Miksi sairauslomaa punktion jälkeen?
En edes muista mikä sen munasolun keräämisen nimi on... Mutta mistä syystä sen jälkeen suositellaan jopa viikon sairauslomaa? Kipuja, voipumusta, mitä?
Kiitos tiedosta!
Kommentit (5)
Nestettä ei varsinaisesti poistu elimistöstä punktiossa mihinkään vaan ne tyhjennetyt rakkulat saattavat kerätä itsensä täyteen nestettä. Siksi pitää juoda 2-3 litraa VETTÄ päivässä. Silloin rakko vie tilaa vatsassa niin, että ne rakkulat ei pääsisi täyttymään.
Yleensä ottaen sairaslomaa kirjoitetaan punktiopäivä, välipäivä ja siirtopäivä. Itse olen ollut siirronkin jälkeen vielä pari päivää saikulla, koska olen ollut sen verran kipeä ja teen fyysisesti raskasta työtä. En todellakaan olisi pystynyt töihin menemään heti.
Mä olen käsittänyt väärin niin, että luulin, että elimistöstä poistuisi vettä. Hyvä, että selvisi :-)! Joo, vettähän mäkin join.
Moikka, edelliset kommentoijat!
Harvoin tänne kirjoittelen mutta nyt näyttää olevan käsitykset niin hakoteillä että on ihan pakko.
Suositus nesteen juomisesta perustuu seuraavaan: kun munarakkuloita kasvatetaan hormonihoidolla paljon (IVF), elimistössä on hyperstimulaation uhka. Hyperstimulaatiossa nestetasapaino KOKO elimistössä häiriintyy: tulee turvotusta, vatsaonteloon voi tulla vapaata nestettä, samoin keuhko- ja sydänpussiin. Henkeäkin ahdistaa. Se, että punktoidut munarakkulat täyttyvät uudelleen kudosnesteellä on ihan pikkujuttu- ei siihen mitään juomista tartte.
Vaikka ei olisikaan varsinaista hyperstimulaatiota joka vaatii sairaalahoitoa, useimmilla on kuitenkin lievempi nestetasapainon häiriö ja sen estämiseksi kannattaa juoda paljon.
Tukala olo vatsassa johtuu nimenomaan turvotuksesta- ei liiasta juodusta nesteestä.
---
Niin ja siitä ruskeasta viirusta vielä: uskoakseni vähäsen vanhaa verta tuli piston mukana putkeen- neulalla pistämällähän se munasolujen kerääminen tapahtuu. Eikä emättmessä eikä munasarjoissa ole ihoa- sitä on vain kehon ulkopuolella.
Kivuliaisuudella ei ole mitään tekemistä hoidon onnistumisen kanssa. Kipulääkettä pitää pyytää lisää silloin kun sattuu- ihmiset tarvitsee eri määrän lääkettä eikä punktiossa varsinaisesti mitään puuduteta vaan lääke annetaan suoneen.
---
huoh. Tulihan sepostus. Toivottavasti luette tämän...
Onnea hoidoille jatkossa! terv Ellu, IVF-raskaana viikolla 36+4
Punktion jälkeen munarakkulat täyttyvät uudelleen kudosnesteellä, mikä voi aiheuttaa kipua ja turvotusta. Tilanne normalisoituu itsestään viikon tai kahden kuluessa.
Mulla tuli tuosta jo kauheat kivut vatsaan. Ultrassa ei näkynyt mitään nestettä vatsaontelossa vaan muutamia nesteen täyttämiä rakkuloita. Mutta kivut tosiaan oli tautiset ja vatsa kuin potkupallo. Ja tämä tuli vasta kahden päivän päästä punktiosta.
Pahimmillaan voi kehittyä hyperstimulaatio, jolloin rakkulat kasvavat liian suuriksi. Vatsaonteloon kerääntyy nestettä ja nestetasapaino häiriintyy.
Ja mulla laitettiin kahdessa ekassa punktiossa paracervikaali eli kohdunkaulan puudutus mitä myös synnytyksessä voidaan käyttää. Kolmannessa ei laitettu enkä huomannut kivussa tms. mitään eroa. Ja tietysti suoneen laitettiin joka kerralla lääkkeet.
mutta kenties lääkärit arvioivat tilanteet potilaittensakin voinnin mukaan, en osaa sanoa.
Se punktiosairasloma oli mulle tarpeeseen. Siihen asti olin selvinnyt hyvin kaikesta. Punktiossa tunsin kipulääkkeestä huolimatta kipeän viillon. Lääkäri sanoi, että jokin seinämä oli sattunut pistäessä. Huomasin nesteessä, mihin lääkäri oli laittanut kerättyjä munasoluja, ohuen ruskean kaistaleen. Kysyin lääkäriltä, mikä se oli kahteen kertaan mutteihan hän voinut mulle mitään vastata- vitsit vääntää vain henkilökunnan kanssa ja potilaisiin suhtautuu kylmän asiallisesti aina. Kätilö sanoi, että kenties siinä on munasoluja mutta mun käsittääkseni eivät kyllä näy silmälle. Joku voisikin sanoa, jos tietää, onko nähnyt samaa ja onko se jotain tavallista? Mua pelotti, että lääkäri repäisi osan jotain ihoa ja sai siihen kunnon haavan. Joka tapauksessa punktio oli kivulias mutta pian ohitse. Mun ei olisi kuulema pitänyt tuntea mitään, vaikka muutoin musta on sanottu, että kivunsietokykyni on suuri. No, kenties sitten ei puudutus onnistunut tai jotain muuta. Olen kuullut parilta muulta, ettei toimenpide tuntunut miltään, joten älkää pelätkö! Mulla oli ehkä erikoistapaus.
Sen punktion jälkeen piti juoda 3 litraa päivässä nesteitä, sillä munasolukeräyksessä nesteitä poistuu elimistöstä melko määrä. Juomista piti jatkaa ainakin viikko. Vatsani oli melko kipeänä toimenpiteestä, turvonnut ja nesteen juominen tuntui ihan liian paljolta. Olen joskus ajatellut, kuoliko alkio kohtuun äidin kivuliaisuuden vuoksi mutta kai se on hölmö ajatus.