Onko sokerirasituskokeeseen pakko suostua? Ov
olen juuri testannut olevani raskaana, viikkoja ehkä 5 tai 6. edellinen lapseni oli yli tuon 4500g. Kuitenkin meillä lasten iso koko on perinnöllistä jo neljännessä polvessa, joten ei varmaan johdu sokereista. äitinikin testattiin joka raskaudessa (niitä oli viisi) eikä kertaakaan mitään diabetekseen viittaavaa paljastunut.
kuulemma se litkujen juominen on vain todella vastenmielistä... jonka vuoksi muakaan ei yhtään kiinnosta, varsinkin kun oon ihan sata varma että se on turhaa..
jos vaan kieltäydyn niin mitä siitä seuraa? selkäsaunako ;)
Kommentit (9)
Ja jos sokereissa sattuukin olemaan häikkää saattaa vauvalla olla vieroitusoireita syntymän jälkeen jota hoidetaan osastolla
mutta minäkään en jaksa ymmärtää miksi joku ei mene kokeeseen mikä kuitenkin tehdään omaksi ja vauvan parhaaksi. Varsinkin kun koe ei edes ole mikään erityisen kivulias tms.
ei oo pakko käydä neuvolassakaan. elä ihmeessä mene, lapsen ja sinun parastahan siinä ajatellaan..
Siihen on hyvä tottua jo odottamisen vaiheessa. Ja se litkun maku on pahasti liioiteltua! Ja saatpahan varmuuden sokerirasituksestasi, itselläni oli ihanteelliset arvot ja sain oikein komean hymyn terkalta joka lämmittää vieläkin! : )
... menin rasitukseen ylipainon vuoksi. Ekat litkut juotuani tulin tosi pahoinvoivaksi ja oksensin n. ½h juomisesta. Labrahoitaja oli tosi tyly ja sanoi minun pilanneen testin ja lähetti kotiin.
Tuosta jäi aika paha mieli ja kammo, joten sain jättää uusimisen väliin, mutta sillä ehdolla, että mittasin säännöllisesti paastosokerin mieheni verensokerimittarilla kotona. Arvot raportoin neuvolaan. Samoin toimin toisen raskauden aikana. Kaikki arvot olivat tosi hyviä molemmissa raskauksissa.
Se, että minulle tuli huono olo, ei tietenkään tarkoita, että sinulle tulisi. Yksi ystäväni istui litkujen väliajan odotushuoneessa lukemassa naistenlehtiä, eikä tuntunut missään. Eli kannattaa kyllä mennä, paljon mahdollista, että sinäkin olet samanlainen " lehtien lukija" , kuin ystäväni :)
se oli todella järkyn makuista. 3kertaa on sen jälkeen tehty ja on sit ollu tuota kokiksen näköistä litkua joka on miellyttävämpää
Urheasti join litkut ja sitten kokeita. Kotiin kun päästiin oksensin puolivuorokautta 1,5v katsellessa vierestä miksi äiti voi huonosti. Vatsaan sattui kamalasti se tyhjän ykkiminen, sokerirassariin mennessähän ei ole saanut syödä/juoda mitään puoleen vuorokauteen. Enää en lähtisi turhaan sokerirassariin jos syynä olisi vain lapsen isokokoisuus, kyllä siihen muutakin tarvitaan esim. nyt niitä virtsakokeita tai verensokerin mittausta muuten. Sitäpaitsi ruokavalion voi rukata varsin sokerittomaksi ja hiilarittomaksi muutenkin jo odotusaikana, niitähän ei elimisö tarvi ainakaan ensiksi mainittua puhtaista vehnäjauhoista nyt puhumattakaan.
Kai ne sitten vaihtelevat eri paikoissa.
sinun ja lapsesi parhaaksihan se on, mene vain. Mutta en usko että siihen on silti mitään " velvollisuutta" mennä.