Miksi vegaanit eivät voi edes juhlissa tarjota sekasyöjille eivegaanista ruokaa
Itse en ainakaan saa alas keitettyjä, paistettuja, soseutettuja, höyrytettyjä, grillattuja tai wokattuja kasviksia. Soija on järkyttävän pahaa, samoin seitan ja tofu.
Vegaanien ruokavalio otetaan kyllä aina huomioon, mutta miksi vegaanit eivät voi ottaa tavallisten ihmisten ruokavaliota huomioon?
Kommentit (19)
Oletko kertonut ruokatoiveesi juhlien pitäjälle? Hän varmaan osaisi paremmin kertoa sinulle, miksi et saa toivomaasi ruokaa. Turha täällä ulista, että ruoka on pahaa ja juhlissa vetää ruokaa ja olla hiljaa. Ei niitä vegaanienkaan toiveita ajatuksista lueta.
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei vegaaniruoista lihankorvikkeet maistu, mutta ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää, miksei epäeettisenä pidettyä ruokaa halua tarjota vieraillekaan.
Et todellakaan edusta tavallista ihmistä, jos sinulle ei missään muodossa maistu kasvikset, hedelmät ja marjat. Veikkaan lyhyttä elinikää sinulle tuollaisella ruokavaliolla. Vegaanikin saanee usein tyytyä vihersalaattiin ja leipään, mikset sinä voi täyttää vatsaasi niillä ja vaikka perunoilla?
Pelkkä salaatti ja hedelmät eivät itsessään täytä. Tuoreena siis syön kyllä kasviksia ja hedelmiä hyvällä ruokahalulla, mutta kaikki valmistaminen tekee niistä niin oksettavia, etten yksinkertaisesti pysty niitä syömään. Se koostumus muuttuu oksettavan limaiseksi ja haisee niin järkyttävältä.
Varmaan siksi ettei sekasyöjällä pitäisi olla mitään estettä syödä kasviksia. Eikös sekasyöjä syö kaikkea?
Samasta syystä kuin ei lihansyöjät voi tarjota vegaanistaruokaa? Itselleni ei moinen olisi ongelma, ellei vaadita vegaanista ruokaa minun juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei vegaaniruoista lihankorvikkeet maistu, mutta ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää, miksei epäeettisenä pidettyä ruokaa halua tarjota vieraillekaan.
Et todellakaan edusta tavallista ihmistä, jos sinulle ei missään muodossa maistu kasvikset, hedelmät ja marjat. Veikkaan lyhyttä elinikää sinulle tuollaisella ruokavaliolla. Vegaanikin saanee usein tyytyä vihersalaattiin ja leipään, mikset sinä voi täyttää vatsaasi niillä ja vaikka perunoilla?
Pelkkä salaatti ja hedelmät eivät itsessään täytä. Tuoreena siis syön kyllä kasviksia ja hedelmiä hyvällä ruokahalulla, mutta kaikki valmistaminen tekee niistä niin oksettavia, etten yksinkertaisesti pysty niitä syömään. Se koostumus muuttuu oksettavan limaiseksi ja haisee niin järkyttävältä.
Yleensäkään nirsoja aikuisia ei tarvitse huomioida riokatarjoilussa paitsi tietenkin siten, ettei tuputa niitä ruokia, joita toinen ei halua syödä. Kyllä minun ruokatarjoilussani on kaikkea mainitsemaasi paitsi soijaa ja lihankorvikkeita. Sattaapa olla liharuokaan sekoitettuna kasviksia esim. padassa. Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin mennä mäkkärin kautta, aniharva pikkulapsikaan on noin nirso.
Ota omat eväät juhliin tai ole menemättä.
Hyvä kysymys.
Minä olen itse gluteenitonta ruokavaliota käyttävä henkilö (joo on keliakia, en välttele huvikseen). Silti omissa isoissa juhlissani on tarjolla myös gluteenipitoista ruokaa. En koe, että vieraiden pitää olla kokonaan gluteenittomalla tarjoilulla vaikka minä olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi ettei sekasyöjällä pitäisi olla mitään estettä syödä kasviksia. Eikös sekasyöjä syö kaikkea?
Mitäs alapeukutat? Olen itsekin sekasyöjä joten minulle ei tuota ongelmaa syödä kasviksia eikä lihaa. Pikkasen hassu ajatus että sekasyöjälle pitäisi aina ja joka paikassa tarjota kaikkea mahdollista.
Jos olet menossa juhliin jossa tarjottavat on sun mielestä pahoja niin syöpäs jo kotona vatsasi täyteen, vetäise vaikka kunnon pihvi niin ei tartte sitten juhlissa itkeä kun ei ruoka maistu.
Koska kaikki veget on minä minä ja tuputus tuputus ja voi niitä surusilmäisiä eläimiä. Ihmiset kehittyivät ajatteleviksi olennoiksi kiitos lihan. Pelkkien kasvisten syönti vähentää älliä
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki veget on minä minä ja tuputus tuputus ja voi niitä surusilmäisiä eläimiä. Ihmiset kehittyivät ajatteleviksi olennoiksi kiitos lihan. Pelkkien kasvisten syönti vähentää älliä
Eli jos syöt tarpeeksi lihaa, sun aivot räjähtää, kun ne ei mahdu enää päähän. Tämä selvä.
Viimeinen lauseesi on nykypäivänä puppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos syöt tarpeeksi lihaa, sun aivot räjähtää, kun ne ei mahdu enää päähän. Tämä selvä.
Viimeinen lauseesi on nykypäivänä puppua.
Ei äly tarkoita isoja aivoja. Ja lisäksi yleensä veget aivopesee lapsensa myös vegeiksi ja vuosien ja vuosien päästä se alkaa näkyä. Ihan kuten aikanaan kasviksista lihaan siirtyessä
Se, mitä et saa alas, ei ole emäntäsi ongelma vaan sinun. Oli emäntä sitten vegaani tai ei, nirsoilustasi kannat itse vastuun.
En tajua miten vegaaninen tai kasvisruokavalio voi olla niin monille niin hirveä ongelma. Mitä vikaa on kasviksissa, juureksissa, sienissä, hedelmissä, marjoissa?
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä et saa alas, ei ole emäntäsi ongelma vaan sinun. Oli emäntä sitten vegaani tai ei, nirsoilustasi kannat itse vastuun.
En tajua miten vegaaninen tai kasvisruokavalio voi olla niin monille niin hirveä ongelma. Mitä vikaa on kasviksissa, juureksissa, sienissä, hedelmissä, marjoissa?
Mitä vikaa on lihassa? Katsoo vain että se on eettisesti tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen itse gluteenitonta ruokavaliota käyttävä henkilö (joo on keliakia, en välttele huvikseen). Silti omissa isoissa juhlissani on tarjolla myös gluteenipitoista ruokaa. En koe, että vieraiden pitää olla kokonaan gluteenittomalla tarjoilulla vaikka minä olenkin.
Vegaani ei käytä eläinperäisiä tuotteita, koska kokee ne vääriksi, eikä siksi myöskään halua niitä ostamalla tukea. En itse koskaan vaadi erityisruokia kylässä, joten oletan että myös sekasyöjät osaavat mun kodissa syödä sitä mikä maistuu/sopii.
No olisihan se sama jos vastustaisi lasten tukistamista ja lastenkutsuille tulevan perheen vanhemmat vaatisivat, että jos heidän lapset eivät ole hiljaa heitä pitää tukistaa ja antaa luunappeja.
ehkä vegaanin pitäisi kutsua vain vegaaneita, jos ei pysty mitenkään tarjoamaan vieraille ruokavalioon sopivaa syötävää.
Joskus kyllä mietin että onkohan minunkin tuttavapiirissä ihmisiä jotka ajattelee että vegaanin juhlissa pitäisi tarjota lihaa. Tällaisia varten tekisi melkein mieli tilata Kiinasta jokin koirasta tehty lihasäilyke ( tai vaikka koppakuoriaisista tai käärmeistä) mutta enpä nyt taida tuolle linjalle lähteä.
Minä vien juhliin tarvittaessa vegaanista ruokaa tai olen syömättä tai syön vain sitä keitettyä perunaa. En tee asiasta numeroa enkä tuputa ideologiaani muille. Samanlaista käytöstä odotan myös omilta vierailtani.
Periaatteellisten syiden lisäksi mulla on sekin syy, et oon alkanut kasvissyöjäksi niin nuorena, etten oikein osaa käsitellä lihaa tai kalaa ja maitotuotteiden ja kananmunienkin kanssa jännittäisi. Jos seitan, tofu ja kasvikset tuntuu kummallisilta, valmistamani "tavallinen ruoka" olisi varmasti vielä kummallisempaa ja ehkä jopa vaarallista, koska lihan käsittelyyn liittyy hygienia-asioita, joita en aktiivisesti muista. Grillatun seitanin voi nostaa hätätilassa pöytään samalla astialla, millä on tuonut raa'an grillin viereen - siinä on vain esteettinen haitta - mutta jos broilerin kanssa tekee saman, voi saada salmonellan.