassa niin paljon ne hoitajat istu koneella kirjaamassa asioita. Kai sen sämpylänsä siinä ehtiii nakertaa? Ihan samanlaista se on asiantuntijatyössä muttei vaan valiteta.
Ihan hygieniasyistä sairaalan kanslioissa ei syödä. Näppikset ovat pöpöpesiä ja ei tulisi mieleenkään syödä kirjoittaessani. Asiantuntijatyössä ei tunneta hoitoalaa?
Kvtes:ssä
- ylityötä voi tehdä vain esimiehen (kirjallisesta) määräyksestä, 50 % korvaus siis vain esimiehen määräämistä ylitöistä
- työaikapankista voi sopia esimiehen kanssa (me voimme sinne laittaa tunti-tunnista, jos joskus menee yli tai omien menojen vuoksi oltava töistä pois esim. lapsen neuvola). Työaikapankki ei ole sama asia kuin ylityö!
- tauot ovat työaikaa. Yksi 10 min kahvitauko päivänä aikana, lisäksi voi syödä nopeasti. Yleensä en ehdi tauolle. Yleensä syön asiakkaiden kanssa samaan aikaan samassa pöydässä, koska ei asiakkaita voi yksinkään jättää. Työaikaan sisältyvistä tauoista ei tietenkään saa korvausta, jos niitä ei ehdi pitää :)
- silloin kun työaika päättyy, niin silloin se päättyy ja pitää lähteä kotiin. Kyllä töitä riittäisi loputtomiin, jos työpaikalle jäisi. Työvuorosuunnittelua kehitettävä, jos töistä ei pääse silloin, kun lista niin sanoo.
Tarkennan vielä, että kyseessä on palkaton 30 min ruokatauko. Jaksotyössä tätä ei ole, lähinnä kokonaistyöaikajärjestelmässä. Jos ruokatuntia ei ehdi pitää, saa puolen tunnin palkan. Muita taukoja ei ole/ei ehditä pitää. Käytännössä ruokatunnillakin, siis omalla ajalla, on vastattava puhelimeen. Ja jos asiakaskierroksella sattuu jotain yllättävää ja aikaa vievää, ruokatuntia ei pidetä, koska kaikkien asiakkaiden luo on ehdittävä. Kotihoidossa muutenkin työajat venyvät jatkuvasti erilaisten syiden takia, esim. jäädään odottamaan ambulanssia. Työkaveri ei voi tulla päästämään kotiin, koska hänellä on omat asiakkaansa.