Korkeakoulutettu ihminen on aivopesty ihminen
Korkeakoulutetut pitävät itseään kuin jonain muista ihmisistä erillisenä lajina. Tuttavapiirikin koostuu korkeasti koulutetuista, asutaan korkeasti koulutettujen asuinalueella ja naimisiin voi mennä ainoastaan toisen korkeasti koulutetun kanssa. Ollaan mieluummin työttöminä kuin mennään alemman tason ihmisille tarkoitettuihin töihin. Äänestetään maailmanparantajia ja paheksutaan laumassa asioita, joita on trendikästä paheksua juuri kullakin hetkellä. Tällainen kuva itselläni on tullut korkeasti koulutetuista. Vastaako totuutta? Jos ei, miksei?
Kommentit (18)
Mielestäni vastaa totuutta melko hyvin.
Ainakaan sellaisella ei sitten ole paskaa aivoissa.
Eiköhän korkeasti kouluttautuminen vähennä mahdollisuutta olla toisten johdateltavissa tai tulla aivopestyksi. Yleensä korkeakoulun käyneet näyttävän osaavan ajatella asioita kriittisemmin, ymmärtävät lähdekritiikin. No, enpä tiedä kun en korkeasti koulutettu ole.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin naisten kohdalla matalasti koulutettujen kanssa on korkeakoulutetun miehenkin rennompaa olla ja seurustella.
Voi olla, että vastaa. Mutta entä sitten. Nautin elämästäni, ystävistäni, asuinalueestani jne...
Heitäkin on vaikka minkälaisia. Minulla on sukulaisia jotka ovat korkeakoulutettuja, mutta heidän kumppaninsa eivät ja sukulaisia jotka eivät itse ole korkeakoulutettuja, mutta kumppaninsa ovat. He toimivat ihan tavallisten ihmisten tavoin eikä tuollaista lauma-ajattelua ole. Minuakin on kannustettu kouluttautumaan, koska äitini on itse kokenut millaista on vähävaraisena ja huonosti koulutettuna eikä halua minulle samaa. En haikaile mihinkään snobipiireihin.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut pitävät itseään kuin jonain muista ihmisistä erillisenä lajina. Tuttavapiirikin koostuu korkeasti koulutetuista, asutaan korkeasti koulutettujen asuinalueella ja naimisiin voi mennä ainoastaan toisen korkeasti koulutetun kanssa. Ollaan mieluummin työttöminä kuin mennään alemman tason ihmisille tarkoitettuihin töihin. Äänestetään maailmanparantajia ja paheksutaan laumassa asioita, joita on trendikästä paheksua juuri kullakin hetkellä. Tällainen kuva itselläni on tullut korkeasti koulutetuista. Vastaako totuutta? Jos ei, miksei?
No eikös vähemmän koulutetuilla ole ihan sama? Liikutaan ja naidaan omassapiirissä, ei arvosteta korkeakulutettujs, ollaan mielmmin työttömiä kuin kouluttaudutaan pidemmälle, ja paheksutaan asiota joita on trendikästä paheksua? Vastaako totuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ei vastaa ainakaan omalla kohdallani. Ja miksei? Tuttavapiirissä on korkeakoulutettuja mutta myös kouluttamattomia ja perusduunareita. En usko, että asuinalueellani asuu pelkästään korkeakoulutettuja, keskiluokkaista väkeä joten varmasti sekä että. Aviomieheni on duunari. En ole ollut työtön koska olen tehnyt kaikenlaista työtä, sitä mitä on saanut. Äänestän yleensä sdp:tä, en tiedä ovatko maailmanparantajia. Paheksun kapeakatseisuutta.
Korkeakoulutetut pitävät itseään kuin jonain muista ihmisistä erillisenä lajina.
- Olen samanarvoinen ihminen kuin kaikki muutkin.
Tuttavapiirikin koostuu korkeasti koulutetuista, asutaan korkeasti koulutettujen asuinalueella ja naimisiin voi mennä ainoastaan toisen korkeasti koulutetun kanssa.
- Enemmistö mulla "duunareita" ja pari samanalan ihmistä kavereina. En asu korkeasti koulutettujan asuinalueella, enkä seurestele korkeasti koulutetun kanssa.
Ollaan mieluummin työttöminä kuin mennään alemman tason ihmisille tarkoitettuihin töihin.
- Olin pari kuukautta työtön kun valmistuin, sain sitten oman alan töitä. Opiskeluaikana tein ihan "duunarihommia".
Äänestetään maailmanparantajia ja paheksutaan laumassa asioita, joita on trendikästä paheksua juuri kullakin hetkellä.
- No äänestän vihreitä, ovatko he sitten maailmanparantajia en tiedä. Haluan kuulla mielipiteitä, jotka on hyvin perusteltu, kaikkien ei tarvitse olla mun kanssa samaa mieltä. Perusteluks ei kelpaa "etkö ymmärrä idiootti, no niinhän se on, kato nyt vaikka...".
Tällainen kuva itselläni on tullut korkeasti koulutetuista. Vastaako totuutta? Jos ei, miksei?
- Olenko poikkeus?
Ennakkoluulosi eivät vastaa todellisuutta. Todellisuus on, tässäkin tapauksessa, paljon yksinkertaistusta monisyisempi.
Eniten tässä aloituksessa nyt kiinnostaa se, että miten ap:n kaltainen ihminen hengailee korkeakoulutettujen kanssa?
Ap:ta vituttaa, ettei pysty kohottamaan sosioekonomista statustaan naimalla ylöspäin.
Sinäkin ap voit hankkia itsellesi hyvän koulutuksen ja muuttaa paremmille asuinalueille.
Vierailija kirjoitti:
Kusta saattaa kyllä olla, joillakin.
On totta, että moni korkeakoulutettu kuvittelee sen koulutuksen tekevän heistä jotenkin älykkäämpiä ja viisaampia kuin vähemmän kouluttautuneet. Tosiasia kuitenkin on, että ihminen voi koulutuksensa jälkeen jämähtää sille tasolleen, olla koskaan lukematta yhtään kirjaa tai laajentamatta maailmankuvaansa millään tavalla. Lisäksi jos koulutus on jotain hyvin konkreettista fakkialaa, esim. lääketiede tai tekniikka, ei se koulutus sinänsä anna ihmiselle minkäänlaista perspektiiviä tai viisautta katsella maailmaa ja elämää tiedostavammin.
Tunnen umpiääliöitä korkeakoulutettuja ja toisaalta pari hämmentävän laajasti itseään sivistänyttä perusduunaria. Itseoppineet osaavat lisäksi perustella kantansa usein paljon syvällisemmin kuin ne, joiden päähän tieto on kaadettu suodattamattomana oppilaitoksissa.
Kyllä se elämäm koulu teke ihmisestä viisaan!! ...eiku.
AP, onko sinulla kenties syvempääkin tietoa asiasta? Onko pesu suoritettu valko- vai kirjopesuna vai peräti hienopesuna? Entä onko käytetty alhaisia vai korkeampia lämpötiloja, normaalia vai eco-ohjelmaa? Millaisella pesuaineella pesu on suoritettu? Pulveri vai nestemäinen? Entä onko käytetty huuhteluainetta? Olivatko pesu- ja huuhteluaineet parfymoituja vai hajusteettomia? Missä kuivattu? Ulkona raikkaassa kesätuulessa, kuivausrummussa, -kaapissa tai -huoneessa vai ihanko vaan pesuhuoneen narulla? Mitenkäs sitten on jälkikäsittelyn laita? Silitys, mankelointi, taittelu vai onko vain nakattu nurkkaan? Penkokoon sieltä jokainen, mitä tarvitsee!
Olet ilmeisesti niin tyhmä, ettet ymmärrä heidän juttujaan ja tulkitset sen sitten omassa pikku päässäsi ylimielisyydeksi.