Jotain rajaa pyöräilijöiden vauhtiin jalkakäytävällä!
Jos on pakko ajaa ruuhkaisella jalkakäytävällä keskellä kaupunkia, niin ei voi ajaa täysillä ja odottaa, että kaikilla jalankulkijoilla on silmät selässä ja odottaa, että kaikki hyppäävät syrjään pyöräilijän edestä. Rasittavaa kävellä esim. Hakaniemessä liikkeiden edestä, kun joutuu keskittymään väistelläkseen muita jalankulkijoita, saati sitten vielä kaahaavia pyöräilijöitä. Kunpa tähän kaupunkiin saataisiin joka paikkaan kunnolliset pyörätiet ja ihmisille edes jotain järkeä päähän nopeuksien suhteen.
Toinen asia mistä tekisi mieli avautua, on ruuhkaisilla kävelyteillä skeittaaminen. Mm. Kampissa jatkuvasti. On se kumma, kun ei voi yhtään ottaa huomioon muita ihmisiä, vaan mennään täysillä ja odotetaan että kaikki muut väistävät. Argh!
Kommentit (37)
Kun on pyöräilyshortsit jalassa, kypärä päässä ja sporttiset aurinkolasit nenällä, niin kaikki säännöt unohtuu. On vain minä, minä, minä!
Jalkakäytävällä saa pyöräillä vai alle 12 vuotiaat.
Pyöräilyn kieltäminen kokonaan toisi huomattavia säästöjä! Hongkongissa ei pyöräillä, siksi siellä käveleminen on helppoa ja turvallista.
Pyöräilen vain yhdistetyillä pyörä/jalankulkuteillä, mutta se on kumma kun ne kävelijät ei voi pysyä omalla puolellaan eikä vallata koko tietä.
Suhteutan kyllä nopeuteni liikenteen mukaisesti, mutta en jaksaisi koko ajan jarruttaa kun jalankulkijat hyppii miten sattuu eteen.
En vastusta pyöräilyä, toivoisin vain että ihmiset osaisivat käyttäytyä liikenteessä. Olisihan se kiva, jos ihmiset tajuaisivat, että jalkakäytävillä saavat pyöräillä vain lapset, mutta täällä Helsingissä se on kyllä jokapäiväistä, että aikuiset ne jalkakäytävillä kaahaa. Ja sitten rimputetaan aggressiivisesti kelloa ja kiroillaan, jos joku kävelijä ei hoksaa, että jalkakäytävällä takaa tuleekin pyöräilijä. Tai vaihtoehtoisesti ei soiteta kelloa ollenkaan vaan ohitetaan kahden sentin päästä. ap
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilen vain yhdistetyillä pyörä/jalankulkuteillä, mutta se on kumma kun ne kävelijät ei voi pysyä omalla puolellaan eikä vallata koko tietä.
Suhteutan kyllä nopeuteni liikenteen mukaisesti, mutta en jaksaisi koko ajan jarruttaa kun jalankulkijat hyppii miten sattuu eteen.
Keskustelu koski nyt pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla teillä pyöräilyä. ap
Tänään just tilanne, että trikoopelle vähät välitti edes muista pyöräilijöistä. Meinas rueta mulle ryppyilemään, kun tuli vasemmalta ja jalkakäytävältä eteen. Sanoin sille, että keltainen trikoo ei vapauta noudattamasta lakia ja että kannataa itse opetella liikennesäännöt, ennen kuin alkaa sääntöjä noudattavia ojentaa. Oikeasti sanoin, enkä yleensä ole kiivas ihminen. Lähti vaan polkemaan sanoen että p*rkele.
Älä mene pyöräkaistalle tai ajoradalle kävelemään. Liikenteessä on pyöräilijöitä ja autoilijoita, jotka eivät mahda mitään jos vastoin liikennesääntöjä yhtäkkiä kävelet heidän eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilyn kieltäminen kokonaan toisi huomattavia säästöjä! Hongkongissa ei pyöräillä, siksi siellä käveleminen on helppoa ja turvallista.
Valtavat ruuhkat se ainakin toisi.
Suomessa pyöräilijät on unohdettu täysin kun liikennettä on suunniteltu, jos sitä nyt yleensäkään on suunniteltu. Pyörille pitäisi olla oma kaista.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene pyöräkaistalle tai ajoradalle kävelemään. Liikenteessä on pyöräilijöitä ja autoilijoita, jotka eivät mahda mitään jos vastoin liikennesääntöjä yhtäkkiä kävelet heidän eteensä.
Opettele lukemaan. Tässä oli nyt kyse siitä, että jalankulkijoille tarkoitetuilla _jalkakäytävillä_ pyöräilijät kaahaavat päälle.
Tämä mutta myös sitten ihan ulkoiluväylillä kaahaavat pyöräilijät. Jotka siis ajavat varmaan kuutakymppiä (no, anyway aivan täysillä) sitä tietä, joka on tarkoitettu ihan kaikille: kävelijöille, hölkkääjille, koirien ulkoiluttajille, pikkulapsille, potkulautailijoille, rollaattorimummoille ja -papoille...
Juuri pari päivää sitten joku ukko veti pultit tilanteessa, jossa kävelin koiran kanssa suuntaan x ja meitä vastaan tuli toinen henkilö koiran kanssa. Tottakai ne koirat tekivät siinä kohdatessaan liikkeen toisiaan kohti, vaikka molemmilla meillä ulkoiluttajilla oli hihna tiukalla, eli eivät päässeet sitä aietta pidemmälle. Takaa tuli miljoonaa pyöräilijä, joka sitte veti liinat kiinni ja meinasi siihen kaatua ja huusi ihan raivona että "voi saatana sentään". Korostan, että kumpikaan koirista ei siis päässyt siitä tien laidasta mihinkään ja olivat ulkoiluttajien oikealla puolella, eli siinä pientareen puolella ja lisäksi olimme molemmat "virallisen kulkusuunnan" mukaan omilla reunoillamme. Siinä olis ollut tilaa viilettää sitä miljoonaa ohi, mutta itse pelästyi. Kai nyt maalaisjärjen pitäisi sanoa, että jos ohittaa pyörällä hitaamman, antaa äänimerkin ja/tai hiljentää vauhtia. Se ihminenhän voi poiketa yhtäkkiä tien toiselle puolelle tai pikkulapsi vaikka kaatua pyöränsä kanssa siihen keskelle tietä. Päivänselvää että auto tuollaisessa paikassa likkuisi n. 10 km/h matelemalla, mutta nää shortsit-arskat-neonvärinen kypäräpellet laitaa menemään täysillä ja kolarissa tulis todella pahaa jälkeä kaikille osapuolille.
Jos treenaa johonkin olympialaisiin, niin voi mennä maantielle polkemaan.
En ole trikoopyöräilijöitä nähnyt jalkakäytävällä. Mutta yllätyin kun Helsingin keskustassa tosiaan ajetaan jalkakäytävillä ja ihan miten sattuu. Yleensä nuoria aikuisia. Luultavasti se perustuu ajatukseen "mutta kun mä voin". Eli ylimielisiä mulle kaikki nyt tyyppejä. Suurin osa pyöräilee fiksusti. Nuo pellet vain erottuvat.
Kävelijöiden pitää huomioida muut kulkijat myös. Eivät he ole velvotteista vapaita. Pyöräilijä soittaa kelloa harvoin ja harkitusti. Se on jo laissakin sanottu. Kävelijä' ei voi olettaa, että hän voi kulkea miten sattuu, koska pyöräilijän pitää soittaa kelloa joka tyypin kohdalla. Ei edes joka koiran kohdalla. Itse vedin liinat kiinni, kun jonkun tantan koira hyökkäsi puskista yllättäen. näin naisen tien reunassa, mutta minulla ei ollut hajuakaan pitkän fleksin päässä piilottelevasta koirasta ennen kuin se juoksi eteen.
MInä en jalkakäytävällä väistä yhtään. Pyöräilijällä ei ole mitään asiaa ajaa siellä, joten saa tulla päälle, saa kirjoilla, saa kaatua (muutama on tehnyt senkin), mutta minulla ei ole velvollisuutta mahdollistaa laittomuuden jatkumista.
Vierailija kirjoitti:
Kävelijöiden pitää huomioida muut kulkijat myös. Eivät he ole velvotteista vapaita. Pyöräilijä soittaa kelloa harvoin ja harkitusti. Se on jo laissakin sanottu. Kävelijä' ei voi olettaa, että hän voi kulkea miten sattuu, koska pyöräilijän pitää soittaa kelloa joka tyypin kohdalla. Ei edes joka koiran kohdalla. Itse vedin liinat kiinni, kun jonkun tantan koira hyökkäsi puskista yllättäen. näin naisen tien reunassa, mutta minulla ei ollut hajuakaan pitkän fleksin päässä piilottelevasta koirasta ennen kuin se juoksi eteen.
Tämä onkin ärsyttävää ja kyllä, jalankulkijoidenkin pitää ottaa muut tiellä liikkujat huomioon, koiran kanssa ja ilman koiraa. Flexin päässä poukkoilevat koirat ovat ihan yhtälailla vaarallisia, miljoonaa ajavan ratapyöräilijän kanssa ihan killeriyhdistelmä
Tuossa kuvaamassani tilanteessa pyöräilijällä oli yksiselitteisesti aivan liian kova vauhti siihen nähden, että hän oli suositulla ulkoilualueella kevyenliikenteenväylällä, jolla liikkuu paljon mm. lapsia koulumatkallaan. Maantietä Suomessa riittää, jos pitää maantiepyöräilyä harjoitella. Kävelytie ei ole siihen oikea paikka. Sanasen voisi sanoa myös rullaluistimet + sauvat yhdistelmästä niissä tapauksissa kun siellä kypärän alla on tollo, joka ei "treeninsä" vuoksi voi ottaa muita liikkujia huomioon vaan sohii menemään koko tien leveydeltä. Ei voi hiljentää ja varoo ku keskisyke laskee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan. Tässä oli nyt kyse siitä, että jalankulkijoille tarkoitetuilla _jalkakäytävillä_ pyöräilijät kaahaavat päälle.
No eihän silloin ongelman pitäisi olla pyöräilijöiden liian kova vauhti vaan pelkästään se, että pyöräilijät ovat väärässä paikassa.
Lopetan jalkakäytävillä pyöräilemisen heti, kun jalankulkijat lopettavat pyöräkaistoilla kävelyn ja poukkoilemisen.
Koittakaa kaikki pyyhkiä hiekka pois sieltä.
Ylipäänsä ihan sama missä pyöräilee, pyöräilijän tulisi muistaa huomioida muut tiellä liikkujat. Liikenteessä on autoja, joiden kuskit eivät mahda mitään jos pyöräilijä kaahaa suoraan alle liikennesääntöjä noudattamatta. Liikenteessä on myös kävelijöitä, jotka eivät mahda mitään jos pyöräilijä kaahaa suoraan päälle liikennesääntöjä noudattamatta. Ja ennen kaikkea liikenteessä on sekä pyörällä että jalan liikkuvia lapsia, joiden liikkeitä ei voi ennustaa sitäkään vähää kuin aikuisten.