Esimiehen toiminta? Lakimiestä paikalla?
Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Olen rivityöntekijä, pahnan pohjimmaisena. Olen nyt 3 kertaa vuoden sisällä törmännyt töissä tilanteeseen, jossa yrityksemme puutteellisesta kirjanpidosta johtuen asiakkaalta on veloitettu aiheettomasti kuluja, joita ei pitäisi oikeasti laskuttaa. kyse on 50-150 e summista. Joka kerta kun olen huomannut asian, olen kertonut asiasta esimiehelle. Nyt jo kolmannen kerran tuli tilanne, että asiakkaalta veloitettu summa x aiheettomasti, ja on todisteet että aiheeton veloitus johtuu yrityksemme kirjanpitovirheestä. Virhettä ei olisi tullut jos yrityksemme olisi ollut huolellisempi. Esimies ei kerro asiakkaalle veloituksista, vaan asia painetaan villaisella eikä asiakkaalle saa kertoa ja rahoja ei palauteta. Mielestäni tämä on epäeettistä. Mitä teen? En voi vastata tarkempiin kysymyksiin minkä alan yritys kyseessä. Minulla on vaitiolovelvollisuus. Kertoisin ylemmälle esimiehelle, mutta työyhteisö on pieni ja pelkään ongelmia.. onko tälläinen asia sellainen mistä on velvollisuus ilmoittaa, teenkö minä väärin jos annan asian olla?
Kommentit (3)
Eiköhän se ylempi esimies ole juonessa mukana, eli firman toiminta perustuu aika pitkälti asiakkaiden kusettamiseen.
Luottamusmieheen yhteyttä jos löytyy tai sitten anonyymi viesti tälle yritykselle kenelle menee ne virheelliset laskut että näin on toimittu (en ole lakimies). Harmittava tilanne :(
Esimiehesi toiminta on epärehellistä ja laitonta. Ongelma on siinä, että kun ongelmia lopulta väistämättä tulee, p**ka valuu vääjäämättä alaspäin. Ja siellä olet sinä.
Seuraavan kerran kun huomaat tämmöisen virhelaskutuksen, sun kannattaa lähettää esimiehellesi asiasta sähköposti. Siinä sähköpostissa kuvaat ongelman ja yksilöit ne aikaisemmat kerrat, jolloin olet huomauttanut samoista ongelmista. Panet sen saman sähköpostin cc:nä omaan osoitteeseesi (työosoitteeseen ja oman henkilökohtaiseen osoittteeseesi) Sitten et hukkaa tätä sähköpostia. Näin sulla on todista myöhempien aikojen tarvetta varten siitä, että sinä olet hoitanut osuutesi.