OHJE LENTOMATKUSTAJILLE: Hyppy lentokoneesta ilman laskuvarjoa
5 kilometrissä happi riittää hengittämiseen ja hetken päästä hyppääjä onkin jo 4 kilometrissä, missä happea on vielä enemmän. Optimaalisessa asennossa (vatsa edellä, kädet ja jalat suorina sivuilla) vauhti jää alhaalla n. 180 kilometriin tunnissa, mutta asento pitää vaihtaa juuri ennen veteen osumista suoraksi (jalat edellä, kädet ylhäällä). Virheasento voi johtaa raajan irtoamiseen ja varmaan kuolemaan tai ainakin vakaviin sisäelinvammoihin. Ajoitus on todella vaikeaa, koska putoaminen tapahtuu vähintään nopeudella 50 metriä sekunnissa eli 3,5 kertaa niin kovaa kuin hypättäessä 10 metrin hyppytelineestä!
Vettä pitää olla 10 metriä ja sieltä pitäisi pystyä nousemaan ylös järjettömän iskun jälkeen. Paine näin syvällä voi yllättää kokemattoman.
Lentokoneesta "laskuvarjoksi" napattu viltti tai päältä riisuttu paita voi sopivassa asennossa pidettynä hidastaa nopeutta merkittävästi.
Kommentit (32)
missäs kirjassa se olikaan kun sankari hyppäsi helikopterista ja surffasi jonkun ison laudan avulla nopeuttaan hitaammaksi ennen veteen tippumistaan, joku dan brownin kirja muistaakseni...
Ja mistä tiedät paljon vettä on alla saatika että osuisit siihen veteen ylipäätään..
Toisessa maailmansodassa lentäjä tippui 4 kilometristä ja selvisi hengissä.
Lentoemäntä Vesna Vulovic putosi yli 10 kilometristä hengissä vuonna 1972. Selvisi hengissä ja käveli muutaman kuukauden jälkeen. :)
Lopella eräs naishyppääjä tippui 1 kilometristä suohon ja selvisi vammoitta.
Eikös ongelmana oo yleensä koneen sakkaaminen? Eli pyörii hallitsemattomasti akselinsa ympäri jolloin keskipakoisvoima (?) pakottaa kaiken massan lentokoneen reunoille. Eli mikäs siinä hypätessä jos kone liitelee rennosti, mutta tosiaan ei sieltä yleensä noissa onnettomuustilanteissa niin vain hypätä. Mutta joo, jos sattuis olemaan sellainen tilanne että jotain on tehtävissä, niin toki näitä ohjeita kannattanee yrittää noudattaa.
Ei taida toimia. Noin kovassa iskussa nenään menee väkisinkin vettä ja paine repii pään auki.
En kyllä lähde kokeilemaan.
Muuten ihan jees, mutta lentokoneen oven saa avattua vasta maanpinnalla. Toimii siis akuankoissa, tai muissa kuin suurissa matkustajaliikennelentokoneissa.
Kai älypuhelimeen saa jonkun korkeusnavigaattorin näitä tilanteita varten?Seuraa tilannetta siitä ja heti 5 kilometrissä loikkaa joko rungon repeämästä tai avaa varauloskäynnin oven.
Pitää osata vaan varata oikea paikka etukäteen siitä pelastusoven vierestä. Ja ottaa vaikka alumiininen lämpöpeite mukaan. Sitä voi käyttää sekä ilmanvastuksena että hypotermiaa vastaan kun odottelee pelastusta jollakin sopivalla kelluvalla alustalla.
Saako lentokoneen oven avattua yläilmoissa? Jos saa, niin mikä estää ottamatta omaa laskuvarjoa mukaan lennolle. Sieltä sitten hyppäämään, jos näyttää siltä, ettei elävänä muuten selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Kai älypuhelimeen saa jonkun korkeusnavigaattorin näitä tilanteita varten?Seuraa tilannetta siitä ja heti 5 kilometrissä loikkaa joko rungon repeämästä tai avaa varauloskäynnin oven.
Pitää osata vaan varata oikea paikka etukäteen siitä pelastusoven vierestä. Ja ottaa vaikka alumiininen lämpöpeite mukaan. Sitä voi käyttää sekä ilmanvastuksena että hypotermiaa vastaan kun odottelee pelastusta jollakin sopivalla kelluvalla alustalla.
Miksi pitää hypätä jo viidessä kilometrissä? Miksei odota vaikka kilometriin ja hyppää vasta sitten?
Entäs sitten kun on selviydytty hengissä vapaalaskusta ja sukelluksesta? Lillutaan valtameressä ilman pelastuslauttaa ja odotellaan pari tuntia - pari vuorokautta etsijöitä?
Onhan noita kirjoitti:
Lentoemäntä Vesna Vulovic putosi yli 10 kilometristä hengissä vuonna 1972. Selvisi hengissä ja käveli muutaman kuukauden jälkeen. :)
Tämä johtui itse asiassa kahdesta asiasta, se jäi sinne taakse jumiin kärryjen suojaamaksi.
Ja se oli juonut jättimäärän kahvia, jonka takia sen verenpaine oli koholla ja se auttoi pysymään hengissä.
Katsoin joskus dokumentin tuosta jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai älypuhelimeen saa jonkun korkeusnavigaattorin näitä tilanteita varten?Seuraa tilannetta siitä ja heti 5 kilometrissä loikkaa joko rungon repeämästä tai avaa varauloskäynnin oven.
Pitää osata vaan varata oikea paikka etukäteen siitä pelastusoven vierestä. Ja ottaa vaikka alumiininen lämpöpeite mukaan. Sitä voi käyttää sekä ilmanvastuksena että hypotermiaa vastaan kun odottelee pelastusta jollakin sopivalla kelluvalla alustalla.Miksi pitää hypätä jo viidessä kilometrissä? Miksei odota vaikka kilometriin ja hyppää vasta sitten?
Siinä ajassa ku sä avaat appsin, reagoit navigaattorin ilmoitukseen, avaat sen lämpöpeiton ja oven/tsekkaat sen sopivan repeemäkohdan nii kone on menettänyt jo korkeutta aika tavalla. Kannattaa kuitenkin toimia ripeästi.
Jos pystyy kävelemään ovelle ja koettamaan sen availua niin kone on todennäköisesti vielä ohjattavissa ja kapteenin tekemä hallittu pakkolasku on paras toiveesi. Jos se syöksyy pystysuoraan alas niin sinä et kävele minnekään ja availe mitään siinä kaaoksessa. Ja jos kone on kadonnut ympäriltäsi pommin takia niin hauskaa hyppäämistä vaan.
No täytyypä pitää nämä neuvot mielessä.
Koneita joissa on laskuvarjo on jo olemassa, miksi finski ei hanki sellaisia?
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun on selviydytty hengissä vapaalaskusta ja sukelluksesta? Lillutaan valtameressä ilman pelastuslauttaa ja odotellaan pari tuntia - pari vuorokautta etsijöitä?
Hainruokaahan sitä sitten on. Olis kyllä paska loppu, ensin selviää lentoturmasta ja sitten hait rouskii suihinsa 😆
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä tiedät paljon vettä on alla saatika että osuisit siihen veteen ylipäätään..
Vaikka ei tietäiskään, niin kai sitä nyt ottaisi mieluummin riskin kuin jäisi varmaan kuolemaan putoavaan lentokoneeseen.
Mutta entäs kun Mehmetin kepponen on jo koneessa repinyt hyppääjän ruhon kappaleiksi. Pitää siis ensin koota itsensä.
Turha spekuloida kun matkustajalentokoneen ovea ei saa auki ilmassa kuin pommilla.
Mutta missä tilanteessa sieltä koneesta pääsee hyppäämään? Miten noi onnettomuudet yleensä menee? Oon käsittänyt, ettei sieltä penkistä niin vain nousta ja hypätä.