Voiko vahvistettua elatussopimusta muuttaa?
Sovimme maanantaina lv:llä, että ex maksaa minulle elatusapua lapsesta 600 euroa kuukaudessa. Kummatkin ttivat sopimuksen. Nyt ex sanookin, että se on hänen mielestään liikaa, vaikka summan laskemiseen käytettiin lastenvalvojan laskuria. Sopimus tehtiin vuodeksi eteenpäin. Voiko ex nyt muuttaa tätä sopimusta ennen seuraavaa 6 kuukautta?
Kommentit (28)
Ja siis muuttaa enne vuotta, ei kuutta kuukautta? Ajatus pätkii. :D
Onpa iso elari. Toisaalta aiheesta ei kokemusta. Mut meidän muksuun ei mene noin paljon rahaa kuukaudessa. Periaatteessa pitäisi mennä 1200, koska kai sä maksat puolet? Onko lapsella kehitysvamma tms?
600€ yhestä on kyllä hemmetin paljon
Sopimusta ei voi yksipuolisesti muuttaa, tarvitaan molempien suostumus. Ainoa syy voi olla maksukyvyn muutos (ei lyhytaikainen), esim, työttömyyden tai palkan laskemisen osalta. Asian voi viedä käräjäoikeuteen tietysti jos haluaa. 600 E yhdestä lapsesta on todella paljon, keskimääräinen eläri on n. 160-200 E/kk.
Opiskelijat elää kuukauden 200€ niin miten tämä nyt on oikein laskettu kun juurikn 1200€ pitäis mennä lapseen nyt kuukaudessa.
Teit lapsen siis vain kupataksesi mieheltä rahaa? Tyypillinen nainen. Hutsu ja lompakkoloinen! Häpeä!
Onks tää laskettu sillein, että miehelle jää niin kun perusosa elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat elää kuukauden 200€ niin miten tämä nyt on oikein laskettu kun juurikn 1200€ pitäis mennä lapseen nyt kuukaudessa.
Lapsella on erityistarpeet, jotka on otettu laskelmissa huomioon. Niin ja tämä laskelma on ty tosiaan lastenvalvojan laskurilla. Mikä sitten on normaali määrä?
Oma elatuskykyni on mitätön, isän tulot ovat suuremmat, joten hänen elatusvastuunsa on näin ollen suurempi. No oli miten oli, mutta sopimusta ei voi siis yksipuolisesti muuttaa?
No. Varakkaat ja rikkaat miehet maksavat näitä elareita vaikka minkälaisina summina, että jos teidän muiden vastaajien tuttavapiiristä ei näitä löydy niin toki varmasti ihmetyttää. Monet maksavat paaaaaaljon enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Onks tää laskettu sillein, että miehelle jää niin kun perusosa elämiseen?
No en osaa sanoa. Kummatkin ilmoitimme sekä tulomme että menomme lv:lle ä. En tiedä mitä tässä on nyt sitten otettu huomioon, kaipa miehelle jää perusosa.. en osaa ottaa siihen kantaa. Joka tapauksessa hän itse hyväksyi ja allekirjoitti tämän sopimuksen.
Ei voi yksipuolisesti muuttaa, mutta voi sitä yksipuolisesti lähteä viemään eteenpäin. Sitä en tosin tiedä, kuinka hyvin siitä seuraa mitäkin, jos tuloissa ei ole muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi yksipuolisesti muuttaa, mutta voi sitä yksipuolisesti lähteä viemään eteenpäin. Sitä en tosin tiedä, kuinka hyvin siitä seuraa mitäkin, jos tuloissa ei ole muutosta.
Okei. En tosiaan tiedä näistä mitään, mutta tuntuu hölmöltä, että allekirjoittaa sitten elatussopimuksen jos ei olekaan valmis maksamaan. Itse en allekirjoittaisi mitään mihin en olisi valmis. :)
Harvinaisen tyhmä mies ja nainen. Mitä jos menisit töihin hankkimaan ap niitä tuloja niin ymmärtäisit miten paljon työtä vaatii, jotta käteen jää tuo 600 euroa. Juu et kysynyt tätä, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen tyhmä mies ja nainen. Mitä jos menisit töihin hankkimaan ap niitä tuloja niin ymmärtäisit miten paljon työtä vaatii, jotta käteen jää tuo 600 euroa. Juu et kysynyt tätä, tiedän.
No mä en nyt tiedä miten mun älykkyys liittyy tähän, mutta sulla on oikeus mielipiteeseesi. Olen kyllä työelämässä, mutta tällä hetkellä äitiyslomalla eli älä sinä minun työtilanteesta kanna huolta. ;)
Sarjassamme siis niitä, että rahotetaan myös naisen elämä. Käsittääkseni jos ei maksa niin perittävä osa on huomattavasti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Sarjassamme siis niitä, että rahotetaan myös naisen elämä. Käsittääkseni jos ei maksa niin perittävä osa on huomattavasti pienempi.
Siis mitä tuo tarkoittaa, että perittävä osa pienempi? Ai siis jos siirtyy Kelalle maksettavaksi niin summa pienenee?
Miten suuri elatuksentarve lapsellenne oikein laskettiin? Tuohon vielä lapsilisät ja sinun osuutesi päälle... Ei ihme, että haluaisi maksaa vähemmän.
Kela maksaa vähemmän ja miestä karhutaan vähemmän
Kela maksaa about 160€/kk ja tuo on se mitä voidaan mieheltä vaatia. Tuo 600€ on vain suositus.
Tuossa yhdessä kohdassa pitäisi lukea, että kummatkin ALLEKIRJOITTIVAT sopimuksen.