Miksi opettajat valittaa palkasta?
Tän linkin mukaan open vuosiansio on 45000 euroa.
http://www.properuskoulu.net/2016/05/taysinpalvelleen-luokanopettajan.h…
Opettajat on töissä noin 9kk vuodessa eli kuukausipalkka on 5000 euroa!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajilla oikeasti noin suuri palkka?
Ei ole. Mun vuosiansio on vähän päälle 30000 ja olen luokanopettaja.
Tämä! Olen ns. kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja lähes kaikki palvelulisätkin on palkassa ja käteen jää 2400€, vuosipalkka juurikin tuon vähän yli 30 000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajilla oikeasti noin suuri palkka?
Ei ole. Mun vuosiansio on vähän päälle 30000 ja olen luokanopettaja.
Tämä! Olen ns. kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja lähes kaikki palvelulisätkin on palkassa ja käteen jää 2400€, vuosipalkka juurikin tuon vähän yli 30 000€
Palkka sulla siis n. 2500 kuussa, käteen jää melkein saman verran. Lucky you. Mulla on brutto himpun vajaa 5 tuhatta, käteen jää vajaa 3. Ennemmin ottaisin enemmän vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-27 tuntia ei todellakaan ole todellinen työmäärä. Viikossa menee vähintään se 40 tuntia töihin. Opettajien työt seuraavat myös kotiin. Lisäksi opettajan ammattiin tarvitaan pitkä koulutus ja siihen sisältyy myös paljon vastuuta, että kyllä se palkka ihan kohdillaan on. Voisivat ihmiset pikkaisen miettiä muitakin kuin itseään. En minäkään kysele miksi vaikka sairaanhoitajan/ekonomistin/putkimiehen jne. palkka on sellainen kuin on. Olisi hyvä oppia arvostamaan toisten tekemää työtä. Kiitos kaikkien ammattikuntien osaaville tekijöille.
Minä opetan lukiossa matikkaa ja minulla todellakin menee töihini suunnilleen tuo 25 tuntia. Olen opettanut samoja asioita 30 vuotta. Tunteja ei tarvitse valmistella mitenkään ja yhden kokeen tarkastamiseen menee ehkä minuutti.
Kuinka paljon yrität kehittää opetustasi?
Asiat eivät muutu miksikään, enkä mitään isompia muutoksia ole tuohon opettamiseenkaan tehnyt. Asiat käydään läpi ensin taululla, sitten saa esittää kysymyksiä ja sen jälkeen tehdään harjoituksia. Näin olen tehnyt oikeastaan urani alusta asti, enkä katso tarpeelliseksi tuota muuttaa. Meidän lukiomme on vieläpä matematiikan yo-tuloksissa ihan reilusti valtakunnallisten keskiarvojen yläpuolella.
No, yo-kokeen sähköistyminen muuttanee tilannetta sinunkin kohdallasi.
Olen aineenopettaja yläkoulussa ja peruspalkkani on 2 750 euroa. Siihen pari ikälisää päälle. Opettajilla on kehno palkka, kun vertaa muihin saman tason koulutuksen töihin, mutta opettajilla pitkät opetuksettomat ajat ovat osa palkkaa. Tässä työssä siis palkka maksetaan sekä vapaana että rahana. Jos vapaata leikataan, silloin se pitää korvata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua kyrsii se, että palkka jaettiin 12 kuukaudella mutta silti saa vain 9kk palkan, koska määräaikaisuudet. Helvetin kusetusta
Tämä on tosi ikävää, mutta se ei ole opettajien vika. Tosin OAJ on neuvotellut sijaisopettajille ihan oman lomarahan edes hiukan paikkaamaan kesän palkattomuutta. Tavoite on, että sekä sijaisille että vakituisille maksettaisiin kesäajasta, mutta sehän on työnantajasta kiinni.
Näkee taas että on koulut kohta päättymässä kun on niin paljon kateutta ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
http://www.properuskoulu.net/2016/05/taysinpalvelleen-luokanopettajan.h…Opettajat on töissä noin 9kk vuodessa eli kuukausipalkka on 5000 euroa!
Jos sinä lasket noin hölmösti, että kuukausipalkka on 5 000 euroa, ei se sitä vuosiansiota korota mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.properuskoulu.net/2016/05/taysinpalvelleen-luokanopettajan.h…Opettajat on töissä noin 9kk vuodessa eli kuukausipalkka on 5000 euroa!
Jos sinä lasket noin hölmösti, että kuukausipalkka on 5 000 euroa, ei se sitä vuosiansiota korota mihinkään.
Ei korota vuosiansiota, mutta oikea kuukausipalkka on työkuukausilta 4500-5000 euroa.
No onhan toi tai se30 000 vuosiansio vähän kun mun on 65000 ja ei silläkään mitä tahansa ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-27 tuntia ei todellakaan ole todellinen työmäärä. Viikossa menee vähintään se 40 tuntia töihin. Opettajien työt seuraavat myös kotiin. Lisäksi opettajan ammattiin tarvitaan pitkä koulutus ja siihen sisältyy myös paljon vastuuta, että kyllä se palkka ihan kohdillaan on. Voisivat ihmiset pikkaisen miettiä muitakin kuin itseään. En minäkään kysele miksi vaikka sairaanhoitajan/ekonomistin/putkimiehen jne. palkka on sellainen kuin on. Olisi hyvä oppia arvostamaan toisten tekemää työtä. Kiitos kaikkien ammattikuntien osaaville tekijöille.
Minä opetan lukiossa matikkaa ja minulla todellakin menee töihini suunnilleen tuo 25 tuntia. Olen opettanut samoja asioita 30 vuotta. Tunteja ei tarvitse valmistella mitenkään ja yhden kokeen tarkastamiseen menee ehkä minuutti.
Ja sun palkka oli mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua kyrsii se, että palkka jaettiin 12 kuukaudella mutta silti saa vain 9kk palkan, koska määräaikaisuudet. Helvetin kusetusta
Tämä on tosi ikävää, mutta se ei ole opettajien vika. Tosin OAJ on neuvotellut sijaisopettajille ihan oman lomarahan edes hiukan paikkaamaan kesän palkattomuutta. Tavoite on, että sekä sijaisille että vakituisille maksettaisiin kesäajasta, mutta sehän on työnantajasta kiinni.
Kyllä se usein on. Mun moraali ei kestäisi palata töihin heti ekasta vapaasta maanantaista lähtien. Jos on pakko palata kesäksi töihin, ei mikään estäisi olemasta reilu ja palaamasta vain kuukaudeksi. Silloin sijainenkin saisi edes jotain. Koska kyllä, minun kunnassani sijainen saisi palkan, jos viranhaltija ei sitä nostaisi. Turha vedota siihen, että muutkin saavat, ei kukaan muu voi nostaa vuodessa reilun kahden kuukauden palkkaa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa. Työaikaan verrattuna palkka on vielä isompi. Jutun opettajalla oli tunteja vain 25-27, kun muissa ammateissa viikkotunteja on 40.
Ei kannata puhua asioista joista ei mitään tiedä. Luuletko että joku 25-27 tuntia on todellinen työtuntimäärä? Missähän kohtaa noiden oppituntien sisällä pidetään kokoukset, tiimipalaverit, 26 oppilaan vanhenpainvartit,tukiopetukset, tuntien valmistelu, kokeiden teko, kokeiden tarkistus, Wilmaan kirjaamiset, teemapäivien suunnittelut, luokkaretkien keräykset, luokkaretkien valmistelu, juhlien suunnittelu jne?
Muut kuin opet tekee sen 38,15 päivässä ja opet 40 tuntia ja siitä ylöspäin.
Miksikähän ope ei heti vastaa Wilma-viestiin? Hmm..
No eiköhän nuo muut työt kuin opetus mahdu siihen perus 40 tuntiin. Opettajat ovat kyllä ainoa ammattikunta, joka heti kärppänä puolustaa omia töitään, kun joku mainitsee lyhyet päivät. Miksiköhän? Ehkäpä juuri siksi, että kommentit osuvat ja uppoavat. Let's face it, opettajilla on lyhyet työpäivät ja tosi pitkät lomat. Kaikilla tämä on tiedossa, joten turha sitä on kiistää. Kuinkahan paljon opettajat valittaisivat, jos tekisivät hetken muiden akateemisten hommia? Ehkä sen jälkeen sen oman työn hyvät puolet taas kelpaisivat!
n. 45000 näyttäisi kertyvän tällä opella, kokonaistyöaika 38,25/vko.
Kuukausipalkka ja päälle lisät
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Siitä vain opiskelemaan. Juhannusviikolle asti on töitä ja sitten lomaa, elokuussa 10 päivä jatkuu työt. On muitakin aloja joilla saman verran kesälomaa, mut niistä ei valiteta julkisesti. Opettajat on näkyvässä ammatissa ja aina riittää kadehtijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Siitä vain opiskelemaan. Juhannusviikolle asti on töitä ja sitten lomaa, elokuussa 10 päivä jatkuu työt. On muitakin aloja joilla saman verran kesälomaa, mut niistä ei valiteta julkisesti. Opettajat on näkyvässä ammatissa ja aina riittää kadehtijoita.
Missäköhän ammatissa on yhtä paljon lomaa kuin opettajilla?
Ohis.
Olen aina miettinyt, että kieltääkö opettajien työsopimus (kunnallisella puolella) hankkimasta tienestejä koulun loma-aikoina? Siis jos tuo palkka on niin paska, mikä estää pitämästä paria avoimen korkeakoulun tai kansalais/työväenopiston kurssia? Käsittääksenin noista maksetaan ihan hyvin.
Ja ei siis tarvitse rajoittua noihin opetushommiin, voihan se olla jotain ihan muutakin, esim. kielenopettajalla käännöstöitä tai matkailualan hommia tai johonkin omaan harrastukseen liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä opettajat on palkkansa ansainnut, mutta ei opettajien palkka ole huono, kun huomioidaan lomat ja työaika. Muissakin ammateissa tehdään paljon töitä iltaisin ja viikonloppuisin normaalin työajan jälkeen.
En itsekään sanonut palkan olevan huono vaan, että se on ansaittu, kuten on monissa muissakin ammateissa. Siksi toivoisin, että ihmiset olisivat vähemmän kateellisia ja osaisivat arvostaa kaikkien ammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Olen aina miettinyt, että kieltääkö opettajien työsopimus (kunnallisella puolella) hankkimasta tienestejä koulun loma-aikoina? Siis jos tuo palkka on niin paska, mikä estää pitämästä paria avoimen korkeakoulun tai kansalais/työväenopiston kurssia? Käsittääksenin noista maksetaan ihan hyvin.
Ja ei siis tarvitse rajoittua noihin opetushommiin, voihan se olla jotain ihan muutakin, esim. kielenopettajalla käännöstöitä tai matkailualan hommia tai johonkin omaan harrastukseen liittyvää.
Tähän odotan edelleen vastausta. Monilla muilla aloilla vaaditaan oma-aloitteisuutta ja oman osaamisen markkinointia - itsensä myymistä. Turha valittaa palkasta/työoloista, jos oma aktiivisuus on nolla.
Asiat eivät muutu miksikään, enkä mitään isompia muutoksia ole tuohon opettamiseenkaan tehnyt. Asiat käydään läpi ensin taululla, sitten saa esittää kysymyksiä ja sen jälkeen tehdään harjoituksia. Näin olen tehnyt oikeastaan urani alusta asti, enkä katso tarpeelliseksi tuota muuttaa. Meidän lukiomme on vieläpä matematiikan yo-tuloksissa ihan reilusti valtakunnallisten keskiarvojen yläpuolella.