Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ulkomailta? Suomen tuloverojen välttäminen?

Vierailija
08.06.2016 |

Tajusin otsikon kirjoitettuani että taidan olla aika pahis kun haluan välttää parin vuoden verot...:( Olen siis asunut eu:n ulkopuolella jo 3 vuotta, ja voin anoa rajoitettua verovelvollisuutta. Tarkoittaa että jos verottaja myöntää minulle rajoitetun verovelvollisuuden, en maksaisi enää tuloveroa suomeen (työnantajani on suomalainen). Aion asua täällä vielä parisen vuotta joten tässä tapauksessa ideaalisti välttäisin parin vuoden verot (tosin tuloni hyvin pienet koska pieni sivuduuni, joten verotkin pienet ja niistä kertyvä työeläke pieni)

*Kysymys*: Onko kellään siis kokemusta jotakuinkin vastaavasta tilanteesta, ja siitä, onnistuuko tuo? Lähinnä mietin että ilmoittaako suomen verottaja nykyisen kotimaani verottajalle että "hei tällä tyypillä on tälläsiä tuloja, kerjätkää siltä veroa..."? Ja jos niin mitä siitä on seurannut? Asuinmaani ei ole sitä kehittyneintä tasoa, ja palkkani maksetaan suomalaiselle tilille, joten sen suhteen epäilen, kuinka paikallinen verottaja voisi minuun iskeä...

Huom. en kaipaa neuvoja siitä, olenko oikeast verovelvollinen vai en, olen tätä selvitellyt verottajan kanssa jo muutaman kerran ja kaikki merkit viittaa siihen että täytän "rajoitetun verovelvollisuuden" vaatimukset jos vaan nyt täytän paperit ja haen sitä. Ja myönnän että olen paska ihminen kun edes harkitsen tätä, toisaalta minua on kaivellut maksaa sos. turvamaksuja palkasta kun en kuitenkaan Kelan palveluista ole voinut nauttia enään pariin vuoteen (jos nyt Suomessa kävisin siis, ja tarvisin jotain terveydenhuoltoa, tai olisin työtön tms)... ja kun palkkakin niin pieni niin pitää kuitenkin säästää itse eläkerahoja. Eli kysymys herää "miksi maksankaan näitä veroja?", asuinmaassa ei myöskään ole ilmaista terveydenhuoltoa tms jotka saisin jos maksaisin täällä... Pahoittelen off-topic tilitystä!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat verot siihen maahan, mistä tulot. Jos et maksa Suomeen, maksat sijaintimaahasi. Ei sen kummempaa.

Vierailija
2/5 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suomalainen työnantaja, asun toisessa EU-maassa ja käyn töissä EU:n ulkopuolella. Suomeen maksan sotu-maksut ja tuloveron ilmoituksella asuinmaahani. Olen aina käynyt asuinmaani verotoimistosta pyytämässä todistuksen, jonka mukaan olen verovelvollinen sinne. Tällä oikaisen sitten kotoisen veropäätöksen.

Mä maksan ihan mielelläni Suomeen sotu-maksut, sillä ne ovat siellä todella alhaiset ja saan näin hankittua jatkuvan matkavakuutuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat verot siihen maahan, mistä tulot. Jos et maksa Suomeen, maksat sijaintimaahasi. Ei sen kummempaa.

Tämä ei ollut erityisen avuliasta, vaan lankesi siihen neuvomiskategoriaan - tulonihan ovat Suomesta, MUTTA pysyvästi ulkomailla asuvat ja työtä siellä televät (ei lähetetyt työntekijät, ei diplomaatit jne) voivat kuitenkin maksaa asuinmaahansa. Kysymykseni koskee sitä, kuinka todennäköisesti voin olla maksamatta kumpaankaan maahan.

Vierailija
4/5 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on suomalainen työnantaja, asun toisessa EU-maassa ja käyn töissä EU:n ulkopuolella. Suomeen maksan sotu-maksut ja tuloveron ilmoituksella asuinmaahani. Olen aina käynyt asuinmaani verotoimistosta pyytämässä todistuksen, jonka mukaan olen verovelvollinen sinne. Tällä oikaisen sitten kotoisen veropäätöksen.

Mä maksan ihan mielelläni Suomeen sotu-maksut, sillä ne ovat siellä todella alhaiset ja saan näin hankittua jatkuvan matkavakuutuksen.

Mielenkiintoinen kuvio. Mäkin olen maksanut Suomeen sotu-maksuja mutta Kela irtisanoi minut vuoden ulkomailla asumisen jälkeen palveluistaan joten en ole ihan varma mitä iloa sotu-maksuistani on minulle, olen varma että mitään matkavakuutusta minulla ei niiden puolesta ole, koska ne olen joutunut hankkimaan muualta. Liittyisikö tuo sun kuvio siihen että asut EU-maassa tai vietät siellä 6kk/vuodesta tms? Joudutko joka vuosi "korjauttamaan" tuon verotuspäätöksen asuinmaasi paperilla - luulisi että siitä tulisi pysyvä jos asut ulkomalla pysyvästi?  Ja vielä, onko sulle selvinnyt että jos ET maksaisi omalla ilmoituksella veroja asuinmaassasi - osaisiko paikallinen verottaja niitä kysyäkään tai todistaa?

kiitos jos ehdit vastaamaan.

Vierailija
5/5 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kuvio. Mäkin olen maksanut Suomeen sotu-maksuja mutta Kela irtisanoi minut vuoden ulkomailla asumisen jälkeen palveluistaan joten en ole ihan varma mitä iloa sotu-maksuistani on minulle, olen varma että mitään matkavakuutusta minulla ei niiden puolesta ole, koska ne olen joutunut hankkimaan muualta. Liittyisikö tuo sun kuvio siihen että asut EU-maassa tai vietät siellä 6kk/vuodesta tms? Joudutko joka vuosi "korjauttamaan" tuon verotuspäätöksen asuinmaasi paperilla - luulisi että siitä tulisi pysyvä jos asut ulkomalla pysyvästi?  Ja vielä, onko sulle selvinnyt että jos ET maksaisi omalla ilmoituksella veroja asuinmaassasi - osaisiko paikallinen verottaja niitä kysyäkään tai todistaa?

kiitos jos ehdit vastaamaan.

Minulle on ollut edullista itse ilmoittaa tuloni asuinmaahan, sillä käytännössä ison asuntolainan korkovähennyksen vuoksi tuloveroa ei synny. Siitä kuinka tieto liikkuu, en osaa sanoa.

Olin aluksi kuusi vuotta ulkomailla apurahalla ja nyt kolmatta vuotta normaalilla työsopimuksella lähetettynä. Kuulun siis edelleenkin Kelan asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän