Onko multasormia? Sinkkumies kyselee
Millä voisi tukea pienet taimet 3-5 cm korkeita ja aivan hentoja. Osa ulkona tuulessa/sateessa näyttää katkeilevan, tai taipuvan maahan. Chiliä, lipstikkaa yms. En uskalla ulos laittaa vielä noin hentoina.
Sinkkumies
Kommentit (19)
Valoa ne tarvii, onko sulla aurinkoista ikkunalautaa? Tai kukkalamppua? Ulos voi viedä esim. kasvuharson alle päiväksi, mutta yöt vielä tosi kylmiä, paleltuvat. Kiva kun on tuollaisia sinkkumiehiä jotka tykkää kasvijutuista ;)
En minä sitä kysynyt. Sanoin jo, että teen niin. Miksi tulet kertomaan, että tee niinkuin teen jo.
Kysyin millä ne tuetaan?
Sinkkumies
Jos sulla on hyvin hentoja taimia, kannattaa niitä latvoa ja pitää hyvässä valossa, että tanakoituvat. Jos tarvii tukea, riippuu kuinka suuria taimet on. Grillitikku voi riittää pienelle taimelle, mutta itse ehkä vielä tässä vaiheessa laittaisin mahdollisesti isompaan ruukkuun, hiukan syvempään ja latvoisin. sen jälkeen voit tukea millä tahansa kepillä tai rautalangasta taivuteltavilla tuilla. Mulla on chilit vielä aika pieniä, mutta tukevia. olen jo jättänyt lasitetulle partsille yöksi.
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä kysynyt. Sanoin jo, että teen niin. Miksi tulet kertomaan, että tee niinkuin teen jo.
Kysyin millä ne tuetaan?
Sinkkumies
Jos joudut tukemaan niitä, niin jotain on pielessä. Saavatko liian vähän valoa? Oletko latvonut?
Kysymys vielä chileistä osaaville.
Voiko yhteen ruukkuun istuttaa 3 chiliä? 4 laitoin kasvamaan ja 3 näyttää lähteneen. Ajattelin kyllä vähintään yhden istuttaa ulos huvikseni. Mietin vain, että pärjääkö niitä useampi samassa ruukussa, niin että niistä tulisi tavallaan kuin yksi puska.
Esim. basilikat ovat hyvin pärjänneet näin. Mielestäni kaupan ruukuissakin (paitsi salaatit) on monta vartta kasvamassa hyvin pienellä alalla, vaikka väitetäänkin etteivät pärjäisi. Silti hyvin pärjäävät kaupan ruukuissakin. Chilejä ei vain näy tuolla kaupan osastoilla ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on hyvin hentoja taimia, kannattaa niitä latvoa ja pitää hyvässä valossa, että tanakoituvat. Jos tarvii tukea, riippuu kuinka suuria taimet on. Grillitikku voi riittää pienelle taimelle, mutta itse ehkä vielä tässä vaiheessa laittaisin mahdollisesti isompaan ruukkuun, hiukan syvempään ja latvoisin. sen jälkeen voit tukea millä tahansa kepillä tai rautalangasta taivuteltavilla tuilla. Mulla on chilit vielä aika pieniä, mutta tukevia. olen jo jättänyt lasitetulle partsille yöksi.
Meinaatko tosissas, että tuollaisen 5-6 cm pitkän yhden varren jonka päässä lehti tai kaksi kehtaa katkaista? Eikö se delaa?
Sinkkumies
No kyllä sun yrtit nyt kuolee jos viet ne ulos.Ensi yöksi luvattu 4 astetta etelään.
Vierailija kirjoitti:
Valoa ne tarvii, onko sulla aurinkoista ikkunalautaa? Tai kukkalamppua? Ulos voi viedä esim. kasvuharson alle päiväksi, mutta yöt vielä tosi kylmiä, paleltuvat. Kiva kun on tuollaisia sinkkumiehiä jotka tykkää kasvijutuista ;)
Mulla on ollut pieniä säilytysongelmia, mutta tänään se korjaantuu.. sillä kyselen millä nämä saisi pidettyä elossa .. On ikkunalauta, mutta ongelma on siinä, että tv on siinä edessä.
En uskaltaisi kastella siinä. Mutta saan päivät tästä päivästä lähtien ulos ne. Aikaisemmin ei ollut mitään paikkoja, mutta rakensin sellaiset ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sun yrtit nyt kuolee jos viet ne ulos.Ensi yöksi luvattu 4 astetta etelään.
Tiedetään. Mä pidän yöt kyllä sisällä. On nuo päivällä muutaman tunnin olleet ulkona, mutta jaloissa pyörimässä. Nyt saan ne omille paikoilleen viedyksi päivisin.
Sinkkumies
Luulin että tämä oli seuranhakuilmoitus, pöh!
Hei latvojat? Uskaltaako tosissaan tuollaisen hennon varren katkaista sen delaamatta?
Piippurassi on aika hyvä tukemiseen.
Se siis kiedotaan hellästi varren ympärille, siis toinen pää multaan ja siihen toiseen päähän höllä koukku.
Anna niille paljon valoa. Lainaa naapurin hampunkasvattajan kasvivaloa vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys vielä chileistä osaaville.
Voiko yhteen ruukkuun istuttaa 3 chiliä? 4 laitoin kasvamaan ja 3 näyttää lähteneen. Ajattelin kyllä vähintään yhden istuttaa ulos huvikseni. Mietin vain, että pärjääkö niitä useampi samassa ruukussa, niin että niistä tulisi tavallaan kuin yksi puska.
Esim. basilikat ovat hyvin pärjänneet näin. Mielestäni kaupan ruukuissakin (paitsi salaatit) on monta vartta kasvamassa hyvin pienellä alalla, vaikka väitetäänkin etteivät pärjäisi. Silti hyvin pärjäävät kaupan ruukuissakin. Chilejä ei vain näy tuolla kaupan osastoilla ;)
Sinkkumies
Eri ruukkuihin laittaisin niin on enemmän tilaa kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko tosissas, että tuollaisen 5-6 cm pitkän yhden varren jonka päässä lehti tai kaksi kehtaa katkaista? Eikö se delaa?
Sinkkumies
Jos ei tosiaan ole kuin yks tai kaks lehteä, älä latvo. Toinen tai kolmas lehtipari kun ilmestyy, voi latvoa. Sun taimet tarvii vissiin vain valoa, ei se haittaa jos ne vähän vatkuilee siellä, kun kasvavat, alkavat tanakoitua ja tukea ei ehkä tarviikkaan. Nyt kun yöt alkaa lämmetä saat nopeemmin ulos, niin kuin oot tehnytkin. Kyllä ne siitä sitten nopeasti kasvaa, kun vauhtiin pääsee, nyt on vasta toukokuu, ei hätää. :)
Leikkaa ympärille tyhjästä limsapullosta minikasvihuone.
Eikä, pitääkö niiltä latvakin katkaista? Milloin?
Mulla on tomaatintaimet nyt venahtaneet n.20cm korkeiksi, olisiko ne pitänyt katkaista latvasta?
Tarvitsevat kyllä grillitikusta tukea hieman.
Niin siis niitä nimenomaan ei vielä laiteta ulos. Korkeintaan karaistumaan vähäksi aikaa tuulensuojaiseen paikkaan, johon aurinko ei porota täysillä, ja yöksi takaisin sisälle. Kun saavat valoa riittävästi niin vahvistuvat kyllä.