Naapurin lapset meidän pihalla
Missä menee raja, miten meidän täytyy huolehtia oman pihamme turvallisuudesta? Naapuriperheen kolme alle kouluikäistä kulkee omakotialueella omin päin. Joka päivä myös meidän pihalla käydään hiekkalaatikolla. Perheen aikuiset eivät yleensä seuraa lastensa tekemisiä. Meillä välillä on joku pihalla yhtä aikaa näiden lasten kanssa, mutta he käyvät täällä, vaikka olisimme muualla. Nyt olin jättänyt autotallin nurkalle lannoitesäkin loput odottamaan sadekelejä. Omat lapset ei koske näihin. Eilen joku naapurin lapsista oli käynyt hämmentämässä säkin loput parin neliön alueelle laatoituksen päälle. En tiedä, paljonko oli lapsi saanut päälleen. Mä laskin, että ehkä kympillä meni ainetta hukkaan. Vanhemmille on sanottu aikaisemmin, että lapset häiritsevät ja sotkevat muualla. Ei kiinnosta. Katselin pihaamme ja täällä on lapioita, kottikärry, usein auto jne. Skuutit on viety pihan ulkopuolelle monesti aiemmin, mutta ne on aina löytyneet. Onko mulla joku vastuu tässä? Mitä jos naapurin lapsi huitoo lapiolla jotakin rikki, jää meidän skuutilla auton alle? Jättää meidän skuutin tielle siten, että vieras auto rikkoutuu jotenkin?
Kommentit (9)
Minä soittasin lastensuojeluun ja kysysin kuinka pitäisi toimia.Kysyisin nuo asiat heiltä mitä esitit tuossa aloituksessa.He sitten neuvovat.Onhan tuo tietyllä tavoin heitteillejättöä vanhemmilta ja vielä kun eivät puutu asiaan vaikka heille siitä on sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Minä soittasin lastensuojeluun ja kysysin kuinka pitäisi toimia.Kysyisin nuo asiat heiltä mitä esitit tuossa aloituksessa.He sitten neuvovat.Onhan tuo tietyllä tavoin heitteillejättöä vanhemmilta ja vielä kun eivät puutu asiaan vaikka heille siitä on sanottu.
Tässä on kyllä aihetta jo tarpeeksi soittaa lastensuojeluun. Lapsille voi sattua jotain pahempaakin vahinkoa. Toki se otetaan naapurin taholta ilkeilynä ja kostona mutta heille on sanottu asiasta.
Kävisin vielä sanomassa vanhemmille. Jos ei edelleenkään kiinnostaisi niin sanoisin tekeväni lastensuojeluilmoituksen.
Kuvaisin kun naperot touhuavat pihalla ja tekisin sen ilmoituksen.
Toisten pihoille ei kutsumatta mennä.
Olen lapsuuteni omakotitalossa kasvanut, ja tuo oli se linja, kaikilla.
Ehkä tuo ei ole niin selkeää kaikille, mutta esimerkiksi noiden hävinneiden lelujen ja levitetyn lannoitteen vuoksi voit sanoa että teidän pihalle ei ole asiaa jos talon asukkaat eivät ole kutsuneet.
Ihmeen vätystelyä, nelonen:
Jos pihalla on vieraita lapsia kutsumattomina, lapset komennetaan pois. Ei mitään kyyläystä, selän takana ilmoittelua tai kuvaamista. Kuulostaa ihan sairaalta että aikuiset eivät tuon vertaa osaa naapurin ipanoille kommunikoida...
Vieraat lapset pihassa => ne viedään omaan kotipihaan, soitetaan ovikelloa ja sanotaan vanhemmille, että nämä tulivat meille, pitäkää huolta, seuraavalla kerralla voivat lähteä seikkailemaan kauemmas.
Kun lapset taas pihassa => lapset palautetaan kotiinsa ja sitten soitto lastensuojeluun ja ihan ystävällinen kysely, että mitä tehdä.
Vanhemmille voi myös sanoa, että seuraavasta kerrasta soitatte poliisille, koska ette halua, että lapset jäävät auton alle tms.
Me asutaan rivitalossa ja joskus jotkut vastapäisen kerrostalon lapset tulevat meidän pihaan. Sanon kyllä ihan suoraan saman tien että älkää tulko meidän pihalle kiitos. Ei kai se tuon vaikeampaa voi olla?
Joo kyllä se on parasta että kaikki leikki yksin omassa pihassa... Not. Sotkeminen ja tihutyöt tietty erikseen. Jos lapsi on niin pieni ettei ymmärrä niin vanhempien tehtävä toki valvoa.
Meillä on naapurissa myös tällainen perhe, joiden lapset kulkevat keskenään tutti suussa ja polkupyöräillen keskellä katua. Eivät tunge kuitenkaan pihaan. En tiedä miten tuossa voi menetellä, jos eivät puhetta kuuntele. Uhkaa lasulla, soitakin sinne huolestasi ihan oikeasti, jos lapset ovat vaarallisesti heitteillä. Voivat tehdä kotikäynnin ja tarkistaa onko valvonta puutteellista.