Vierailija

Onko joku tehnyt testamenttia, jolla sulkee pois exän?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No eihän se exä mitään peri, joten miksi pitäisi tehdä moinen testamentti?
Perii se, jos lapsi kuolee lapsettomana toisen vanhemman jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos minä kuolen, lapset perivät minut. Jos lapsi kuolee minun jälkeen, exä perii lapsen. Eikös se noin osapuilleen mene? En ainakaan halua, että exä saisi mitään kautta sentin senttiä minulta..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos minä kuolen, lapset perivät minut. Jos lapsi kuolee minun jälkeen, exä perii lapsen. Eikös se noin osapuilleen mene? En ainakaan halua, että exä saisi mitään kautta sentin senttiä minulta..

En ole aloittaja, mutta ihmettelen, miksi joku alapeukuttaa tätä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Noin se menee, jos lapsi ei ole naimisissa. Aika karua kuitenkin exälle joutua hautaamaan oman lapsensa, joten en kyllä itse jaksaisi miettiä, saako exä rahojani.

Vierailija

Eihän nyt vanhempi voi tehdä lapsen testamenttia. Lapsi tekee ihan itse oman testamenttinsa jos ja kun tekee. 

Mutta avioerossa on tärkeintä muistaa tehdä kirjallinen dokumentti osituksesta! Jos sitä ei ole tehty, tehdään ositus sitten siinä vaiheessa, kun toinen vanhemmista kuolee ja erosta voi olla jo vuosikausia, vuosikymmeniä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Luin yksi päivä lakitekstinä perintökaarta ja jäin miettimään, periikö elossa oleva vanhempi 100 % vai meneekö 50 % hänelle ja 50 % kuolleen vanhemman sisaruksille. Jotenkin se teksti oli vaikeaselkoista. 

Vierailija

Ei voi tehdä lapsen testamenttia, mutta voi ohittaa exän, kuten lasten aviopuolisotkin. Ei tälle mitään estettä ole. Omaisuus, jonka jätän lapsille, voin määritellä että lasten aviopuolisoilla ei ole mitään osaa varoihin ja ei myöskään exällä, eli lapsen vanhemmalla.

Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt vanhempi voi tehdä lapsen testamenttia. Lapsi tekee ihan itse oman testamenttinsa jos ja kun tekee. 

Mutta avioerossa on tärkeintä muistaa tehdä kirjallinen dokumentti osituksesta! Jos sitä ei ole tehty, tehdään ositus sitten siinä vaiheessa, kun toinen vanhemmista kuolee ja erosta voi olla jo vuosikausia, vuosikymmeniä. 

Vierailija

Mulla on testamentti jossa olen rajannut lasteni (mahdolliset) tulevat puolisot perintöni ulkopuolelle (esim. siis erotapauksissa yms. Enhän tietenkään voi tai haluakaan vaikuttaa siihen miten lapseni perintöni käyttävät kun ovat naimisissa/perheellisiä). Enpä ole tätä ex-vaihtoehtoa ajatellutkaan... Täytyypä päivittää testamentti!

Vierailija

Olen tehnyt. Hyvin onnistuu exän pois sulkeminen. Jos minä kuolen ja lapsi heti tai kun on alaikäinen niin varat perii edunvalvoja. Lapsi on vielä alaikäinen, muutan testamenttia kun lapsi on täysi-ikäinen.

Vierailija

Miten rahat varat perii edunvalvoja? Ei kai lapsen perimistä voi mitenkään kiertää testamentilla?

Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt. Hyvin onnistuu exän pois sulkeminen. Jos minä kuolen ja lapsi heti tai kun on alaikäinen niin varat perii edunvalvoja. Lapsi on vielä alaikäinen, muutan testamenttia kun lapsi on täysi-ikäinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä jollekin edunvalvojalle, eikö olisi jotain säätiötä tai muuta kohdetta, kuin joku random edunvalvoja. Tai miksi ei testamenttaisi sille lapselle ehdolla, että saa rahat käyttöönsä täysi-ikäisenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten rahat varat perii edunvalvoja? Ei kai lapsen perimistä voi mitenkään kiertää testamentilla?

Vierailija kirjoitti:

Eikö rintaperillisen perinnöttömäksi jättäminen vaadi perustelut, siis lakiosan osalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuka ei tekisi ositusta avioeron tullessa? Mietin usein, että millaiset ihmiset jättävät paperiasiat vaan herran haltuun..

No siis varmaan kaikki tekevät jonkinlaisen varojen jaon, mutta ne kirjalliset dokumentit voivat joiltakin jäädä tekemättä, jos ei ole lakimiestä vaan asiat sovittu keskenään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on testamentti jossa olen rajannut lasteni (mahdolliset) tulevat puolisot perintöni ulkopuolelle (esim. siis erotapauksissa yms. Enhän tietenkään voi tai haluakaan vaikuttaa siihen miten lapseni perintöni käyttävät kun ovat naimisissa/perheellisiä). Enpä ole tätä ex-vaihtoehtoa ajatellutkaan... Täytyypä päivittää testamentti!

Tuo erotapaus on itsestään selvä, mutta voiko siihen perintöön vaikuttaa? Kun eikö lapsella kuitenkin periaatteessa pitäisi olla oikeus itse määrätä varojensa käytöstä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Luin yksi päivä lakitekstinä perintökaarta ja jäin miettimään, periikö elossa oleva vanhempi 100 % vai meneekö 50 % hänelle ja 50 % kuolleen vanhemman sisaruksille. Jotenkin se teksti oli vaikeaselkoista. 

Ei siinä ole mitään epäselvää. Kuollut ei voi periä mitään. Ja vain rintaperilliset voivat tulla kuolleen sijaisperijöiksi, ei muut. Siis jos pappa kuolee, lapsenlapsi perii jos lapsenlapsen vanhempi eli papan lapsi on aiemmin kuollut.

Vierailija

Olen tehnyt testamentin siltä kannalta ajateltuna, että olen uusperheessä ja jako voi mennä hankalaksi, jos perintöön oikeutettuja ihmisiä kuolee. Kuten että joku lapsistani tai kaikki kuolisivat,  ja minä sitten vasta. Mummuni sai 5 lasta, ja 4 kuoli ennen häntä. On jälkeenjääneille paljon helpompaa, jos paperiasiat on aikanaan laitettu kuntoon.

Olen perinyt tätini, joka kuoli lapsettomana, sellaisen mutkan kautta, että perunkirja kyllä tehtiin, mutta varsinainen virallinen perinnönjako jäi tekemättä aikanaan ja sitten vuosikymmenien päästä kuoli mummini, jonka siis osittain perin - ja aikoja sitten kuolleen tädin jako piti hoitaa samalla. (Perukirja ja kuolinpesän perinnönjako eivät siis ole sama asiakirja, vaan kaksi eri toimitusta. Ja jos ne ovat jääneet tekemättä, ja välistä on kuollut ihmisiä, aikamoinen urakka se onkin!)

Mutta testamenttiin palatakseni:  olen tehnyt testamentin niin, että lasteni aviopuolisoilla ei ole siihen mitään avio-oikeutta. Kuolleen lapsenihan perii hänen lapsensa, jos sellainen on. Jos ei ole, perintö menee siskoni lapsille. Sen pidemmälle en päätäni asialla vaivaa. Rahaa se vain on. (Todennäköisyys, että ex-mieheni perisi jotain minulta jonkun lapsemme kautta, on melkoisen pieni. Ja koska hän on äärimmäisen nuuka eikä ole tehnyt uutta perhettä, niin sekin raha palautuisi kuitenkin meidän lapsillemme hänen kuollessaan, kun hän panttaisi niitä käyttötilillään ja kyttäisi, että pitääkö sukat paikata. Ja jos tekisi uuden perheen, niin suorastaan jo säälisin niitä lisälapsia ja rahat olisi varmaan jo tarpeeseen...)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei edunvalvoja mitään peri. Jeesus mitä sontaa. Edunvalvoja sananmukaisesti valvoo alaikäisen lapsen etua ja varojen käyttöä. Testamentilla voi periä kukaan vaan mutta nimike on perillinen tai erityistestamentin saaja.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat