Miten teet kalavoileipäkakun? Täytteet ja kostutus siis,
Lihakakkuja oon tehnytkin mutta tekisi mieii kokeilla kalaa vaihteeksi juhliin.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa voileipäkakun kostukkeeksi kannattaa laittaa kuorittua ja tehosekoittimella soseeksi vedettyä kurkkua. Raikastaa kakkua huomattavasti!
Oon laittanut lihaliemen noihin lihakakkuihini ja ainaon tykätty, kalasta en tiedä onko liemikuutiot mistään kotoisin, tai jos laittaisi jonkun hummerifondiliemen? Ap
Sitruunamehu ja maito kelpaavat.
Toivottavasti en joudu syömään sitä kakkua, johon joku on muusannut kurkkua.
Vaaleaa, melko kiinteää leipää käytetään leiväksi. Kalana kannattaa käyttää kylmäsavulohta, sillä se tuo ainakin omasta mielestäni parhaan maun. Lisäksi voi käyttää hieman lämminsavulohta. Kalat tulee pilkkoa niin pieniksi, että kakkua otettaessa ei tule kokonaisia suikaleita sieltä välistä. Täytteen olen itse tehnyt sekoittamalla nuo pieneksi pilkotut kalat smetanaan ja sitten lisännyt siihen seokseen sitruunamehua ja mausteita. Lisäksi olen laittanut tilliä ja kurkkua väliin. Kostukkeena olen käyttänyt appelsiinimehua. Koristeeksi kakun pinnalle voi tehdä ruusuja lohisiivuista, tai asetella vaikkapa katkarapuja. Kakun päälle olen itse laittanut sentin kerroksen kirjolohenmätiä, mutta tämän voi jättää pois ja korvata jollain muulla, sillä se tekee kakulle reilusti hintaa.
Kostutus kalaliemikuutiosta keitetyllä liemellä, pullasutilla sivelet sen. Täytteeseen 'pohjaksi' sekoitat maustamatonta tuorejuustoa tai tillillä maustettua, notkistajaksi sekaan vähän creme fraichea tai ranskankermaa.
Lämminsavulohi sitten täytteeseen pienittynä, kurkkusilppua (ei mössöä), tilliä, sitruunapippuria ja tujaus sitruunamehua. Koristeluun sitten se kylmäsavulohiviipale.
Kostuttaa ei saa liikaa, pitää olla pikkusen rakennettakin siinä kakussa. Leivistä sen verran että jos ei pitkittäin siivutettua vuokaleipää mistään saa, mä teen ruis- ja täysjyvävehnäpaahtoleivistä kokoamalla. Reunat leikataan pois ja sovitellaan sen kokoinen kun haluaa.
Näin mä aina teen, maistunut on vieraille joka kerran. Olen muuten kondiittori, vaikka mitäpä sillä väliä, tapojahan on monia ja makuja myös.
Vierailija kirjoitti:
Kostutus kalaliemikuutiosta keitetyllä liemellä, pullasutilla sivelet sen. Täytteeseen 'pohjaksi' sekoitat maustamatonta tuorejuustoa tai tillillä maustettua, notkistajaksi sekaan vähän creme fraichea tai ranskankermaa.
Lämminsavulohi sitten täytteeseen pienittynä, kurkkusilppua (ei mössöä), tilliä, sitruunapippuria ja tujaus sitruunamehua. Koristeluun sitten se kylmäsavulohiviipale.
Kostuttaa ei saa liikaa, pitää olla pikkusen rakennettakin siinä kakussa. Leivistä sen verran että jos ei pitkittäin siivutettua vuokaleipää mistään saa, mä teen ruis- ja täysjyvävehnäpaahtoleivistä kokoamalla. Reunat leikataan pois ja sovitellaan sen kokoinen kun haluaa.
Näin mä aina teen, maistunut on vieraille joka kerran. Olen muuten kondiittori, vaikka mitäpä sillä väliä, tapojahan on monia ja makuja myös.
*siis tietty ruokakermaa eikä kahteen kertaan samaa asiaa.... :D
Vierailija kirjoitti:
Kerropas kondiittorina, mitä eroa on creme fraichella ja ranskankermalla?
Vierailija kirjoitti:
Sitruunamehu ja maito kelpaavat.
Toivottavasti en joudu syömään sitä kakkua, johon joku on muusannut kurkkua.
Toivottavasti minä en joudu syömään sitä kakkua joka on kosteutettu maidolla ja/tai sitruunamehulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa voileipäkakun kostukkeeksi kannattaa laittaa kuorittua ja tehosekoittimella soseeksi vedettyä kurkkua. Raikastaa kakkua huomattavasti!
Oon laittanut lihaliemen noihin lihakakkuihini ja ainaon tykätty, kalasta en tiedä onko liemikuutiot mistään kotoisin, tai jos laittaisi jonkun hummerifondiliemen? Ap
Laitan aina laimeaa sitruunan mehua kalakakkun kostukkeeksi.
Kalakakkuun kostutusliemeksi kalalientä.
Täytteeseen tuorejuustoa johon hieman majoneesia joukkoon ja siihen sekoitetaan kylmäsavulohta tai lämminsavulohta, sitruunanmehua, runsaasti tillisilppua, mustapippuria ja (tarvittaessa suolaa) maistetaan massaa ennen suolan lisäämistä. Sinappiakin voi hieman käyttää.
Jos haluat vähän väriä niin tomaattipyrettä freesattuna ja jäähdytettynä joukkoon, voi lisätä myös jauhettua keitettyä kananmunaa muttei liikaa.
Kalakakuissa voidaan käyttää lisäksi katkaraputäytettä, vaihdetaan lohet katkarapuihin.