Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minulle on pienestä pitäen näin sanottu, ja mm. "jos et äänestä niin et voi valittaa" on tullut tutuksi. Vaikka itseni kohdalla nämä pitävät paikkansa, uskaltaisin sanoa, että valtaosalle äänestäjistä tästä on vain haittaa - käydään äänestämässä, vaikka ei seurattaisikaan politiikkaa pätkän vertaa pintaa syvemmältä. Äänestetään sitten Stubbin kaunista hymyä tai Sipilän rehdin näköistä olemusta. Sen tietää naapurin hamsterikin minkälainen hallitus siitä sitten seuraa.

Eli kysynkin, seuraatko politiikkaa? Luetko poliitikoiden yms. muiden vaikuttajien blogeja?

Tein tämän aloituksen koska törmäsin mielestäni todella tärkeään blogiin poliitikoiden suosimassa blogipalvelussa, ja tulin ajatelleeksi sitä, että kuinka lohduttoman pieni määrä ihmisiä näitä edes lukee - tässä:
http://tiinawiik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216904-monikultturismi-on-tama...

Mitä oma mututuntumasi sanoo?

• ylös 0
  • alas 3

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Olen samaa mieltä, että ilman asiaan perehtymistä ei ihan oikeasti kannata äänestää. Itse olen sisäistänyt - en tosin kotoa - että on tärkeää sekä seurata politiikkaa ja ympäröivän maailman ja yhteiskunnan tapahtumia sekä pyrkiä vaikuttamaan (eli äänestää tässä tapauksessa). Kunnallisvaaleissa en aina käy äänestämässä, jos en ole perillä ajankohtaisista asioista tai ehdokkaista, esim. uudelle paikkakunnalle juuri ennen vaaleja muutettuani. Muuten kyllä.

n21

Vierailija

Jotenkin tämänkin aloituksen vastausmäärästä voi päätellä miten paljon politiikka kiinnostaa. Silti 70% kansalaisista kävi 2015 äänestämässä. Kärjistäen voisi sanoa, että 70% kävi äänestämässä asiasta joka ei heistä suurinta osaa kiinnosta tipan noppaa.

Mielestäni äänestämisen tärkeyden ja velvollisuuden ynnä muun hohdokkuuden korostus pitäisi lopettaa. Äänestäminen pitäisi olla enemmänkin itse kunkin juttu - onko politiikka sinun juttusi vai ei. Niiden ihmisten päättäjät, joita ei kiinnosta, saavat aikaan päätöksiä, joissa ei ole kiinnostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En suoraan sanottuna muista, mitä äänestämisestä kotona puhuttiin - mahdollisesti ei mitään. Itse olen ajatellut, että ihmisten pitäisi äänestää ensisijaisesti puoluetta ja sitten vasta henkilöä. Ääntenlaskutapa ja politiikan toimintatavat kuitenkin johtavat siihen, että ääni menee käytännössä puolueelle eikä niinkään henkilölle.

Lisäksi olen ajatellut, että jos en itse käy äänestämässä, joku muu tavallaan käyttää ääntä puolestani. Nythän on niin, että hyvätuloiset ihmiset äänestävät huonosti toimeentulevia todennäköisemmin, joten heidän äänensä kuuluu vaaleissakin paremmin (puhumattakaan muusta elämästä). Jos 70 % ihmisistä äänestää, yksi ääni vastaa melkein puoltatoista ääntä verrattuna tilanteeseen, jossa kaikki kävisivät äänestämässä.

Vierailija

En jaksa vaivautua äänestämään, kun tuntuu kaikki äänestettävät olevan idiootteja tai sitten vaihtoehtoisesti sellaisia, jotka ei saa kuitenkaan mitään aikaan.

Vierailija

Miksi vain politiikkaa seuraava saisi äänestää? Valitut edustajat (oli ne sitten kansanedustajia tai kuntapäättäjiä) ovat päättämässä minunkin asioistani, joten jotensakin hullua, että en saa äänestää niillä kriteereillä, jotka minulle ovat tärkeitä.

Olen aika lähellä politiikkaa ja tiedän, ettei niitä suosimiasi blogeja välttämättä kirjoita se poliitikko itse. Vähän lapsellista ajatella, että maailma toimisi niin, että hyvät ihmiset tekisivät parhaansa muiden vuoksi, kun tosiasiassa jokainen ajattelee ensisijaisesti itseään. Poliitikot ovat tietynlainen koneisto, joka suoltaa ulospäin tietynlaista mantraa.

Vierailija

Minusta Suomessa pitäisi olla äänestyspakko. Jos ei äänestä, saisi sakot.

Valtapuolueet eivät haluaisi tätä, sillä kyllä hyvinvoivat äänestävät. Rupusakki ei äänestä, jolloin wt-porukan puolesta ei asioitabaja kukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi vain politiikkaa seuraava saisi äänestää? Valitut edustajat (oli ne sitten kansanedustajia tai kuntapäättäjiä) ovat päättämässä minunkin asioistani, joten jotensakin hullua, että en saa äänestää niillä kriteereillä, jotka minulle ovat tärkeitä.

Olen aika lähellä politiikkaa ja tiedän, ettei niitä suosimiasi blogeja välttämättä kirjoita se poliitikko itse. Vähän lapsellista ajatella, että maailma toimisi niin, että hyvät ihmiset tekisivät parhaansa muiden vuoksi, kun tosiasiassa jokainen ajattelee ensisijaisesti itseään. Poliitikot ovat tietynlainen koneisto, joka suoltaa ulospäin tietynlaista mantraa.

Blogiakin saa lukea kriittisesti.

Mielestäni olisi parempi, jos politiikkaa seuraavat ihmiset olisivat ainoita äänestäjiä. Mutta jätetään se toiseksi aiheeksi, tässä aloituksessa kyse oli lähinnä siitä, että patistetaan sellaisia ihmisiä äänestämään, joilla ei ole siihen mitään intressiä.

Vierailija

Minusta politiikka on kiehtovaa ja seuraan sitä ahkerasti. En lue blogeja vaan muuta kautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta politiikka on kiehtovaa ja seuraan sitä ahkerasti. En lue blogeja vaan muuta kautta.

Ihan mielenkiinnosta, mistä? Foorumit ovat minusta hyvä tietolähde, pitää tosin aina olla ainakin kaksi, ettei tule yksiulotteista kuvaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mistä? Foorumit ovat minusta hyvä tietolähde, pitää tosin aina olla ainakin kaksi, ettei tule yksiulotteista kuvaa.

Televisiosta uutis- ja ajankohtaisohjelmista ja lehdistä artikkeleista.

Vierailija

Minulle on itsestäänselvyys, että seuraan politiikkaa. Politiikka tarkoittaa päätöksiä, jotka vaikuttavat minunkin elämääni. Olisin melko tyhmä, jos en pyrkisi mitenkään vaikuttamaan omaan tulevaisuuteeni ja asemaani tässä yhteiskunnasssa.

On muuten aika jännä, kuinka ulkolaisessa mediassa puhutaan Suomen asioista tarkemmin ja selvemmin kuin kotimaassa toimivissa medioissa.

Vierailija

Seuraan politiikkaa aktiivisesti, koska pidän sitä mielenkiintoisena ja haluan olla perillä siitä miten yhtisiä asioita hoidetaan. Äänestämässä en ole käynyt, koska asuinmaassani minulla ei ole äänestysoikeutta, ja Suomen vaaleissa en voi äänestää välimatkan vuoksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Televisiosta uutis- ja ajankohtaisohjelmista ja lehdistä artikkeleista.

Varsin yksipuolista - Suomen valtamedia, joka nuo kaikki kattaa, on erittäin mustavalkoinen tietolähde. Tuottajien poliittiset kannat ovat erittäin homogeenisiä. Suosittelisin lisäämään ainakin yhden ulkoisen uutiskanavan ruokavalioosi. :) Esimerkiksi jonkun vakavamielisen foorumin, tai brittiläisen sanomalehden, tms.

Hesarin kommenttiosiot on kyllä kultaa. Mutta ne onkin kommentteja, vaikka artikkeleiden mukana tulevatkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisin olla Tiina Wiikin vaalikiertueen autokuski. Tiina saisi hoitaa vaihdekeppiä.

Noniin, keskittykääs siihen Tiinan blogin sisältöön, ja tällä en tarkoita hänen profiilikuvaansa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äänestäminen on amatööreille. 

Mutta valitan senkin edestä.

Sinkkumies

Minä taas olen peruna.

Perunamies.

Vierailija

"Blogiakin saa lukea kriittisesti.Mielestäni olisi parempi, jos politiikkaa seuraavat ihmiset olisivat ainoita äänestäjiä. Mutta jätetään se toiseksi aiheeksi, tässä aloituksessa kyse oli lähinnä siitä, että patistetaan sellaisia ihmisiä äänestämään, joilla ei ole siihen mitään intressiä."

- Ja mikä olisi riittvä intressi? - Surullista tai harmillistahan on se, että ne, joilla olisi usein suurempi intressi äänestää jättävät sen tekemättä. Ei parempi osaiselle ole paljoakaan väljä sillä onko vaikkapa lapsilisä muutaman kympin kuussa isompi vai piennempi. - Jos katsoo tilastoja niin kumpiko äänestää useammin? Parempi tuloien käy useammin äänestämässä kuin jostain syystä hän, jolle oikeasti on merkitystä sillä mikä vaikka jo mainitun lapsiliäsn suuruus on.

Tässä kohtaa vosi myös nostaa Perussuomalaiset puolueena esimerkkinä. Oli heidän ajamastaan politiikasta mitä mieltä hyvänsä, niin he osoittivat, että kovalla työllä tai populismilla ja/tai yhtäkaikki entisten valtapulueidenkin rinnalla ja jopa ohi voi mennä edustamallaan politiikalla, muistuttaen, ettei politiikassa ole pysyvää kuin muutos.  - Hvvinvointi valtiota rakenne ttiin ja on kehitetty vuosia enemmän ja vähemmän onnistuneesti. Mutta sen alasajoon ei vaadita monenkaan vuoden työtä. Oikeataan vain muutama poliittinen päätös voi romuttaa ja pilata sen pohjan. 

Äääenstäminen ja äänestämättäjättämien ovat kumpikin kannanottoja, joilla voi olla merkitystä.

Vierailija

Olen alkanut ymmärtää niitä, jotka käyvät piirtämässä kirkkoveneen lipukkeeseen. Jos ei jotain uutta puoluetta tule, käyn kirjoittamassa siihen, ettei ole ketä äänestää. En halua kuulua nukkuvien puolueeseenkaan.

Sivut