Viikki asuinalueena?
Onko kokemusta alueesta? Tiedän, että on ketjuja tästäkin, mutta asuinalueet muuttuvat niin nopeasti että haluaisin tuoreita kokemuksia. Lähinnä asoasumisen olisi tässä elämäntilanteessa vaihtoehtona. Jotenkin on kuva alueesta pellon laidalla, pelkkää betonia ja metsä kaukana... nyt asun Keskuspuiston vieressä.Millainen alue on lapsille?
Kommentit (26)
Vähän sama vaikutelma tullut... lähinnä kerrostaloja lähellä toisiaan. Miksi sitten on niin haluttu alue Helsingissä? Koulunko takia?
Itsellä kyllä ihan erilaiset fiilikset. Nättiä aluetta, paljon lapsiperheitä ja ns. huonompaa väkeä ei juurikaan. Metsää, no itse asun tässä hyvin lähellä Alepaa Latokartanossa ja näen metsää ikkunastani. Peltoa on joo mutta ei siinä ihan vieressä ole kuin muutama alueen monesta kerrostalosta. Luulen että on haluttu alue koska on niin uusi, rauhallinen ja lapsiystävällinen alue. Minusta täällä on palvelujakin kivasti, on isoa ruokakauppaa ja pari pientä lähikauppaa, kampaajaa, apteekkia, koulu, MONTA päiväkotia, hyvät ulkoilumaastot ja pienen bussimatkan tai kävelymatkan päästä löytyy vielä enemmän palveluja... Jos haluaa vielä paremmille kaupoille mutta ei keskustaan niin Itikseen menee 550:lla 10min.
Huonot yhteydet keskustaan? Joo, ei täältä sporalla pääse mutta 68 menee rautatientorille, 79 kun lähtee Herttoniemeen päin niin on 10min päästä Siilitien metroasemalla josta 10min metrolla keskustaan. Tai 79 Malmin suuntaan 10min Pukinmäen asemalle ja siitä vajaa vartti junalla keskustaan.
Riippuu, missä kohtaa asuu, onko hyvät yhteydet. Jos asuu Prisman vieressä, siitä menee paljon busseja keskustaan, sekä motarin kautta että muita. Samoin tuo Itis on lähellä.
Junantuomien helppo harjoitella "kaupunkiasumista". Aivan täyttä böndeä, ja lisäksi vielä itää.
Mielummin nyrkki persiissä, kuin asua kantakaupungin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
vaikea päästä kaupunkiin. huono lähikauppa. ilmanlaatu heikko läheisen valtatien/moottoritien vuoksi.
Kumpaakohan lähikauppaa tarkoitat?
Tilanhoitajankaarella asuintalot kiinni tiessä, onko terveyshaitta jos tulee parvekkeen ovesta pakokaasuja sisään?
Me harkittiin, mutta passattiin. Syynä se, että lähikoulu olis ollut Latokartano, josta on osalla huonoja kokemuksia. Norssi olis ollut hyvä mut siltä oppilaaksiottoalueelta ei taas ollut sopivaa asuntoa. Muutettiin Oulunkylään ja ollaan 100% tyytyväisiä!
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kyllä ihan erilaiset fiilikset. Nättiä aluetta, paljon lapsiperheitä ja ns. huonompaa väkeä ei juurikaan. Metsää, no itse asun tässä hyvin lähellä Alepaa Latokartanossa ja näen metsää ikkunastani. Peltoa on joo mutta ei siinä ihan vieressä ole kuin muutama alueen monesta kerrostalosta. Luulen että on haluttu alue koska on niin uusi, rauhallinen ja lapsiystävällinen alue. Minusta täällä on palvelujakin kivasti, on isoa ruokakauppaa ja pari pientä lähikauppaa, kampaajaa, apteekkia, koulu, MONTA päiväkotia, hyvät ulkoilumaastot ja pienen bussimatkan tai kävelymatkan päästä löytyy vielä enemmän palveluja... Jos haluaa vielä paremmille kaupoille mutta ei keskustaan niin Itikseen menee 550:lla 10min.
Huonot yhteydet keskustaan? Joo, ei täältä sporalla pääse mutta 68 menee rautatientorille, 79 kun lähtee Herttoniemeen päin niin on 10min päästä Siilitien metroasemalla josta 10min metrolla keskustaan. Tai 79 Malmin suuntaan 10min Pukinmäen asemalle ja siitä vajaa vartti junalla keskustaan.
Luuletteko että kaikki liikkuvat julkisilla tai että se on jotenkin hienompaa? On se suppea elämänpiiri jos se rajoittuu kävelymatkan päähän tai niihin puitteisiin jotka joku hsl:n liikennesuunnittelija on määrittänyt. Mulla on todellakin parempaakin tekemistä kuin käyttää päivästäni 2 tuntia pysäkeillä seisomiseen tai sotkea polkukoneella pakkasessa ja kinoksissa. Kaikilla kun ei ole työpaikkaa jossa voi vetelehtiä työajalla. Kaupassakin on mukavampi käydä Prismassa tai jos ei huvita kävellä niin paljoa niin Lidlissä kuin jossain vitun Alepassa.
Siellä on sina hirveä ruuhka, kun kaikki liikkuvat omilla autoilla. Ei julkista liikennettä.
Alepan ja Norssin lähellä ihania pihakatuja, todella kylämäinen henki. Taloilla on omat marjapensaat ja viljelypaikat. On vihreää ja lapsiystävällistä, vähän kuin olisi kesämökillä 24/7.
Busseja kulkee liian harvoin ja keskustaan kestää törkeän kauan mennä. Lisäksi varsinkin bussi 79 pysäkillä ihan miten sattuu, aikatauluihin ei luottamista. Tylsää ja rumaa seutua. Kolme vuotta siellä asuin, onneksi pääsin pois.
Norssisa kytee opettajien ja rehtorin välinen riita. Opetusharjoittelijoiden kohtelu on törkeää. Ja ilmapiiri todellakin ahdistava ja kamala. Ikinä en lapsiani sinne laittaisi.
Stadilainen kirjoitti:
Junantuomien helppo harjoitella "kaupunkiasumista". Aivan täyttä böndeä, ja lisäksi vielä itää.
Mielummin nyrkki persiissä, kuin asua kantakaupungin ulkopuolella.
Tietkö pässi mikä on kartta? Viikki oli Helsingin keskipisteessä. Sipoon kaappauksen jälkeen se on länsipuolella. Saatko aivon ulos persiistäs?
Miinukset,
- todella meluinen, kävelet rauhallisilla pelloilla niin moottoritie humisee koko ajan kovaa, ei löydy rauhallista paikkaa joka on shokki kalliosta muuttaneelle jossa on paljon rauhallisia puistoja. Lahdentie taitaa olla ainut valtaväylä jossa saa ajaa 100kmh ja se kuuluu ja haisee.
- saasteet, astmaatikkona todella hankalaa käyttää kehä 1:n pysäkkejä tai kävellä edes autotalliin latokartanonkaarella.
-sisäilma todella huono, johtuu saasteista ja rakennusten laadusta.
-rakennukset tehty todella halvasti, tarkista asunto kunnolla.
-pysäköintipaikat, ei ole. Vierailla todella vaikea löytää paikkoja.
-liikenne, ajetaan todella lujaa latokartanonkaarella nyt kun uusi tie/liittymä avattiin.
-koirien jätökset, ihan hirveästi pas*kaa. Lastenvaunujen pyörät todella useasti paskassa vaikka ajetaan vain kävelyteillä.
- osa taloyhtiöistä "sisäsiittoisia", pihat täynnä kylttejä että yksityisalue ja halutaan rajoittaa ettei naapurin lapset leiki heidän taloyhtiön pihoilla vaikkakin heidän lapset leikkivät muilla pihoilla..
-ponitilan autoliikenne. Viikin pelloilla ei voi enään tehdä kierrosta, ponitilalla käyvät ajavat autoilla melko lujaa ja etenkin nouseva hiekkapöly on ikävä
- 75% asunnoista "tuki" asuntoja, kaupungilla mahdollisuus pilata alue helposti.
- en ymmärrä asuntojen hintatasoa, km päässä asunnot maksaa paljon vähemmän.
+ suurin osa ihmisistä todella mukavia
+ paljon lapsia (paljon harrastuksia mutta moni täynnä ja hinnat kovia)
Olipa yllättävää lukea edellisen vastaus. Itse asun Eko-Viikin puolella, asumisoikeus-rivitalossa Alepan lähellä. Enkä tiedä oikein mitään miinuksia.
Edes moottoritien äänet ei häiritse täällä yhtään, ei vaikka muutin tänne oikeasti maalta, omasta mummonmökistä "jumalan selän takaa" ja olin siis tottunut hiljaisuuteen. Äkkiä siihen tasaiseen taustahuminaan tottui.
Itse en ole onneksi astmaatikko, mutta allergikko kyllä, ja esim. Helsingin keskustassa oleskelusta saan kurkkukipua ja silmien punoitusta. Mutta täällä en saa, ja mitä toisinaan tulee katseltua ilmanlaatutiedotteita, niin ei täällä yleensä seudun huonoimmasta päästä ollenkaan ilma ole. Johtuu tuulista, joita Vanhankaupunginlahdelta käy lähes aina niin että harvoin on tyyntä (tämän takia täällä on talvella tosi kylmän tuntuista - siinä yksi miinus). Merituuli puhaltaa pahimmat saasteet pois eivätkä jää tänne seisomaan. Ei kaupunki-ilma toki koskaan mitään täydellistä ole, mutta se nyt taitaa olla hinta siitä jos haluaa Kehä 1 sisäpuolella asua, että pakokaasuja on. Rakennukset tuskin on sen huonompia kuin muutkaan saman ikäkauden rakennukset. Sisäilma ei toki vastaa esim. omaa entistä hataraa, puulla lämpiävää hirsistä mummonmökkiäni, ja on normaalit koneellisen ilmanvaihdon + keskuslämmitysasunnon haitat kuten kuiva ilma, mutta eipä erityisen huonoakaan.
Rakennukset, ne lienee muutenkin samanlaisia kuin nykyisin nämä elementtikuutiot. En usko että juuri Viikki tai Latokartano on erityisongelma-alueita tässä suhteessa. Toki jos varsinkin omaksi ostaa, aina kannattaa tarkistaa asunto kunnolla. Itse asun ASO:ssa, niin ei nin tarkkaa ole. Ihan ok asunto tämä on, vaikkakin alunperin pinnat oli halvan näköiset, esim. rumat muovimatot lattioissa ja ankeat keittiönkaappien ovet. Olen itse ne laittanut paremmiksi.
Koiria täällä on kyllä paljon, itsellänikin 2. On nimittäin täydellinen alue koirien u lkoiluttamiseen :) Osa valitettavasti kokee peltojen ja niittyjen vieressä asumisen niin, että paskoja ei tarvisi kerätä, ja kyllä: täällä näkee usein keräämättömiä koiranpaskoja kävelyteiden varsilla. Itseäni ne nyt ei muuten niin kauheasit haittaisi mutta aina vähän huolestuttaa omien koirien kannalta tautien leviämisriski.
"ponitilan autoliikenne. Viikin pelloilla ei voi enään tehdä kierrosta, ponitilalla käyvät ajavat autoilla melko lujaa ja etenkin nouseva hiekkapöly on ikävä"
Itse kävelen koirieni kanssa tuolla lähes joka päivä, eikä ole ikinä haitannut tuo autoliikenne. Kyllä sinne tien sivuun voi väistää kunnes auto on mennyt ohi. Ja se on lopulta lyhyt pätkä mitä ne ponitilalle menevät ajaa - kävelyteitä ja metsäpolkuja on muualla vaikka kuinka.
Tukiasuntoja täällä kyllä on, j amyös maahanmuuttajia, mutta its eolen ihmetellyt, miten edes viimemainittu ryhmä ei täällä tunnu aiheuttavan yhtään mitään häiriöitä. Pääosin täällä kuitenkin asuu opiskelijoita ja suomalaisia keskituloisia tai yli keskituloisia. Joskus oli lehdessä vertailu eri kaupunginosien tulotasosta, niin Latokartano oli siellä varsin korkealla, samoin akateemisesti koulutettujen asukkaiden osuus oli korkea.
Viikki rakennettiin aikoinaan "ekokaupunginosaksi" pellolle, mutta yhteydet olivat huonot (vaati ainakin aluksi autoa, jotta voisi asua ekologisesti). Rakentamisen yhteydessä tuhottiin kaunis lehto ja kosteikkoalue.
Mutta Viikin pellot ja metsät, koko Vanhankaupunginlahti rantoineen, Vantaanjoen rannat ovat lähellä. Yliopiston laitokset tuovat vipinää, Norssi on hyvä koulu, kirjasto lähellä. Ja Prisman takia pääsee nykyään vähän laajempien valikoimien ääreen. 506:lla pääsee (harvoin ja hitaahkosti) Koskelaan, Pasilaan ja Meilahteen, 68:lla keskustaan.
Niin että ... mikä kenenkin elämäntavalle on keskeistä. Seurasin rakentamista ja koko alueen muuttumista, kun asuin ensin Pihlajamäessä ja nykyään Arabiassa. Siellä asuvista tutuista viihtyvät lapsiperheet, vanhemmat, lapsettomat ihmiset kokevat sen syrjäiseksi.
Nro 19 lisää, että ilman autoa minusta tänne ei kyllä kannata muuttaa, tai jos haluaa käydä paljon juhlimassa keskustassa.
Itse olen sinkku ja lapseton, mutta kotihiiri, joka en käy juuri koskaan keskustassa. Töissä käyn Espoossa, henkilöautolla. Kaltaiselleni hyvä paikka, mutta julkisilla tosiaan kävisi aika hankalaksi kulkeminen töihin ja muutenkin.
Tuo mainittu parkkipaikkaongelmakin on itselleni vähän vieras. Mulla on itselläni taloyhtiö varattu paikka, ja täällä on kyllä vieraspaikkojakin, sekä aina 4 h paikkoja kadunvarsilla myös vapaana. Viikonloppuna niissä saa parkkeerata ilman aikarajoitusta, joten aina on vieraatkin paikan löytäneet.
vaikea päästä kaupunkiin. huono lähikauppa. ilmanlaatu heikko läheisen valtatien/moottoritien vuoksi.