Suonikohjujen ehkäisy raskausaikana.
Kaipaisin hyviä neuvoja ja vinkkejä suonikohjujen ehkäisyyn raskausaikana. Olen vasta viikolla 17 ja muutaman viikon ajan olen jatkuvasti bongannut reisissä ja lantiossa uusia pieniä suonikohjuja. Ovat hyvin pieniä, mutta jos koko loppuraskauden suonikohjuja ilmestyy lähes päivittäin uusia, niin pelottaa että olen raskauden jälkeen täynnä sinertäviä suonenpätkiä.
Olen normaalipainoinen ja myös vatsani on vielä pieni, vaikka lantioonkin suonikohjuja on jo hieman ilmestynyt. En polta enkä käytä alkoholia. Näin aikaisin raskaudessa jalkojen turvotus ei vielä ole kovin suurta, mutta töihin olen jo ottanut tukisukat käyttöön ja kotona pyrin usein levätessäni pitämään jalkoja kohoasennossa. Työni on fyysisesti aktiivista hoitotyötä, joten työpäivien aikana olen paljon liikkeellä ja vapaa-ajalla harrastan pitkiä kävelylenkkejä, joten jalkojen verenkierto pitäisi olla hyvä. Olen ymmärtänyt että runsas istuminen ja liikkumattomuus altistaa suonikohjuille, mutta itse olen siis melko aktiivinen.
Otan mielelläni vastaan vinkkejä, jos joku on minua viisaampi ja jos jollain on ollut samanlaista ongelmaa.
Kommentit (2)
Riippuu kudostyypistä. On osaksi perinnöllistä. Tukisukat voivat lievittää turvotuksentunnetta mutta ei niillä voi ehkäistä suonikohjuja. Kompression pitäisi olla muutoin niin vahva että tuskin saisi puettua päälle.
?