Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhkaus, en kuulu kirkkoon. Saako tuhkata ja ripotella ITSE haluamaansa paikkaan?

Vierailija
28.05.2016 |

Onnistuuko tälläinen Suomessa? Omaiset voisivat heittää tuhkani paikkaan, joka itselleni mieluinen, Kustanuksella ei väliä. Voiko laittaa testamenttiin? Asiallisia vastauksia, kiitos.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinä niitä tuhkia kuoltuasi ITSE ripottelet yhtään mihinkään.

Vierailija
2/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo omien tuhkien ripottelu on kyllä vähän vaikeeta tuhkattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten onnistuu, mutta lupa pitää hankkia. Ei niitä tuhkia voi minne tahansa naapurin tontille heitellä.

Vierailija
4/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ihmeessä ei saisi?

Vierailija
5/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sinä niitä tuhkia kuoltuasi ITSE ripottelet yhtään mihinkään.

Eihän ap niin väittänytkään.

Vierailija
6/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkat saa ripotella menemään, kuului kirkkoon tai ei. Rajoituksena tuhkan sirotteluun maa- tai vesialueelle on käsittääkseni ainoastaan, että siihen tulisi periaatteessa olla maanomistajan lupa (valtion metsä- tai merialueella ei kukaan varmaan touhua kyseenalaista, mutta naapurin pihalle et voi ilman lupaa niitä sirotella) ja tuhkia ei saa ripotella sinne ja tänne, vaan ne pitää sirotella koko satsi samaan paikkaan.

Vierailija
7/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhka voidaan sirotella myös omalle maalle tai vesistöön. Haudattaessa tuhka muualle kuin omalle maalle tarvitaan maanomistajan kirjallinen lupa. Vapaamuotoinen selvitys tai seurakunnista saatavalla lomakkeella annettu selvitys tuhkan lopullisesta sijoituspaikasta on annettava silloin kun tuhkauurna noudetaan krematoriosta. Hautaustoimilain mukaan tuhkaa ei saa jakaa, vaan se on sijoitettava yhteen paikkaan vuoden kuluessa siitä kun se on noudettu krematoriosta.

http://tuhkaksi.fi/kysymyksia-vastauksia/#q7

Vierailija
8/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuhkani pudotetaan pyyntini mukaan ihan "vahingossa" suosikkitavarataloni karkkiosastolle. 

Ei kuitenkaan konvehtien tai irtokarkkien lähelle, koska sellainen olisi sopimatonta.

Vierailija
9/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi käytännössä melkein mihin vaan sirotella. Eikä kukaan mitenkän valvo sitä moneenko paikkaan pölyä heitellään ja mitä väliä sillä onkaan. Pari saunanlämmityskertaa ja sama määrä tuhkaa katoaa mökin ympärystöön...

Mun tuhkani heitetään Ounasjokeen tai Pallastunturille...

Vierailija
10/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, anteeksi jos en osannut tarpeeksi ymmärrettävästi asiaani esiin tuoda...

Kysymys on, että miten asia käytännössä hoituu? Onko täällä ketään, joiden kirkkoon kuulumattomia omaisia on tuhkattu ja sitten saatu tuhkat ja omaiset tehneet niille tämän vainajan toiveen mukaisen "hautauksen".?

Vierailija
11/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/12 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai tuhkaus ole mitenkään tekemisissä kirkon kanssa? O.o näin kirkkoon kuulumattomana olen ymmärtänyt, että papit on hyvin nyrpeitä siunaamaan pakanoita, mutta hautajaisiinkaan ei tietääkseni pappia vaadita.

Tai ainakin itse palaan räyhänhenkenä, jos tuhkanheittotilaisuuteeni aikanaan papin raahaavat...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan