Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisena sinä näet yhteiskuntamme tulevaisuuden? Minä lohduttomana.

Vierailija
27.05.2016 |

Minä olen pessimisti, ja uskon kaikkein masentavimpiin skenaarioihin. Olisi mukava olla toiveikkaampi, mutta en näe mitään syytä olla sitä.

Minä uskon, että nykyiset työttömyysongelmat tulevat jatkuvasti vain pahenemaan. Kouluttautumallakaan ei enää työnsaantia voi todellakaan taata (korkeakoulutettuna ja vain vaivoin työllistyneenä tiedän miten lannistava tällainen kohtalo on), jos koulunkäynti ylipäätään on jatkossa enää mahdollista muille kuin varakkaille.

Työttömyys johtaa tuloerojen kasvuun, keskiluokan katoamiseen ja yleiseen kurjuuteen. Kotimainen kysyntä vähenee vähenemistään, yrityksiä menee konkurssiin -> entistä vähemmän työpaikkoja tarjolla. Mielenterveysongelmat räjähtävät käsiin, rikollisuus kasvaa. Turvattomuus maailmalla lisääntyy kun erilaiset konfliktit ja mm. juomaveden puute saavat väestömassat liikkeelle.

Harvoja työssäkäyviä verotetaan huikeasti. Ne harvat jotka pystyvät, muuttavat ulkomaille. Ehkä esim. lääkäreillä voi vielä olla mahdollisuuksia hyvään elämään? Ylipäätään on oltava todella poikkeuksellisen lahjakas yksilö, jotta voisi nousta kurjuudesta. Julkinen terveydenhuolto varmasti rapautuu, sillä se kehitys on jo hyvässä vauhdissa. Sairauksia ei enää havaita ajoissa, eikä hoito ole tehokasta.

Pidän näistä uhkista joka ikistä väistämättömänä. Näen oman tulevaisuuteni erittäin synkkänä, sillä vaikka minulla on ammatti ja korkeakoulututkinto, ei minua suojele irtisanomisilta ja työttömyydeltä yhtään mikään. En ole riittävän erityinen siihen. En usko, että haluan tehdä lapsia tähän maailmaan.

Oletteko samoilla linjoilla vai eri mieltä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoilla linjoilla - ja tosi onnellinen siitä, etten koskaan tehnyt lapsia.

Pakolaisuus, paremman elämän etsintä tulee kaatamaan tämän länsimaisen hyvinvoinnin. Kun Suomessa asuu 15 miljoonaa ihmistä, joista 1 miljoona yrittää elättää niita muita, jotka eläimen lailla ulvovat puuron olevan pahaa, niin minulta on löydyttävä rohkeutta hirttää itseni.

Vierailija
2/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikalailla samoilla linjoilla.

Olen vasta vähä reilu parikymppinen, mutta huomaan jo nyt kyynistyneeni tähän maailman menoon. Aiemmin haaveilin opiskelupaikasta, hyvästä ja pysyvästä työpaikasta, perheestä, omasta  (velattomasta) kodista ja turvallisesta arjesta, mutta tällä hetkellä kaikki edellä mainittu tuntuu olevan lähes saavuttamattomissa ja nimenomaan vain haaveita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomelle käy kuten Baltian maille demografisesti. Nuoret kykenevät muuttavat pois ja vanhukset ja maaseutujen kiitos -miehet jäävät tänne. Kummatkaan eivät elätä itseään. Mikään firma ei investoi tänne koska ei ole kannattavaa ja yrittäjyys tässä maassa on pois kiteketty jo kansanluonteessa. Julkinen terveydenhuolto hoitaa varmaan jatkossa vain tiettyjä ryhmiä, vanhusten palveluista on pakko karsia, varakkaat vanhuksetkin muuttavat muille maille, Etelä-Eurooppaan tms. Tiede ja koulutus ajetaan jo nyt alas. Varmasti tulee yliopistokoulutus maksulliseksi, eri asia on haluaako joku maksaa kurjistetun yliopistolaitoksen palveluista, kun rahalla saa parempaakin koulutusta. Minulla on lapsi, en näe hänen tulevaisuuttaan tässä maassa, onneksi tuo on puoliksi toisen länsimaan kansalainen, jonne varmaankin tulee siirtyminen koko perheellä.

Vierailija
4/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiva" että samanmielisiä löytyy. Mielestäni se on realistista, sillä sillä tällaisena oikeasti näen yhteiskunnan tulevan tilan :( Minulla todellisuus löi vastaan kun valmistuin yliopistosta, eikä yhtäkkiä kukaan saanutkaan töitä, ainakaan omalta alalta, vaikka tämä on vieläpä hyvin työllistäviä aloja. Sellaisia aloja ei vaan oikeasti ole enää juurikaan olemassa. Mutta kaikki eivät millään voi olla esim. lääkäreitä. Yhä opiskelevat tuttavani eivät saa kesätöitäkään, ja CV:t ovat siis täynnä ammottavia aukkoja.

Uskon, että hyvinvointiyhteiskunta yksinkertaisesti lakkaa olemasta minun elinaikanani. Sen jälkeen jokainen on oman onnensa seppä. Minulla ei ole mitään taitoja joiden avulla selviäisin tuosta muutoksesta, siksipä en enää oikeastaan odota tulevaisuudelta mitään. Minulla on töitä (vielä), mutta en saa työnteosta mitään iloa. Se ei kehitä minua ihmisenä eikä työpanoksellani ole minkään valtakunnan oikeaa merkitystä.

Ap

Vierailija
5/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän täytyy vain päästää irti niistä haaveista joita joskus oli, ymmärtää että tämä järjestelmä ei ole kestävä ja meidän täytyy rakentaa uusi. Ei siinä ole mitään pelättävää.

Ei ihmisiä ole tarkoitettu toistensa kanssa kilpailemiseen ja rahantekemiseen.

Vierailija
6/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän täytyy vain päästää irti niistä haaveista joita joskus oli, ymmärtää että tämä järjestelmä ei ole kestävä ja meidän täytyy rakentaa uusi. Ei siinä ole mitään pelättävää.

On siinä pelättävää, jos uhkana on mm. elintason raju lasku ja vaikeus pitää huolta terveydestään.

Vierailija
7/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä myöskään ole tarkoitettu siihen, että toiset tekee ja toiset loisii.

Vierailija
8/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hieno maa, täällä vaan on typerä kansa, joka valittaa kaikesta eikä uskalla tehdä mitään.

Jossain vaiheessa on pakko vapauttaa työ.

Vierailija
9/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että rasistit ajetaan kiven alle ja uusi nousu koittaa.

Vierailija
10/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n skenario koskee oikeastaan kaikkia länsimaisia maita. Jokainen valtio on todella velkaantunut ja EU antaa määräyksiä kaikille leikata sieltä ja tuolta, vaikka juuri EU:n harjoittama talouspolitiikka on suurin syyllinen tilanteeseen. Rahaa ja varallisuutta on, mutta ne on tarkoituksellisesti keskitetty pienelle porukalle.

Suomessakin 1% on vaurastunut sangen merkittävästi samaan aikaan , kun suurimman osan käytettävissä olevat tulot ja ostovoima on pienentynyt. Sama tilanne on koko Euroopassa ja oikeastaan koko maailmassa.

Vierailija
11/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hieno maa, täällä vaan on typerä kansa, joka valittaa kaikesta eikä uskalla tehdä mitään.

Mitä tarkoitat tuolla työn vapauttamisella?

Vierailija
12/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tuolla työn vapauttamisella?

up

Vierailija
13/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti.

Anteeksi?

Vierailija
14/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun taso laskee ja pisa-tulokset, yliopistoista tulee täysiä huuhaakouluja.

Vierailija
15/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n skenario koskee oikeastaan kaikkia länsimaisia maita. Jokainen valtio on todella velkaantunut ja EU antaa määräyksiä kaikille leikata sieltä ja tuolta, vaikka juuri EU:n harjoittama talouspolitiikka on suurin syyllinen tilanteeseen. Rahaa ja varallisuutta on, mutta ne on tarkoituksellisesti keskitetty pienelle porukalle.

Suomessakin 1% on vaurastunut sangen merkittävästi samaan aikaan , kun suurimman osan käytettävissä olevat tulot ja ostovoima on pienentynyt. Sama tilanne on koko Euroopassa ja oikeastaan koko maailmassa.

Tämä lama on 70-luvulta lähtien länsimaissa harjoitetun uusliberalistisen politiikan luonnollinen seuraus. Eikä tuossa politiikassa ole mitään uutta vaan se on vain paluuta 1800-luvulle kapitalismin alkuaikoihin jolloin suurinosa kansasta oli ryyryläisköyhällistöä, välissä marginaalinen keskiluokka ja sitten kapitalistit jotka omistivat kaiken.

Vierailija
16/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen lohduttomana.

Vierailija
17/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista tässä on mm. se, että keskiluokan hyvinvointi ja myös köyhistä huolehtiminen on oikeasti paras keino ylläpitää yhteiskuntarauhaa. Tästä hyötyisivät kaikki ja maailma olisi parempi paikka, mutta tämä tällainenhan ei enää valtaapitäville sovi.

Vierailija
18/35 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia olen mietiskellyt että mihinköhän sitä muuttaisi. Ruotsi on jo täysin menetetty tapaus vaikka siellä vielä talous kasvaakin mutta turvattomuus on kirjaimellisesti räjähtänyt käsiin.

Suomen tilanne vaikuttaa todella lohduttomalta. töitä ei ole tarpeeksi ja vaikka olisikin niin ostovoima on silti heikko suhteessa muihin maihin. Samaan aikaan iltapäivälehdet haukkuu työttömiä  tyyliin "Tässä on työpaikka mutta ei kelpaa työttömille" viitaten johonkin naurettavaan työtarjoukseen.

Työkkäreillä ei tunnu olevan mitään muuta virkaa kuin työllistää turhia paperinpyörittäjiä ja yrittää saada karensseja aikaan mahdollisimman paljon, koskaan en ole kuullut että sieltä kukaan töitä olisi saanut.

Eläkeikää nostetaan "koska ihmiset elää pidempään" no niin elääkin mutta valitettavasti kuset ja paskat vaipoissa hoitokodissa. ylipäätään 50-60 vuotiaat on työmarkkinoilla lähinnä ongelmajätettä, ketään ei kiinnosta täten vietät viimeiset työvuotesi työttömänä ja saat lopulta vähemmän eläkettä, kätevää.

Politiikka on täysin jumissa, mitään tärkeitä päätöksiä ei saada aikaan koska aina löytyy joku joka pistää hanttiin tai sitten koko asiaa on lähdetty ajamaan eteenpäin virheellisesti ja koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa.  

Suomeksi sanottuna koko homma on menossa aivan vituiksi ja vain ihme voi meidät pelastaa.

Itse olen 34-vuotias työssäkäyvä mies jolla vuoden vanha lapsi.

Vierailija
19/35 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on alkanut pelottaa tämän maan kansalaiset. Liikun pienen lapsen kanssa (joka käyttäytyy varmaan paremmin kuin normi 2v) ja olen kiinnittänyt huomiota kuinka paljon ihmisiä ärsyttää kaikki, toisen elämäntilannetta ei voi ymmärtää vähääkään. Kun seuraa julkista keskustelua ja vaikkapa tätä palstaa niin huomaa kuinka ilkeitä ihmisistä on tullut ja kuinka paljon ihmisissä jitain piiloaggressiivisuutta. Eksyin johonkin vuosia vanhaan aloitukseen täällä ja toiset tsemppasivat. Nykyään samaan aloitukseen olisi tullut vain vittuilua ja haukkumista. Toki leikkaukset harmittavat minuakin, mutta väkisinkin herää kysymys, että onko suomessa totuttu saamaan liikaa ja liian helposti kun tähän on tultu. Ihmiset sanovat, että hyvinvointiyhteiskunta on tuhottu, mutta mielestäni tämä kansa itsessään tuhoaa sitä enemmän kuin poliitikot itse. Olisi mahdollista kohtaan empaattinen ja ystävällinen. Miks pitää valittaa että olen edessä kun kyykistyn sekunniksi keskelle käytävää poimimaan lapsen rattaista pudottaman hanskan?? En käsitä. Ei muualla maailmassa sanottaisi noin. Tuntuu että joko maa on kuin pullisteleva ja kupliva massa joka odottaa räjähdystään. Ehkä se tarvitsemme jonkun suuren kriisin että uusi alku jälleen voi alkaa. Tulevaisuus tuntuu toivottamalta mutta se ei johdu siitä että leikattiin tuloja tms vaan jotain aivan muusta.

Vierailija
20/35 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harvat, jotka voivat, muuttavat ulkomaille". Miten niin? Mikä muka estää? Esim Ruotsissa Suomen kansalainen on automaattisesti oikeutettu sosiaalitukiin, jos ei saa töitä,ja siellä työmahdollisuudetkin on paljon paremmat. Todennäköisesti Suomi, Ruotsi ja Norja tulevaisuudessa yhdistyy yhdeksi suureksi ja vauraaksi teollisuusvaltioksi. Väestömäärän laskiessa tämä on väistämätöntä. Paitsi jos Suomi tekee sen virheen, että suuntautuu itään päin, mihin suuntaan viime vuodet on mennyt.

Mutta tosiaan Suomesta on lähtenyt kymmeniä tuhansia Ruotsiin aikaisempina vuosikymmeninä, eikä mikään estä edelleen lähtemästä. Rikas Norjakin on vaihtoehto.