Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu, jos toisen vanhemman luona ei huolehdita lapsen harrastuksista?

Vierailija
08.06.2016 |

Jos toinen vanhempi ei huolehdi, että lapsi pääsee harrastuksiinsa. Tai esim että tekisi läksyt ja lukisi kokeisiin? Niin onko se sitten vaan voivoi- tilanne vai voiko asiaan jotenkin vaikuttaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen lapsi?

Vierailija
2/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vaikuttaa. Ei voi keskustella, ei voi pyytää eikä vaatia. Sellasta se on kunvalitsee väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin tapahtuu niin, että lapsi ei pääse harrastuksiin, jos vanhempi ei sinne vie ja lapsi ei osaa yksin mennä. Läksyt jää tekemättä ja kokeisiin lukematta, jos lapsi ei itse huolehdi. Tosin ei se vanhempi kai niitä läksyjä tee eikä voi lukea lapsen puolesta, jos lapsi ei itse hoida hommiaan.

Vierailija
4/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tapahtuu tuota ihan "ydinperheessä". Nuo koulu- ja harrastushommat on vaan mun vastuulla kun olen meidän perheen kunnianhimoinen suorittaja. Jos mä en ole iltaa kotona, homma pysähtyy ja kaikki vaan höntsäävät kotona, olen opetellut sietämän sitä ja ehkä lapsille tekee välillä hyvää relata. Itse en sitä pysty tekemään.

Vierailija
5/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi -tilanne. Voit pyytää mutta et voi vaatia.

Vierailija
6/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluikäinen. Nuo harrastukset vaan sitten loppuu tyystin, jos niissä pääsee käymään vain joka toinen viikko. Ja mitä käykään koulunkäynnille....

Vierailija
7/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi -tilanne. Voit pyytää mutta et voi vaatia.

Kun lasta ei viedä harrastuksiin edes silloin, kun hän itse pyytää. Eikä auteta esim koealueen kuulustelussa, vaikka pyytää. Niin oikeasti toinen vanhempi voi siis sabotoida lapsen elämän näin?

Vierailija
8/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö lapsella usein läksyt tekemättä tai unohtuuko lukea kokeisiin? Vaikuttaako vuoroviikot koulunkäyntiin paljon?

Vierailija
9/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toinen vanhempi perustellut jotenkin sitä, miksi ei vie harrastuksiin?

Vierailija
10/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkö lapsella usein läksyt tekemättä tai unohtuuko lukea kokeisiin? Vaikuttaako vuoroviikot koulunkäyntiin paljon?

Häntä ei auteta eikä neuvota. Eikä välitetä kysyä onko läksyt tehty. Vaikuttaa kyllä, saa oikeastaan yrittää joka toinen viikko aina opetella jotain, mikä jäänyt edellisellä viikolla sisäistämättä.

Vierailija
11/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toinen vanhempi perustellut jotenkin sitä, miksi ei vie harrastuksiin?

Ei ehdi, ei ole aikaa, ei muistanut, oli töissä. Lapsi on iltapäivät ja illat pääasiassa sukulaisilla, milloin kenenkin luona, ei toisen vanhemman kanssa. Ja jotkut mummot ja isoisoäidit ei viitsi lähteä viemään.

Vierailija
12/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä pitäisi  miettiä sitten uudestaan tuota systeemiä. 

Kurja juttu, kun ei sitten aikaa lapselle ole.

Vierailija
13/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä pitäisi  miettiä sitten uudestaan tuota systeemiä. 

Kurja juttu, kun ei sitten aikaa lapselle ole.

Niin on. Eikä ole koskaan ollutkaan. Lapselle myös lupaillaan kaikkea kivaa, mutta niutö ei yleensä toteuteta. Lapsi odottaa, että vanhempi vie peliin ja tulee katsomaan, sitten ei pöösekään peliin ollenkaan tai hänet tuodaan sinne yli puoli tuntia myöhässä....

Vierailija
14/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa siihen voi vaikuttaa ja tämä lapsen tarpeista välittämätön vanhempi voi menettää tapaamisoikeutensa, huoltajuutensa tai yhteishuoltajuuden tai tapaamisia vähennetään. Toinen vanhempi voi vaatia tätä ja sossulta olosuhdeselvitystä. Siinä haastatellasn kaikki osapuolet yksitellen ja hyvin käy selväksi, jos toisessa perheessä ei huolehdita esim. lapsen koulunkäynnistä, kaverisuhteista, harrastuksista jne. Jos muu ei auta, niin käräjille vaan ja tuomareilla ei ole itsellään ammattitaitoa tähän, joten luottavat sossun selvityksiin. Samalla voi pyytää ja saada korotuksen elatustukeen, koska jatkossa lapsi olisi enemmän toisen vanhemmasn luona. Tiedän tämän kaiken vierestä seuranneena.

Vierailija
15/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen täytyy itse huolehtia läksyistä ja kouluhan se tärkein on mitä harrastukset. Harrastuksiin täytyy viedä jos on kilometrejä matkaa. 

Vierailija
16/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu suuttumustila. Minulla ainakin tapahtuisi, jos toinen olisi ihan välinpitämätön, etenkin kouluasioista. Ehkäpä tilanne kuitenkin helpottaa kun lapsi oppii itse huolehtimaan.

Vierailija
17/19 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan tuollaiseen laiminlyöntiin pitää olla mahkut puuttua. 14 tuossa hyvin kertoikin asioista.

Lapselle kun on haluja tehdä niitä läksyjä ja lukea kokeisiin, niin tietenkin se aika otetaan, kun lapsi pyytää. Harrastuksista tietenkin pitää pitää kiinni.

Hemmetti, että alkokin kiukuttaa.

Vierailija
18/19 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan tässä tapauksessa järkevää jättää viikko-viikko systeemi ja ottaa perinteinen jika toinen viikonloppu ja lomat käyttöön. Toki lapsen pitää itsekin huolehtia läksyistä yms., mutta kyllä varsinkin alakoululaisen vanhemmallakin on vastuu katsoa, et asiat sujuu.

Vierailija
19/19 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuskin asuu kaukana jos käy samaa koulua. Etkö sinä sitten voi viedä myös sinä toisena viikkona harrastuksiin? Tai pyytää joltain läheltä asuvalta harrastuskaverin vanhemmalta että ottaisi maksua vastaan kyytiin.

Näin ainakin siihen asti kunnes itse pystyy kulkemaan tai teillä vaihtuu asumisjärjestelyt.