Perjantaihin KESÄKERTUT
Kommentit (16)
Oltiin eilen illalla tk:ssa selvittämässä syytä vatsakramppeihin (alamaha todella kipeä ja kova kun sitä paineli) ja tieto mitä arvauskeskus osas antaa oli että laske vauvan liikkei ja jos yli 10kpl/h ei mitään hätää... yöhän siinä meni valvoessa Vilivaavi kyllä onneks valvo ja potki koko yön. onko kellään ollu samallaisia kipuja ja parempaa tiedon antoa???
Odottelinkin, että joku aloittaa pinon.
Tänään alkaa koulu vasta kahdelta, kerkeen vähän imuroida ja pyyhkiä pölyjä ennen sitä. Huomenna tulee äiti ja sisko vierailulle.
Tilasin eilen netistä sen Carriwellin imetystopin. Pakkohan se on yöllä sitä + liivinsuojuksia rueta käyttämään kun tissit vuotaa lakanalle. Toivottavasti tämä sitten enteilee hyvää maidontuloa kun jo nyt joutuu kärvistelemään tuon ongelman kanssa.
Huh, mullahan alkaa tulla paha olo. Ei olekaan pitkään aikaan ollut. Pakko mennä avaamaan ikkuna ja hengittämään raikasta ilmaa...
Tytteli-83 rv 24+2
ELikkäs aamua vain teillekin :)
Eilen illalla alkoi taas supistelemaan, ei kovin kipeästi, mutta sen verran että ei pystynyt liikkumaan kun kipu yltyi... mietinkin että oonkohan taas tulossa kipeeksi kun viimeksi sain supistelujen jälkeen vatsataudin... no ei tarvinnu pitkään miettiä, kun aamulla heräsin kauheaan poskiontelosärkyyn. Kyllähän se onkin kohta viikonverran ilmoitellut itsestään, mutta nyt sitten pärähti tulehdus kunnolla päälle. Onneksi sain lääkäriajan, jonne itseasiassa kohta täytyykin lähteä.
Nyt vaan harmittaa, kun mies lähtee töiden jälkeen suoraan kattoo matsii ja curlinkii baariin. Siispä tylsä ilta edessä.
NEuvolassa kävin alkuviikosta ja kaikki oli hyvin. Verenpaineet hieman kohoamaan päin mutta vielä ihan siedettäviä lukemia (ehkäpä sekin johtu flunssasta). SF-mitta oli 19, eli hieman keskikäyrän yläpuolella.
Ninni rv 22+2
Sain eilen ihan mahtavia uutisia.. Mun serkku on saanu vauvan ja kaikki oli menny ok. Synnytys oli käynnistetty. 9.2.2006 oli oikea laskettuaika. Synnytyksen kesto oli 12h. Pääsen tänään sairaalaan kattomaan pikkusta vauvaa, ihanaa! :D Kun soitin mun serkulle, mä vaan itkin sinne puhelimeen onnesta (niiden eka lapsi). Onkohan hormonit sekasin??!! Ihanan rauhallinen aamu muutenkin. Paitsi, et yöllä näin ihan ihmeellistä unta -> Olin sairaalassa, olin synnyttänyt ja mulle tuotiin vauva kärryissä sängyn viereen. Se oli sulonen tyttö ja otin sen syliin. Sitten käänsin sen selälleen rinnalle, niin se olikin fretti! Ja se kävi mun kimppuun ja puri ja raapi, ku joku mielipuoli.. Ihan kauheeta! Mä heräsin siihen.. Mä näen kauheesti unia ja ne on aina jotenkin ihmeellisiä! Välillä naurattaa ja välillä oikeen pelottaa! Onneks se oli unta. Ihmettelin, et miksi just fretti? Mä en oo nähny frettejä pitkään aikaan, enkä edes miettiny niitä..eikä kellään kaverillakaan oo frettiä. Outoa! Mutta, nyt meen viemään hepan vihdoin ulos..se on varmaan odottanu koko aamun :) Jumittaa täällä *heh heh*
hoh hoijaa... käväisinpä taas tuolla neuvolan puolella...ei taida " neuvola täti" meikäläisestä pitää...
en oo koko raskauden aikana voinut huonosti yhtään mistään... ja joka kerta kun käyn neuvolassa th. kysyy että " onkos nyt ollut yhtään pahoin vointia tai muuten vaan huono olo?" sitä vissiin rassaa kun ei mitään tarvitse hoitaa tai parantaa :) ... ystävät ja sukulaisetkin tuntuu olevan jotenkin pettyneitä kun en voi huonosti... minkäs sille voi, kun ei ole kipuja, tai huonoa oloa niin ei ole...
tipu84 & Kirppu 23+5
Aattelinpa laittaa tänne vähän neuvolakuulumisia. Verenpaineet vielä ihan siedettävät. Hemoglobiini ei oo kauheesti noussu, vaikka olenkin syönyt rautatabletteja, mutta eikö 119 oo kuitenkin aika kohtuullisen hyvä raskaana olevalle? Neuvolatäti kun meinasi, et voisin syödä enemmänkin rautaa..
Painoa on tullut nyt yhteensä 4,3 kg, mihin olen tyytyväinen, esikoisen kanssa oli tässä vaiheessa jo 10 kg tullut. SF mitta huitelee yläkäyrällä nyt siis 26 cm, ei ihme, että alkaa olo tukaloitua, varsinkin esikoisen nostelut on jo hankalia.
Mulla on ollut jo pitkään hyvä olo ja olen jopa jaksanut käydä lenkillä ja tehdä kotitöitä ihan normaalisti.
Mut nyt kuuluu itkuhälyttimestä jo vaativa ääni, täytyy mennä..
Rosa rv 26 tasan ja Eeli 11kk
[color=blue]huhhuh...käytiin tuossa pulkkamäessä ja ihan kivaa oli :D
nyt on vaan ihan poikki niin että pitäs mennä varmaan itekkin hehkex makoilemaan...ku malttais vaan ;)
kun ei oo kerennyt vieä lukemaan kaikkea mitä eilen on kirjoteltu ja itekkin pitäs jotain saada naputeltua tänne :)
on muuten ihan totta että tuntuu kun on raskaana että joku pitäis aina " vaivata"
eihän raskaana ollessa voi voida hyvin...
tuntuu aina että jos joku kysyy että miten oot voinut niin heti pitäs alkaa luettelemaan kaikki vaivat mitä on ollut.
ens kerralla voiski sitte alkaa selittämään (jos ei muuta keksi) niin noista virtsan karkailuista ja valkovuoto ällötyksistä...mitähän nuo sukulalaiset ja kaverit siitä tykkäis ;))
omaolo on oikeen hyvä nyt. vaavi potkii masussa minkä kerkeää ja äiti on tyytyväinen!
mitä nyt näitä tunteitten heittoja tuntuu tulevan vähän liiankin usein...
nyt siiryn lukaisemaan meitin ystäväkirjaa ja sit hetkex makoilemaan
heikunkeikun
krisse,tytöt ja Aurora/allu rv 23+6
Huh huh, olipas rankka viime yö :( mahan sivuilta vihloi niin etten kunnolla saanu nukutuksi, kannatinkipuja varmaan !? Esikoisesta ei tällästä ollut muta nyt taitaa masu kasvaa vauhdilla! Lisäksi on toinen rinta tullu ihan kauheen kipeeksi, ei siinä näy mitään punotusta tai tunnu mitenkään poikkeavalta mutta todella kipeä on ja kosketusarka. Soitinkin neuvolaan mut sieltä vaan sanottiin että ihan normaalia on.
Vaavi tuntuu potkivan kylkiluihin joten olisikohan jo kääntynyt alaspäin, välillä liikkeet ihan sattuu. Toisinaan taas on niin hiljasia päiviä että täytyy ihan koputella että onko kaikki ok.
Taidan tästä mennä huilaamaan, tuntuu taas väsyttävän vaikka tota rautaa oon koittanu napsia. Mut ihmekös jos väsyttää kun yöt menee niin persiilleen. pakko huilata nyt, ennen kun pikku neiti herää, sitte ei paljon ehdi levätä!
queen, neiti 1v 2kk ja masuasukki rv 26 tasan
Mitähän galluppeja täällä olikaan? Ainakin rouvaG: eli naimisissa ollaan oltu kohta 9v, huh, kyllä aika rientää!
Täällä supistelut on laantunut onneksi, toki päivittäin suppailee muttei mitään kovin hälyttävää. Mutta liitoskivut on oikesti ihan hirveät, siis todella tuntuu kuin olisi vähintäänkin murtunut tuo haaroväli!!
Kohtu kasvaa hurjaa vauhtia, masu on todella iso eikä voi enää kukaan erehtyä mun tilasta. Ihanaa kyllä kun on nyt ihan selkeästi raskaana eikä vaan epämääräisesti lihoneen näköinen :).
Kovasti hikkailee ja muutenkin liikkuu ja sätkii tuo vauveli, aivan ihanaa tämä vaihe....enpä muistanutkaan miten ihanaa noita liikkeitä on kuulostella. Aamulla kun tuntee ekat liikkeet niin väistämättä tulee huomenet toivoteltua ja sitä aina naurahtaa ja ilahtuu kovasti kun tietää että kaikki hyvin masussa. Ja illalla on aivan ihanaa mennä nukkumaan kun silloin alkaa se iltajumppa ja miehen kanssa tunnustellaan ties kuinka pitkään niitä liikkeitä. Yks yö oli pakko herättää mies (hulluko?) kun oli niin hurja jytä vauvalla menossa. Mies ihmeen kiltisti tunnusteli masua ja jatkoi sitten taas uniaan.
Nyt oon alkanut pohtia vaunuja, ja ekan kerran nyt ajattelin että uskaltaisko vaunut ostaa vasta kun vauva on syntynyt, että sais sitten oikein tyttö/poikavaunut? Tietääkö kukaan miten nopeasti täällä pääkaupunkiseudulla noita vaunuja saa kaupasta? Esikoisen aikaan saatiin ainakin heti kun vaan mentiin kauppaan ja ostettiin. Jos vaikka kävis " varaamassa" ja maksamassa jo esim. osan tai kokonaan vaunut..On vaan niin ihania tyttömäisiä vaunuja että jos tyttö syntyis niin ehdottomasti haluaisin sit oikein punaisella piristetyt vaunut. Muuten kun nuo värit meinaa olla aika tummia ja tympeitä mun mielestä!
Tupakoinnista oli täällä ollut keskustelua..Itse en polta, mutta mun äiti poltti kun odotti mua (ja joikin) ja silti oon terve. En tietenkään kannusta ketään moiseen mutta enpä usko että maailma siihen kaatuu, siis tupakointiin, juominen on sitten asia ihan erikseen. Äiti poltti myös kun imetti niin kuulema samalla kun minä söin tissiä niin hän poltti siinä samalla :(. Ja sisällä äiti poltti niin kauan kun asuin hänen kanssaan eli 12v. asti. Siitä asti olenkin asunut erillään äidistä...Kyllä aina toisinaan olen miettinyt että mitähän vaikutusta tuolla passiivisella polttamisella voi vielä kuitenkin ilmetä, esim- vanhempana, voiko olla esim. suurempi riski kaikkiin verenpaine/syöpä ym. sairauksiin? Tähän asti olen onneksi ollut ihan terve. Niin ja syntymäpainoni oli myös ihan normaali, 3.5kg. Mutta tsemppiä kuitenkin kaikille jotka yrittävät vähentää/lopettaa!!
Joku pohti kun ei ole ollut mitään ongelmia raskaudessa, niin mä olen taas miettinyt että kun mulla on noita ongelmia niin mua taas mietityttää että muita varmaan ärsyttää kun mulla on aina niin " vaikeeta" tämä raskaus....Siis musta tuntuu ettei kukaan usko, esim. oma äiti ja työkaverit jne., ja ärsyttää kun miehellekin koko ajan ruikutan niin mietin toisinaan että ajatteleekohan sekin että mä vaan haen huomiota..Niin tai näin niin taitaa meillä kaikilla olla kuitenkin aina jotain huonosti. Oikeasti mä kyllä kadehdin niitä joilla raskaus menee ilman suurempia vaikeuksia, itse aina välillä masennun miettimään ettei mua ole luotu äidiksi kun en meinaa selvitä näistä raskauksistakaan kunnialla!
Viikonloppuja kaikille kertuille!
t. mariadee 22+0
Ystäväni teki viime vuonna niin juuri, että varasi " tyttö" -rattaat ja meni hakemaan vasta sitten kun tyttö syntyi. Monesti kyllä vauniliike soitteli kärsimättömänä että joko on syntynyt, kun kuulemma oli viimeiset sen malliset ja ostajia olisi ollut, mutta muuten toimi ihan hyvin tuo diili.
Tupakoinnista: Olen huomannut, että monet jotka tupakoivat raskauden aikana ovat saaneet sen mallin äidiltään tai muulta perhepiiristä. Terveitä lapsia on syntynyt tupakoinnista huolimatta. Tupakoinnin riskit ovat kuitenkin erilaisia mitä monet edes ajattelee Ehkä tunnetuin on vauvan pienikoko-- josta siis monet ovat vain tyytyväisiä kun syntyy helpommin... mutta pieni koko tuleekin siitä että istukka kalkkeutuu pahemmin, jolloin vauva saa vähemmän ravintoa ja samalla myös happea. VAuva ei kestä synnytystä yhtä hyvin, kuin terveen istukan omaava vauva... no yleensä kuitenkin kaikki menee hyvin.
..mutta, mutta... monet eivät tule ajatelleeksi sitä, että vauva kokee vieroitusoireita tupakasta heti syntymänsä jälkeen. Itkuisuus, levottomuus, vapina ym. Mielestäni on törkeää että äiti antaa mieluummin vauvansa kärsiä näistä oireista kuin itse! Lisäksi vauvan veren nikotiinipitoisuus on suurempi kuin äidin, joten vieroitusoireetkin ovat pahempia kuin äidillä. Vauva jotutuu lopettamaan tupakoinnin yhtäkkiä syntyessään... äitihän voi tehdä sen pikkuhiljaa.
Tupakoivien äitien lapset ovat pienikokoisia myös kouluiässä ja kärisvät keskittymiskyvyttömyydestä herkemmin... mutta ovat siis näennäisesti " terveitä" -muksuja... joten monet tupakoivat äidit puolustelevat itseään sillä että vauva on terveenä syntynyt.
http://www.tupakka.org/asp3/default2.asp?gc=908
...aina mukava kun rv vaihtuu lauantaisin. Huomenna se on jo 24. Piti käydä Krissen kirjoituksesta kattoon että onko se 23 vai jo 24 menossa nyt, meillä on nimittäin sama la! Onhan se 24 jo paljon! Ja helmikuu jo lopuillaan...
G: Ja rouva olen minäkin, kesällä tulee viisi vuotta häähumusta.
Hoxa, nauroin ääneen sun unelle, ....tai siis anteeksi, onhan se kauheaa kun oma vauva käy frettinä kimppuun.... (tyrsk tyrsk). Mikä muuten on fretti? Joku pikkueläin? Mulla on kans raskausaikana kauhean aktiivisia ja villejä unet, ja muistan ne aamulla hyvin. Mies ei ikinä muista omia uniaan.
Joku muukin taisi mainita väsymyksestä. Oon ollut pari viikkoa aika väsynyt...mietin ett eikö tässä vaiheessa pitäis olla täynnä energiaa? Mua vaan nukuttaa ja väsyttää.... Rautaa kyllä otan.
Toisaalta tää on ihanaa aikaa: iho on taas parantunut alkuraskauden kukkimisesta, hiukset alkanut jo paksuuntua, kynnet kasvaa, kaiken kaikkiaan hehkeä olo :) Masukin on kivankokoinen; näkee, että on raskaana, mutta se ei oo viel semmonen älytön norsumaha, eikä turvotuksetkaan oo vienyt tätä viehkeyttä vielä.
Olo on kyllä aika norsu kun yrittää makuulta ylös. Liitoskivut on pahimmillaan just makuulla, ja mies ehdotti tänään, että ruuvataan kaide sängyn viereen että pääsen itse ylös sieltä. Kestää aina aikansa ennekuin makuulta könyää. Mutta muuten on mulla kans ollut ihan helppo ja mukava raskaus, ei pahempia vaivoja, tai sit just semmosia että ei viitti alkaa kertomaan kuten suolen(hidas)toiminta ja pissan lirahtelu # huoooh :( .
Oon alkanu heräämään 6.30 aamuisin. Jos meen takas sänkyyn vessareissun jälkeen, nukahdan hitaasti ja sit herään kärttyisenä. Oonkin siis alkanu nouseen heti ylös. Meen lenkille tai lueskelen tai heräilen hiljaa sohvalla. Toisaalta kyllä iltaisin alkaa jo 21 maissa sit väsyttään, varsinkin ilman päikkäreitä. Eilenkin meni myöhäiseen...yritämme saada webbisivuja vihdoin pystyyn, kun on jo ollut kauan suunnitteilla. Mies suunnittelee ja mie sit kerron, että ei oo hyvä ja eikö vois tehdä näin ja tätä väriä tänne ja kuvat näinpäin :) Eli tiimityössä!
Hyvää perjantai-iltaa kerttusille toivotamme pikku-tiikerin kanssa
Tänään se sit tapahtui. Nimittäin mulle pamahti joku pesänrakennusvietti tai jotain. Nyt on vauvanvaatteet pestyinä ja silitettyinä kaapissa odottamassa vauvaa. Oonko mä eka, jolla on melkein kaikki valmiina? Tai helppoahan toi oli, kun kumminkin esikoiselta kaikki oli hyvässä järjestyksessä, mutta oon jotenkin ihan intoa piukassa ja vauva sais nyt tulla jo vaikka heti (tai jos nyt sit vielä odotettais kesäkuuhun...). Kuinkahan monta kertaa mä kerkeen ne vielä peseen ja silittään ennen kuin vauva syntyy??
Muutenkin kämppä on nyt harvinaisen siisti, pölyt pois nurkista ja hyllyiltä, sain jotain leivottua pakkaseenkin. Ihanaa, kun kerrankin saa jotain aikaseks.
T: Canderel rv 26+1
Ajattelin kirjoitella kuulumisia, enne kuin illan urheilu alkaa..
Tupakoinnista sen verran, että olen samaa mieltä siitä, että usein ne jotka tupakoivat raskaana ovat saaneet mallin ehkä kotoaan. Ite poltin satunnaisesti ennen raskautta, mutta siihen se olikin helppo jättää. Mutta eniten ärsyttää ne ihmiset, jotka tupakoi raskaana olevan seurassa.Itse oon tosi tarkka, ettei kukaan tupakoi seurassa, mutta kaikki ei kunnioita sitä :(
Tyhmin kommentti, minkä siitä kuulee on se, että polttaja itsekin poltti raskaana ollessa ja lapsi oli ihan terve..(kyseessä on yksi sukulainen, joka ei voi olla polttamatta)
Jokaisen oma ratkaisu polttaako vai ei (olettaen että ottaa vauvan todellakin huomioon), mutta muiden päätöksiä voisi kunnioittaa.
Omassa masussa voidaan hyvin ja vauva alkanut potkiin todella säännöllisesti ja usein :) Noin viikko sitten vauva kääntyi pää alaspäin ja nyt kädet rummuttaa alhaalla kohtua ja potkut kylkiin..Jokainen potku on aina yhtä ihanaa..
Koko raskausaikana mulla ei oo ollut mitään ihmeempiä mielitekoja, mutta nyt iski jäätelö!!Näen jopa siitä untakin ja pyörii mielessä..Just juoksin kaupasta hakeen litran vaniljaa. Mutta jos himot jatkuu, niin kilotkin alkaa kerääntyä..Viimeks neuvolassa oli painoa tullut 3, 5 kg, mutta se oli rv 18.
Tänään oli muuten ihana päivä, koska tehtiin talokaupat!Tänne nykyiseen vuokrakaksioon ei olisi edes vaunut mahtuneet hissiin. Tosin nyt muutetaan pois Helsingistä, mutta ihana saada vauva vähän puhtaampaan ilmaan..Muutopäivä vasta 10.6 ja la 29.6. huh, menee tiukalle ja muuttohommia en siis aio tehdä...
Nyt tulee pitkää tekstiä, kaikille hyvää vkonloppua!!!!
anninapa rv 22+1
enpä olekkaan ennen tänne kirjoitellut.. olen jonki aikaa käyny lukee teidän muiden kirjoittelua päivittäin ja nyt rohkaistuin itsekkin....
eli olen kolmatta odottava äippä 22v pohjois-pohjanmaalta
viikkoja tänään tasan 23.asutaan vuonna -03 itserakennetussa
omakotitalossa.ja naimisissa ollaan oltu vuoden-02 keväästä.
haluaisin kysyä teiltä muilta ( tosin laitoin tuonne muuallekki jo kyssärin) mut mitä rautaa te syötte? ku mun pitäs alkaa syömään
mut mikä merkki sopii odottajille? olen kuullut et joistaki tulis mahavaivoja mut millaisia..? ripulia, ummetusta, muuta kipua?
auttakaa valitsee jokin hyvä valmiste, *ei tahdo lisää vaivoja*
väsyttää koko ajan kamalasti ja pääsärkyä aika usein>johtuu varmaan
jumissa olevista hartioista.
entä tietääkö kukaan sanoa saako sinihomejuustoa syödä raskaana?
enpä taida muuta keksiä nyt.. pitää varmaan lähteä hakee keittiöstä jotain naposteltavaa ku sain neitin nukkuu ja poju on iskän kans naapurissa niin on luksusta olla netissä rauhassa ja samalla syödä iltapalaa...
saa rauhassa syödä iltapalan...
Mies lähti yövuoroon töihin,neiti meni nukkumaan ja minä saan hetken rauhan istua koneella.
Minulla on nyt ollut kolme päivää kovaa pakotusta kauttaltaa joka puolella mahaa ja supistelua mitkä tuntuu jäävän päälle.Menin sitten neuvolalääkärille,joka ensin oli sitä mieltä että suolistossa vikaa,ei ehkä kuitenkin munuaisissa tai jospa kuitenkin munasarjoissa..juup, no päätyi sitten kohdun kasvukipuihin. Ärsyttää tuollanen arvailu,laittais suoraan kunnon lääkärille sairaalaan jos ei osaa sanoa mistä kova kipuilu johtuu :/ Ohjeeksi sain syödä särkylääkettä ja tulla maanantaina uudestaan jos ei parane..
Tässä tämä loppuviikko on sitten mennyt->yrittänyt lepäillä minkä esikoiselta olen saanut. Hän oppi nyt vihdoin kävelemään =) Ja äiti on maailman paras, on meinaan kova takertumaan minuun.Kukaan muu ei tunnu kelpaavan!
Täällä oli joku tuore rouva!! ONNEA PALJON!! Itse olen kuulunut jo reilu 1½v rouvakastiin..Niin se aika menee =)
Eipä tässä nyt kummosta. Lelujen siivous ja nukkumaan.Peli tietty kiinnostaa, mutta olen tottunut käymään aikasin nukkumaan..
Tuulia rv 21+6
Vielä ennen pakkausvimmaa asiat tärkeysjärjestyksessä, siis ekana koneelle ;)
Just äsken muistin vielä jonku kesk.aiheen eiliseltä ja enää en... Joku taitaa tosissaan nakertaa aivoja...
Poika taitaa aavistaa et nyt jotain outoo on tapahtumassa, lahkeessa roikkuu... Isi kyllä saa nukkua, mut äiti pitää herättää, pään päällä könys niin kauan etten enää sietäny... Voipi olla et su-aamuna jo kaipaisin samaa könyämistä...
Oma (.) tuntuu mahottoman valtavalta, vois luulla et la tosi paljo lähempänä! Potkut tuntuu aikalailla navan korkeudella. Makasin illalla sohvalla lehti mahan päällä ja kyllä pomppi korkeelle lehti ;))))
Joo, josko teelle painus...
Rentouttavaa viikonloppua kaikille kertuille!!!!!!
Suhmura ja Napura 25+1