Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Korreiloivatko nämä kaksi?

• ylös 2
  • alas 3

Kommentit (19)

Vierailija

Ei. Miksi pitäisikään, mikä ihmeen oletus tuo on. Monet varakkaat tuntemani ihmiset ovat yrittäjiä, ja he ovat yrittäjähenkisiä, sosiaalisesti lahjakkaita, rohkeita, mutkattomia ja ahkeria ihmisiä. Businessälyä löytyy, mutta jos tarkoitat jotain kirjaviisautta niin ei välttämättä, kouluja ei välttämättä ole käytynä paljoakaan jne. Mutta eivät he mitään tyhmiäkään ole kukaan. Älykkyyttäkin on monenlaista.

• ylös 10
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No on joo. Oma isäni on pirun älykäs ja on myös varakas. Ei ole yrittäjä vaan oikeasti älykäs ihminen.

Vierailija

Ei todellakaan. Itseasiassa lähes köyhempiä. Älykkyys (korkea ÄO) ja varakkuus eivät korreloi kovinkaan vahvasti.

Vierailija

Ei vaan ahkeria, työllensä omistautuneita. Mainittakoon tässä myös että kirjaviisaus pelkästään ei tee ihmisestä fiksua. Huomaan että ne kenellä on eniten aikaa käsillä osaavat vastata moneenkin kysymykseen hyvin perusteltuna paitsi omiin ongelmiinsa

Vierailija

Minulla ei ole aavistustakaan siitä, miten varakkaita ystäväni tai tuttavani ovat.

Vierailija

Ei, älykkäin tuntemani ihminen on syrjäytynyt erakko, joka halveksuu ihmiskuntaa. Hänen ÄO:nsa on 132 kun käytetään 15 keskihajontaa (2% populaatiosta saavuttaa näin korkean äo:n). Hän dyykkaa, asuu milloin missäkin ja on romuista kunnostanut itselleen pyörän.

Vierailija

Rikkain tuntemani ihminen on perinyt miljoonaomaisuutensa ja on suoraan sanottuna aika yksinkertainen tyyppi.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Varakkain tuntemani ihminen vaikuttaa ihan keskivertoälykkäältä, mutta ei ole älykkäin. Tosin en tiedä kenenkään tuntemani ihmisen äo:ää.

Oman arvioni mukaan älykkäin tuntemani ihminen on eräs suurtalousemäntä. Hänellä on hyvä muisti (vaikka on jo 60-v.), looginen ajattelu, hyvä matikassa ja päässälaskussa, loistava organisoija ja toteuttaja, käytännöllinen. Sitähän se klassinen älykkyys on.

Itse olen syvällinen, ns. kirjaviisas, filosofinen, eli en ole älykäs.

Vierailija

Ei todellakaan ole.
Päättelemälläkin jo ymmärtää etteivät korreloi. Perintönä saatu ei kysele äo:ta. Itse hankittu omaisuus saattaakin korreloida siten, että hlö on keskivertoälykäs tai yli. Huippuälykkäät ovat sitten taas oma joukkonsa ja keskittyvät usein elämässään muuhun kuin materian haalintaan. Heillekin sitä omaisuuttaa voi tietenkin kertyä, mutta tiedän myös monia jotka ovat köyhiä.

Vierailija

En osaa nimetä älykkäintä tuntemaani ihmistä, mutta kyllä se vähän niin ainakin omissa piireissäni tuppaa olemaan, että kun vuositulot ylittävät 150 000 euroa on huomattavasti suurempi osa ihmisistä erittäin älykkäitä, toisin kuin tämän tulorajan alapuolelle jäävät ihmiset. Näistä vähävaraisemmista ehkä noin joka viidettä luonnehtisin älykkääksi. En toisaalta tunne paljoakaan esimerkiksi alle 6 tonnia kuussa tienaavia, joten otantani on kyseenalainen :D

Vierailija

Rikkain tuntemani ihminen ei ole älykkäin tuntemani, mutta se älykkäin on sen rikkaimman poika. Rikkainkin on akateeminen ja ansainnut omaisuutensa pääosin itse - jos siis ajattelemme, että aktiivinen sijoittaminen on ansaitsemista.

Vierailija

Ei ole. On perinyt miljoonansa. Sinänsä hänen onnensa, sillä tuskin olisi omin voimin työelämässä kovin pitkälle päässyt.

Vierailija

No ei. Rikkaat ovat kokemukseni mukaan hyvin normaaleja. Ja he ovat oikeasti rikkaita siksi, että heille on sattunut hyvä tuuri. Ovat alkaneet tehdä (yrittäjinä) sellaista, josta on saanut paljon rahaa (juuri silloin). Yhteistä on, että tätä sattumaa tietysti pidetään merkkinä omasta erinomaisuudesta. Ei ehkä kovinkaan vastenmielisellä tavalla (vaikka joskus niinkin), mutta itsepetoksen määrä on suuri.