Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Muita lapsettomia joiden vanhemmat/lähipiiri painostaa lapsiasioilla?

En ole koskaan halunnut lapsia. En ole edes harkinnut. Jossakin vaiheessa vanhemmat (äiti erityisesti) ottivat elämäntehtäväkseen muistuttaa ettei minulla vieläkään ole perhettä ja että olen kohta jo liian vanhakin siihen. Että vähintään pitäisi se puoliso jostakin hankkia että edes "alkuun pääsis".

Koko ajan olen toitottanut että en halunnut lapsia 20 vuotta sitten eikä muutosta ole tapahtunut. Erittäin epätodennäköistä että jossain harhoissani yhtäkkiä päättäisin haluta lapsia/perheen. Viihdyn hyvin yksin enkä koe olevani onneton vain siksi etten ole perhettä perustanut. Ne hankkikoot ketkä sen parhaakseen kokevat.

Loppuuko kyselyt sitten kun täytän 50v vai onko lupa odottaa vapauttavaa päätöstä jo aiemmin?

Kommentit (16)

Vierailija

Itse olen 42 ja nyt on ihan viimeisen vuoden aikana loppunut kitinä. Sitä ennen kävi entistä intensiivisemmäksi, äiti jopa itki kun alkoi syyllistää minua joka hiton vierailulla, kuinka kaikilla muilla naisilla on lastenlapsia mutta minä luonnoton nainen olen aiheuttanut hänelle suuren surun kun en tee lasta. Toki uhkailivat myös yksinäisillä vanhuudenpäivillä ja elämän tarkoituksettomuudella, mutta viime vuosina tuota syyllistämistä äidin surusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mun kohdalla onneksi loppui kun sisarukseni hankki niitä lapsia. (oon nyt 33)  Tosin nämä isovanhemmat ei nyt sitten jaksakaan nähdä niitä sisaruksen lapsia kuin pari kertaa vuodessa, kun on eläkkeellä paljon muutakin mielenkiintoisempaa tekemistä. Mutta ei oo tosiaan otettu enää vuosiin kertaakaan puheeksi että mun pitäis hankkia lapsia.

Vierailija

Tietenkin päätös olla hankkimatta on vain sinun omasi. Koita nyt ymmärtää vanhempiesikin näkökulma, ehkä se vähentää ärsytystä. Lapsettomuudellasi viet vanhemmiltasi mahdollisuuden isovanhemmuuteen, etenkin jos itse olet ainokainen.

Vierailija

Mun äidillä on tapana arvostella mun ihmissuhteita sen perusteella missä on potentiaalia nk. perheenkestäväksi parisuhteeksi. Kaikki muut parisuhteet hylättävä. Vaikka selväksi on tehty että oli parisuhdetta tai ei niin lapsia ei ole tulossa. Hohhoijaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietenkin päätös olla hankkimatta on vain sinun omasi. Koita nyt ymmärtää vanhempiesikin näkökulma, ehkä se vähentää ärsytystä. Lapsettomuudellasi viet vanhemmiltasi mahdollisuuden isovanhemmuuteen, etenkin jos itse olet ainokainen.

Itselläni muuten on 2 nuorempaa veljeäkin, ja nämä samanlaisia erakkoluonteita kuin minäkin. Mutta veljiä ei ole ikinä sanallakaan painostettu pariutumaan ja lapsia tekemään, mutta minun päälleni on sitten äidin pahat olot mummouden kokematta jäämisestä kaadettu oikein saavikaupalla.

On tuossakin pointtinsa että pitää ymmärtää sitä omaa vanhempaa, joka suree, mutta kun vuodesta toiseen kuulee vuoron perään itku kurkussa syyllistämistä ja painostusta, joka kerta kun vanhempia näkee, ja se on ainoa puheenaihe enää, niin eipä sitä oikein enää jaksaisi silti kuunnella.

t. 2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on huudellu koko pienen ikäni että ei halua lapsenlapsia koska kuulemma olin jo itse tarpeeksi iso rasite hänelle :D. No eikös sitten keksinyt jossain vaiheessa että ei kyllä nyt on pakko saada niitä lapsenlapsia ja kamala patistelu alkoi. Ja olen juuri tuo ainoa lapsi joten ei ainakaan vähennä painetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyi, en ikinä kehtaisi itse ajatella näin sitten kun minun ainoa tyttäreni on aikuinen! Hänellä ei ole mitään velvollisuutta hankkia lapsia vain tehdäkseen minusta mummia.

Vierailija

Painostus lakkaa silloin kun sinä kasvat aikuiseksi, ja sanot ääneen mielipiteesi. Jos et halua lapsia, etkä halua vanhempiesi kyselevän enää asiasta, voit sanoa että nyt asia on niin, että jos ei tämä jankutus lopu, niin kyläilyt loppuu. 

Minun äitini vihjaili asiasta kautta rantain muutaman kerran, mutta siihen se loppui kun sanoin suoraan että en halua, ja jos muutan mieleni, tulette kyllä kuulemaan asiasta kysymättä. Ja kun hankin sterilisaation kolmekymppisenä, kerroin siitä äidilleni, että turha enää edes elätellä toiveita lapsenlapsista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Painostus lakkaa silloin kun sinä kasvat aikuiseksi, ja sanot ääneen mielipiteesi. Jos et halua lapsia, etkä halua vanhempiesi kyselevän enää asiasta, voit sanoa että nyt asia on niin, että jos ei tämä jankutus lopu, niin kyläilyt loppuu. 

Itselläni ei ollut sydäntä äitiä kuitenkaan hylätä tuon takia. Hän on kuitenkin oikeasti ollut hyvä äiti ja on rakastava ihminen, onpa vaan turhan herkkä. Monta kertaa sanoin sen että en tule koskaan pariutumaan enkä hankkimaan lapsia, mutta se ei auttanut .Tuon olisi toki voinut tehdä että sanonut että ok, en sitten koskaan tule teille kyläään enää kun jauhatte tuosta asiasta, mutta itse en katsonut niin asiaksi että välit äitiin olisin sen takia katkaissut. 

Tiedän myös että äitini ei jauhanut asiasta ilkeyttään vaan koska itse on niin valtavan herkkä ja suoraluontoinen, ettei vaan osaa/pysty olemaan purkamatta sydäntään kun joku asia surettaa ja ahdistaa. 

-2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini vihjaili asiasta kautta rantain muutaman kerran, mutta siihen se loppui kun sanoin suoraan että en halua, ja jos muutan mieleni, tulette kyllä kuulemaan asiasta kysymättä. Ja kun hankin sterilisaation kolmekymppisenä, kerroin siitä äidilleni, että turha enää edes elätellä toiveita lapsenlapsista. 

En ole ap mutta sinulta jäi vissiin lukematta tuo kohta että ap on jo 20 vuotta sitten sanonut ettei aio hankkia lapsia? :) No mutta joo, asiaan. Luulen että jotkut vanhemmat ajattelee että jatkuvalla jankutuksella on vaikutusta aikuisen ihmisen päätökseen. Että joku sitten vaikka säälistä päättää hankkia lapsia. Toivon kuitenkin että suurin osa tekee päätöksensä itse...

Vierailija

Minusta on lähes ällöttävää tuollainen painostaminen. Ei ole kenenkään velvollisuus lisääntyä. Kukaan ei syntyessään sitoudu siihen että sitten vanhempana tekee lapsia. Jos sattuisin syntymään johonkin maahan jossa esim. kulttuurin kautta on lähes pakko lisääntyä, muuttaisin satavarmasti pois. Lastenhankintapäätös pitää aina olla oma eikä painostuksenalainen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hyi, en ikinä kehtaisi itse ajatella näin sitten kun minun ainoa tyttäreni on aikuinen! Hänellä ei ole mitään velvollisuutta hankkia lapsia vain tehdäkseen minusta mummia.

Niinpä! Ja jos välttämättä haluaa lapsenlapsia,  kannattaa tehdä niitä omia lapsia useampi kappale. Tällöin todennäköisyys siihen, että joku lisääntyy, kasvaa kuitenkin huomattavasti.

Vierailija

Monet kaipaa niitä lapsenlapsia ja sitten kun niitä tuleekin, ja joutuu lapsenvahdiksi niin kaipaakin sitä omaa aikaa. Eli kaipaa aina sitä mitä ei voi saada. Sanopas äidillesi että miettii mitä kaikkea eläkkeellä ehtiikään tehdä nyt kun ei tarvi olla lapsenvahtina. Saattaa näkökulma hieman muuttua.

Vierailija

Ap jos olet ainoa lapsi niin se paine kohdistuu ikävällä tavalla yksin sinuun. Kannattaa silti pitäytyä omassa päätöksessään, ihan hölmöä ois tehdä lapsi jonkun toisen painostuksesta. Tuohon että milloin se paineistus loppuu, en kyllä osaa sanoa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat