Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse en ole mikään vankkumaton sukupuolineutraalin kasvatuksen kannattaja, mutta silti on alkanut ärsyttää appivanhempien mammuttienaikainen käsitys sukupuolirooleista. Pelkään että heidän kommentit vaikuttaa jo meidän lasten omakuvaan jos muutosta puheisiin ei tule.

Meillä on tyttö (1v) ja poika (4v). Tytön kohdalla kommentit on vielä lievää, esim. viimeksi kun tytöllä oli kädessä punainen auto niin appivanhemmat oli heti että "siinäpäs on hieno TYTTÖauto". Anoppi ostelee kirppareilta lapsille leluja, tytölle omaan koriin ja pojalle omaan. Tytön korissa on tietenkin pelkkiä nukkeja ja pehmoleluja, pojalla taas autoja ja örkkiukkeleita. Huoh... Vaikka meillä tyttö on erityisen kiinnostunut autoista ja poika hoivailee nukkeja mielellään.

Pojan kohtelusta olen vähän enemmän huolissani, koska appivanhemmat ovat pojan kuullen kommentoineet ääneen esim. pojan punaisen väristä paitaa. Että "miksi sulla on tuollainen TYTTÖJENpaita. Ei pojat käytä tuollaisia". Tai kun poika leikkii nukella ja sai omat nukenkärryt, niin vihjattiin ettei saa, se on homojen hommaa... (toki poika ei tuota vielä itse ymmärrä). Viimeksi kerroin anopille että poika haluaa kasvattaa pitkän tukan (ajattelin sellaista korville tulevaa mallia), niin anoppi väänsi naamalleen sellaisen ilmeen kuin olisi oksentamassa.

Aluksi annoin mennä toisesta korvasta ulos "vitsinä" (koska vitsinä ne kommentit aina koitetaan heittää), mutta nyt viimekertaisen jälkeen on alkanut jyrppiä (suoraan sanottuna) ihan saatanallisesti. Minun lapsille ei noin puhuta! Miksi on niin vaikeaa hyväksyä lapsi sellaisena kuin hän on? Ja kuka ylipäätään nykyään ajattelee että punainen väri miehellä liittyy homouteen, saatikka nuken/lasten hoitaminen???!!!!!

• ylös 20
  • alas 2

Kommentit (5)

Vierailija

En tiedä miten tuon asian voisi ratkaista... Itseäkin ärsyttää tuollaiset kivikaudelle jumittuneet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tuon ikäisten aivot eivät luo uusia ajatusmalleja enää niin hyvin. Ovat oppineet asenteet nuorena.

Vierailija

Punainen väri ja pitkä tukka on ihan ok, mutta valitettavasti itsekin hämmästyisin barbeilla leikkivästä pojasta. En avoimesti ihmettelisi, enkä puhuisi aiheesta missään, mutta kyllä se mun silmään pistäisi. En oikein tiedä miksi. Isovanhemmat teillä kyllä ovat moukkia.

• ylös 4
  • alas 11
Vierailija

Minua taas kiehtoo se, että palstan mukaan kaikilla on pieniä poikia, jotka haluaa hoivata nukkeja ja tyttöjä, jotka leikkii autoilla. Päiväkodissa kun näkee pääosin lapsia, jotka toimivat juuri päinvastoin eli poika hoitamassa nukkea on aika lailla epätavallinen näky suhteessa siihen, miten usein tytöt ovat pukemassa "vauvojaan".

Sukupuoli halutaan kolmekymppisten keskuudessa nähdä jotenkin lapselle opetettavana asiana. Ei se ole sitä. Jokainen tyttö ja poika tekee omalaisensa tyttönä tai poikana olemisen, eikä esimerkiksi ns. poikaleikkien tyrkyttäminen estä sitä, etteikö pojasta tulisi homo.