Vierailija

Mielestäni hyvin paljon.

Kommentit (14)

Vierailija

Ei aina paljonkaan. Tiedän ainakin pari testatusti huippuälykästä ihmistä, jotka puheen ja kirjoittamisen perusteella vaikuttaisivat junteilta elämäm koululaisilta.

Vierailija

Jos ei ole jotain neurologista taustalla, puhe- ja kirjoitustyyli kyllä kertovat mielestäni paljonkin älykkyydestä ja sivistyksestä. Tällä en tarkoita mitään ylihienostelua, sivistyssanojen viljelyä tai  vastaavaa, vaan normaalia, asiallista, pääsääntöisesti hillityn rauhallista puhetta.

Toisaalta esimerkiksi vaikea lukihäiriö tai vaikkapa asperger voivat tehdä sen, että puheen tai tekstin tuottaminen on vaikeaa, mutta silti on huippuälykäs muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eipä juuri mitään. Se, miten hyvin osaa muuntaa puhetyyliään tilanteeseen ja yleisöön sopivaksi, voi kertoa jotain tietyntyyppisestä sosiaalisesta älystä, mutta ei kovin paljon edes siitä.

Vierailija

Kyllä esimerkiksi rikas sanojen käyttö ja kyky kuvailla asioita monipuolisin sanoin ovat merkkejä tietynlaisesta älykkyydestä. Sitten taas jos luonne on kovin introvertti, tällainen älykkyys ei välttämättä näy oikein muille.

Vierailija

Kertoo ihmisen taustasta ja sosiaalisesta ympäristöstä jossa tämä viettää aikaansa. Usein pystyy arvaamaan, mutta joskus erehtyy.

Vierailija

Eivät nuo huippuälykkäät nörtit välttämättä ulosanniltaan kovin sujuvia ole :)

Mutta kielellinen älykkyys ei välttämättä kuljekaan käsikädessä loogisen älykkyyden kanssa.

Vierailija

Mä sain eilen tekemästäni Mensan kotitestistä 140 pistettä ja testi väitti mun ÄO:n olevan korkeampi kuin 99,6 prosentilla ihmisistä.

Väittäisin kuitenkin että harva minua älykkäänä pitää. Olen kyllä matemaattisesti lahjakas ja hyvä koodaamaan, mutta olen tosi huono ulosanniltani. Varsinkin suullisessa kommunikoinnissa en yleensä keksi oikein mitään sanottavaa ja annan itsestäni ihan umpityhmän kuvan. Kirjoittaa osaan perushyvin, mutta enpä nyt mitään kaunokirjallisuutta voisi tuottaa kun ei ole sellaista luovuutta.

Vierailija

Minutsa puhetyyli kertoo enemmän siitä osaako käytöstavat kuin varsinaisesti siitä, onko älykäs vai ei. - Jos ja kun joku käyttää tavanomaisess kanssa käymisessä tai erityisesti pienten lasten kanssa puuhatessa hyvin paljon ns. alapäänilmaisuja, niin ainakin itse on vaikeuksia pitää kaveria kovin tahdikkaana, vaikka kuinka hän muutoin olisi erinomaisen älykäs.   

Vierailija

Puhetyyli kertoo mielestäni

- sosiaalisesta asemasta

- käytöstavoista

- kielellisestä lahjakkuudesta

Ei välttämättä "perinteisestä" älykkyydestä sinänsä, eli tämä ns. matemaattinen älykkyys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Puhetyyli kertoo mielestäni

- sosiaalisesta asemasta

- käytöstavoista

- kielellisestä lahjakkuudesta

Ei välttämättä "perinteisestä" älykkyydestä sinänsä, eli tämä ns. matemaattinen älykkyys.

Lisään vielä tilannetajun.

Vierailija

Puhetyyliä voi opetella ja muokata hyvinkin moneen suuntaan. Siksi se ei itsessään kerro mitään älykkyydestä. 

Sen sijaan jos luonnostaan osaa puhua ja käyttäytyä tilanteeseen sopivalla tavalla, käyttää monipuolista kuvailua jne. saattaa olla kielellisesti ja/tai sosiaalisesti älykäs.

Vierailija

Tällä hetkellä älykkyyteni on aika nollassa. Tehny pitkiä päiviä vähillä unilla, niin tuntuu kuon olisin kännissä koko ajan. Asiakkaat saattaa pitää tällä hetkellä minua vähän hitaana ja tyhmänä. Tosin tiedän, etten ole, ja se riittää minulle.

Vierailija

Veikkaisin että kauhean yksinkertaiset eivät kykene keksimään kovin hyviä vertauskuvia. Voi olla toki etteivät kaikki fiksutkaan. Ja jotkut sitten opettelevat muutamia vertauskuva-aihioita ulkoa, joten ei tämäkään mikään pistämätön sääntö ole.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat