Löysin oudon kukkasen metsälenkilläni, tunnistamisapuja tai siis kertokaa jotain valkokukkaisia kasveja?
Kasvoi mustikoiden vieressä ja oli valkoinen kukka vähän kuin metsämansikalla. Googlasin myös lakan kukan ja vähän samantapainen. Mutta! Lehdet ei täsmää ollenkaan, ovat paljon isommat ja kasvavat yhdessä rangassa tosin kuin mustikalla tai lakallakaa. Keksisikö joku tällä mikä kasvi kyseessä?
Kommentit (18)
Miten iso oli, oliko mätästävä eli monta vartta samasta kasvupisteestä, vai yksittäisiä varsia kukkineen (niinkuin tulppaanit)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoi mustikoiden vieressä ja oli valkoinen kukka vähän kuin metsämansikalla. Googlasin myös lakan kukan ja vähän samantapainen. Mutta! Lehdet ei täsmää ollenkaan, ovat paljon isommat ja kasvavat yhdessä rangassa tosin kuin mustikalla tai lakallakaa. Keksisikö joku tällä mikä kasvi kyseessä?
Lillukka?
Ei ole lillukka, tämän lehdet ovat suoralaitaiset ja näköjään yhdestä varresta tulee kaksi kukkkaa ja 4-5 lehteä. Korkeus oli noin 20 cm, mitä nyt mustikallakin. Valkoisen kukinnon keskellä on keltaisia heteitä.
http://kukkakasvit.luontoportti.fi/index.phtml?lang=fi
Tuolta voi kokeilla tunnistaa. Joitakin ihmettelemiäni lintuja olen ainakin tuon Luontoportin sivun avulla tunnistanut.
Metsätähti, valkovuokko, käenkaali eli ketunleipä...
Metsätähti tämä on, kiitos! Tästä kuvasta tunnistin http://jata.vampula.net/kasvio/kuvat/metsatahti2.jpg Minun kukkani on vähän enemmän vielä nupullaan, toinen kokonaan. Kiitos avusta kaikille :)
Jos kukka oli kuin metsämansikalla, niin ilmeisesti viisi terälehteä? Valkovuokolla niitä on kuusi, metsätähdellä yleensä seitsemän. Ruohokanukalla on neljä valkoista "terälehteä", jotka ovat oikeasti muuntuneita tavallisia lehtiä.
Vaikeaksi menee ilman kuvaa tai tarkempaa kuvausta. Millainen oli lehtien muoto, kasvin koko ja kasvutapa?
729 kirjoitti:
Et oo tosissas. Anna edes kuva.
Lue keskustelu läpi ennenkuin vastaat. Kysymys on ratkaistu jo.
Metsätähti oli muuten mun lempijugurtti kultaisella 80- ja 90-luvulla.
Ap muuten unohti kiittää Luontoportti-linkistä, tämä menee suosikkeihin :)
Lillukka?