Kierukka jälkitarkastuksessa?
hei!
Missäpäin suomea saa kierukan jo jälkitarkastuksessa? Voiko kierukan siis saada vaikka kuukautiset ei ole vielä alkaneet?
Ois kiva saada vastauksia :)
Kommentit (13)
ja ihan kunnallisella puolella...eikä maksanut mitään, ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Seurannassa kävin kahden kuukauden kuluttua laitosta, ja kaikki siis kunnossa. Kaikin puolin positiivinen kokemus, ja kuparikierukka siis käytössä!
Missäpäin suomea tälläinen käytäntö on? Onko kyse ihan pienestä paikasta vai kaupungista? Ajattelin vaan että eroaako kaupungit jotenkin sen takia että perhesuunnitteluneuvola on erikseen.
ainakin käskettiin ottamaan yhteyttä perhesuunnitteluneuvolaan ja sinne laitattamaan kierukka, eli jälkitarkastuksessa ei laitettu. Nyt pitäis varata aika sinne perhesuun.nlaan.
r-p
minäkin asun ja neuvolassa jälkitarkastuksessa laittoivat kuparikierukan. Eikä menkkoja siis ollut vielä tullut.. Kaikki meni hienosti eikä laittaminen sattunut yhtään ja olen ollut tyytyväinen. (lääkäri sanoi vielä että nyt se on helppo laittaa kun kohdunsuu on vielä auki, siitä jäin miettimään että kauanko se oikein loimottaa siellä aukinaisena... :) )
Tarkastukseen kyllä käskivät menemään perhesuunnittelukeskukseen sitten kun kierukka on ollut 3 kk.
että näköjään tosi erilaisia käytäntöjä on ison kaupungin sisällä..
kaupungin sisälläkin, sillä minulle kyllä laitettiin Tampereella kuparikierukka jälkitarkastuksen yhteydessä. Kierukan jälkitarkastuksessa + ultrassa kävin sitten perhesuunnitteluneuvolassa.
laitettiin kuparikierukka Tampereella perhesuunnitteluneuvolassa ja pyysivät tulemaan jälkitarkastukseen kun on ollut kahdet menkat.Saas nähdä kuinka pitkälle jälkitarkastus venyy kun menkoista ei ole tietoakaan,laitosta on nyt noin kuukausi ja tyytyväinen olen ollut.
Olen ollut aivan raivona siitä, etten kierukkaa ole saanut. Tällähetkellä raskaus olisi minulle vaarallinen, mutta en silti voi saada mitään ehkäisyä, koska kuukautiset eivät ole alkaneet.
Ollaan siis jouduttu olemaan selibaatissa jo monta kuukautta. (Kondomi on meistä niin huono vaihtoehto, että halut loppuu jo ajatukseen siitä, eikä siitä ole oikein apua jos jää kaappiin). Mitenkähän kauan perhesuunnitteluneuvola kuvittelee meidän jaksavan tällaista.. (Toivottavasti en jo ole raskaana)
Mullekkin laitettiin kuparikierukka jälkitarkastuksessa kunnallisella puolella. mitään tarkistusta en saannu, sanottiin vaan että jos tuntuu pahalta ota yhteyttä. eikä maksanu mitään, hormooni kierukka olisi maksanut reilun 100 e!
Riippuu lääkäristä, mun gyne suositti et ekoilla menkoilla. Asensi sen ilmaiseksi eli kuului tavallaan jälkitarkastukseen.
Kylläpä käytännöt vaihtelee! Jyväskylän maalaiskunnassa kuparikierukan olisin saanut jälkitarkastuksessa, mutta hormonikierukan sain kunnallisella puolella vasta 4 kk synnytyksen jälkeen. Ensin otettiin papa-koe. Lääkäri kertoi, että tuohon odotukseen ei ole " virallista ohjetta" , mutta näin he ovat kollegoiden kanssa parhaaksi nähneet.
kaverille laitettiin Jyväskylän kaupungissa hormonikierukka jälkitarkastuksessa.
hassua, jos jossain vaaditaan, että menakt olisivat alkaneet. Imetin esikkoa 15 kk ja menkat alkoivat, kun hän oli 16 kk
minulle laitettiin h-kierukka keskimmäisen jälkitarkastuksessa. sittemmin muutettiin helsingissä toiselle puolelle kaupunkia ja täkäläisellä terveysasemalla ei suostuta laittamaan h-kierukkaa jälkkärissä vaan piti odotella menkkoja alkavaksi.
siskoni sai myös h-kierukan synnytyksen jälkitarkastuksessa ja tämä oli taas eri puolella helsinkiä.
käsittääkseni lääkäri saa päättää minkä linjan ottaa tämän asian suhteen. kierukan asennus heti synnytyksen jälkeen on vaikeampaa kuin myöhemmin, johtuen siitä että kohdun seinämä on vielä venyttynyt ja ohuempi kuin normaalitilassa. lääkärin täytyy olla paljon tarkempi ettei tökkäise kierukkaa kohdunseinämän läpi ja osa lääkäreistä ei halua ottaa tätä riskiä. ja onhan kyse tietty myös taidoista, jos ei tule laittaneeksi kierukkaa kovin usein niin sitten ei välttämättä edes kannata lähteä kokeilemaan vastasynnyttäneelle. ja toisaalta kokenut asentaja varmasti laittaa kierukan ongelmitta jälkitarkastuksessakin.
Mulle laitettiin kuparikierukka myös jälkitarkastuksen yhteydessä. Kierukka oli maksuton synnytyksen jälkeen. Laitto sujui ongelmitta ja ilman suurempia kipuja. Mutta viikon päästä laitosta huomasin häntälankojen kadonneen. Soitto neuvolaan ja käskivät näytille, josko vaan en olisi itse huomannut lankoja. Lankojen todettiin vetäytyneen kohdunkaulan sisään. Sit kävin ultrassa, jossa tsekattiin onko kierukka vinksallaan. Oikealla paikallaan oli, onnex. (ultrasta jouduin maksamaan 27 euroa, muutoin homma oli maksuton)
Esikoisen jälkeen jälkitarkastuksessa laitettiin kuparikierukka (7vkoa synnytyksestä), nyt hormonikierrukka (9vkoa). Kunnallisella puolella pitää odottaa menkkoja, yksityisellä ei. Lisäksi yksityisellä puolella kirjoittavat hormonikierukan " hoitona" eli saat 150E:stä n. 60E pois. Kierukan asennus maksaa yksityisellä melkopaljon (n. 90E jää itselle), tosin silloin myös ultrataan, että asennus on onnistunut ja kohdallaan. Terkkakeskuslekuri tökkäsi yhdelle kaverilleni horminikierukan kohdun seinään sillä seurauksella, että puolen vuoden päästä jouduttiin tähystysleikkauksella irrottamaan (ja puoli vuotta oli siis oireillu ja kipuillu). Itse en siis näitä värkkejä asentaisi ilman kunnon ultrausta ja seurantaa.