Huume-epäily exästä
Olen nähnyt kuvia exästäni (lapseni isä), joissa hän poseeraa kera minigrip-pussin ja kehuu siellä olevan amfetamiinia. Kysyessäni asiasta hän kertoo vitsailleensa ja tarkistaneensa kuvien saaneen henkilön lojaaliutta. Pussin sisältö on kuulemma vehnäjauhoja.
Kyseessä on 34-vuotias mieshenkilö, joten tälläiset "pilat" tai lojaaliuden tarkistukset tuntuvat "hieman" käsittämättömiä mielestäni. Tiedän, että miehen tuttavapiirissä on ihmisiä, jotka käyttävät päihteitä joko satunnaisesti tai säännöllisesti. Epäilen, että myös exäni on sekaantunut päihteisiin, mutta mitään vedenpitäviä todisteita asiasta minulla ei ole.
Meillä on tulossa lastenvalvojan aika, jossa käydään läpi tapaamisia ja elastusasioita. Miten voin tuoda huoleni päihteistä esiin, kun todisteita minulla ei ole? Miten lastenvalvoja suhtautuu tälläiseen käytännön pilaan, entäpä oikeus?
Kommentit (43)
Mitä sun exän huumeidenkäyttö sulle enää kuuluu?
Onko teillä minkäänlaista tapaamissopimusta tehtynä? Jo olemassa olevaa huoltajuussopimusta tai tapaamissopimusta ei lähetä muuttamaan, jos toinen sanoo vain ei. Muuta ei tarvitse.
Mutta en minä tuollaiselle isälle lasta mukaan antaisi. Ehdottomasti valvotut tapaamiset, ja mielestäni joku tolkku siihen, että jos isä aina peruuttaa tapaamiset, niin se on lapselle vahingollista. Eli jos ei ole tähän asti ollut lapsen elämässä, niin minkä tähden se nyt pitäisi ottaa, kun ei osaa edes itsestään huolehtia, ja tuottaa paljon pettymyksiä penskalle. Sanoisin tämän viranomaisille.
Toivottavasti et kysy tätä ihan tosissasi. Kyllä hänen käyttönsä kuuluu, jos meillä on yhteinen lapsi, jonka kasvun haluan turvata. :)
PäteväPirkko kirjoitti:
Onko teillä minkäänlaista tapaamissopimusta tehtynä? Jo olemassa olevaa huoltajuussopimusta tai tapaamissopimusta ei lähetä muuttamaan, jos toinen sanoo vain ei. Muuta ei tarvitse.
...ellei toinen osapuoli(tai kummatkin) hake muutosta sopimukseen käräjien kautta.
Mutta tuskin eksäsi lähtisi siihen ralliin, on nimittäin aika hankala prosessi.
🇺🇦🇮🇱
PäteväPirkko kirjoitti:
Mutta en minä tuollaiselle isälle lasta mukaan antaisi. Ehdottomasti valvotut tapaamiset, ja mielestäni joku tolkku siihen, että jos isä aina peruuttaa tapaamiset, niin se on lapselle vahingollista. Eli jos ei ole tähän asti ollut lapsen elämässä, niin minkä tähden se nyt pitäisi ottaa, kun ei osaa edes itsestään huolehtia, ja tuottaa paljon pettymyksiä penskalle. Sanoisin tämän viranomaisille.
Tällä hetkellä ei ole tapaamissopimusta voimassa. Olen lapsen yksinhuoltaja. Joo kyllä mä oon aatellut kaikki noi tuoda esiin et millaista peliä se pelaa!
Jokes kirjoitti:
Toivottavasti et kysy tätä ihan tosissasi. Kyllä hänen käyttönsä kuuluu, jos meillä on yhteinen lapsi, jonka kasvun haluan turvata. :)
Niin ja tää oli siis vastaus viestiin 22/26.
"Miten sun eksän huumeidenkäyttö sulle enää kuuluu" :D ootko kenties tyhmä. Eihän sillä oo APlle mitään väliä!! Sinne vaan lapsi piripäiden sekaan.
Kaffepulla kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:
...ellei toinen osapuoli(tai kummatkin) hake muutosta sopimukseen käräjien kautta.
Mutta tuskin eksäsi lähtisi siihen ralliin, on nimittäin aika hankala prosessi.
Mulla on siis lapsen yksinhuoltajuus. Voimassaolevia tapaamis- tai huoltamissopimuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
"Miten sun eksän huumeidenkäyttö sulle enää kuuluu" :D ootko kenties tyhmä. Eihän sillä oo APlle mitään väliä!! Sinne vaan lapsi piripäiden sekaan.
Näinpä. Kyllä joillain näyttää olevan hidas sytytys.
Mut mitä mieltä te ootte.. voiko lastenvalvoja tosiaan uskoa et kyseessä on ton ikäseltä mieheltä pila?
Onneksi meillä on neuvola tänään ja pääsen kysymään sieltä vähän näkökulmaa :D
Jokes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama hysteria alkoholin kanssa?
Eihän se huumemies välttämättä lapsen hoidon aikana vedä edes röökiä. Vaan omalla ajallaan. Niin moni mies ryyppää.
Vierailija kirjoitti:
Jokes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se huumemies välttämättä lapsen hoidon aikana vedä edes röökiä. Vaan omalla ajallaan. Niin moni mies ryyppää.
Monelle lapsi on syy raitistua.
Vierailija kirjoitti:
Jokes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä olen hysteerinen, jos mun alaikäisen lapsen isä mahdollisesti vetää jotain huumeita ja liikkuu sellaisissa piireissä. Niin ja tää mun entinen mies ei ole kertaakaan hoitanut lasta eli en voi luottaa myöskään siihen, ettei hoitaisi huumeiden vaikutuksen alaisena. En näe alkoholin kanssa ongelmaa, jos käyttö tapahtuu kohtuudella eikä pienen lapsen seurassa juopotella.
Lastenvalvojahan ei asialle mitään voi, jos isä ei myönnä huumeidenkäyttöä, eli jos sä haluaisit esim. valvottuja tapaamisia, niin siihen tarvittaisiin oikeuden päätös.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojahan ei asialle mitään voi, jos isä ei myönnä huumeidenkäyttöä, eli jos sä haluaisit esim. valvottuja tapaamisia, niin siihen tarvittaisiin oikeuden päätös.
Niin. No tämä sankari tuskin myöntää yhtään mitään. Inhottaa ja puistattaa koko tyyppi. Mitenkä menee sitten se, jos me ei päästä tapaamisista, huoltajuudesta ja elatuksesta sovintoon? Miten käy tapaamisten ja elatuksen? Kauanko tälläiset asioiden käsittely vie oikeudessa aikaa?
Jokes kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. No tämä sankari tuskin myöntää yhtään mitään. Inhottaa ja puistattaa koko tyyppi. Mitenkä menee sitten se, jos me ei päästä tapaamisista, huoltajuudesta ja elatuksesta sovintoon? Miten käy tapaamisten ja elatuksen? Kauanko tälläiset asioiden käsittely vie oikeudessa aikaa?
Nää käytännöt ja asioiden käsittelyajat riippuu varmaan paikkakunnastakin, mutta eihän nää kovin nopeesti tapahdu. Kuukausista puoleen vuoteen, ehkä jopa kauemmin. Jos vanhemmat ei saa keskenään sovittua tapaamisista, huoltajuusasioista ja elatuksesta, niin sit asia menee käräjäoikeuteen (joko sinä tai isää teette kirjallisen hakemuksen asian käsittelystä käräjäoikeudelle), muuten asia ei oikein etene. Et sit kun teillä on aika lastenvalvojalle ja jos te ette siellä pääse sopimukseen asiosta ja , niin sun kannattaisi pyytää apua joko oikeusaputoimistosta tai joltain yksityiseltä asianajajalta. Siinä tulee sitten jotain sovitteluita, että yritetään vielä päästä sovintoon asiasta, nää riippuu vähän paikkakunnista että miten nää järjestetään. Ja sit jos ei vieläkään tuu sopua, niin käräjäoikeus pyytää sosiaaliviranomaisilta (taas paikkakunnasta riippuen, joko lastensuojelun tai perheoikeudellisten palvelujen sossut) olosuhdeselvitystä. Eli teidän vanhempien olosuhteita selvitellään ja tämän pohjalta sitten lopulta käräjäoikeus tekee päätöksensä. Jos tuossa prosessissa kestää kauan, niin käräjäoikeus antanee jotain väliaikaisia määräyksiä, jotka on sitten voimassa siihen asti kun lopullinen päätös tulee.
^ Hups, tulipa paljon kirjoitusvirheitä. Toivottavasti sait ap tolkkua tosta mun selostuksesta.
En usko, että sitä ihan pytämällä saa. Eli yleensä tuossa pitää olla käräjäoikeude päätös siitä, että olosuhdeselvitys tehdään.
Voit toki ehdottaa asiaa lastenvalvojalle, hän tietää juridiset yksityiskohdat.
Ennen kaikkea: Älä allekirjoita mitään.
🇺🇦🇮🇱