Minne Aasian maahan kesällä kolmeksi kuukaudeksi?
Haluan elää turvallisesti ja halvalla. Vinkkejä?
Kommentit (31)
Ap onko rokotukset kunnossa ja mahd. malarian estolääkkeet? Budjetistasi lähtee myös viisumit jne? Mahdollista kyllä, mutta vähän hätäiseltä vaikuttaa. Oletko reissannut paljon aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja kommentteja. Minä vietin Thaimaassa pari vuotta sitten 3kk ja rahaa meni suunnilleen 2800€ sisältäen lennot. Lennot olivat melko halvat, meno-paluu 550e. Majoituin hyvin vaatimattomissa paikoissa. Enimmillään maksoin yhdestä yöstä 600 bahtia (17€), mutta suurimmaksi osaksi majoituin 300 bahtilla. Ruoka on todella halpaa kun katukeittiöistä ostaa. Osa budjetista meni matkusteluun Thaimaan sisällä, halvemmalla olisi päässyt, jos olisi elellyt tuon kolme kuukautta samassa paikassa. Lisäksi tuli osteltua vaatteita, tuliaisia ja käytyä viihteellä.
VALETTA!
Ei todellakaan riitä tuo rahasumma! Oltiin poikkiksen kanssa Thaimaassa viime kesänä jaa ihan normaali 3,5 tähden hotellimme maksoi meille viikolta 1330e. Joten joo, voit lähtee meneen noitten valheittes kanssa!1111
Siis äh, ehkä en sitten lähde koko matkalle jos ei kerran rahat riitä. Olin kuvitellut, että Aasia olisi halpa, mutta taisi olla vanhaa tietoa....
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja kommentteja. Minä vietin Thaimaassa pari vuotta sitten 3kk ja rahaa meni suunnilleen 2800€ sisältäen lennot. Lennot olivat melko halvat, meno-paluu 550e. Majoituin hyvin vaatimattomissa paikoissa. Enimmillään maksoin yhdestä yöstä 600 bahtia (17€), mutta suurimmaksi osaksi majoituin 300 bahtilla. Ruoka on todella halpaa kun katukeittiöistä ostaa. Osa budjetista meni matkusteluun Thaimaan sisällä, halvemmalla olisi päässyt, jos olisi elellyt tuon kolme kuukautta samassa paikassa. Lisäksi tuli osteltua vaatteita, tuliaisia ja käytyä viihteellä.
VALETTA!
Ei todellakaan riitä tuo rahasumma! Oltiin poikkiksen kanssa Thaimaassa viime kesänä jaa ihan normaali 3,5 tähden hotellimme maksoi meille viikolta 1330e. Joten joo, voit lähtee meneen noitten valheittes kanssa!1111
Niin te olitte hotellissa jossain turistirysässä? Ei kai kukaan sellaiseen ole kolmeksi kuukaudeksi lähdössäkään?? Kolmen kuukauden maijoitukseen ei todellakaan oteta mitään turistihotellia, äly hoi.
On se Aasia halpakin.Olen asunut Thaimaassa,siitä osaan kertoa.Sielläkään ei kaikkialla ole sadekausi samaan aikaan.Kesällä edullisempaa.Lennot saat alle tonnilla menopaluu.Jos jää vielä 2000e/3kk,niin se on n.650e per kk.Majoitukset edullisesti noin 10-15e yö (vaatimaton käy?) ja katukeittiöstä ruoka 1-2e.Tekee kuussa vasta n.400e.Majoitus jopa edullisempi.
Bussit on hyviä ja halpoja.
Ihanaa matkaa!Ne jotka väittää sun tarvitsevan 5000 e käy pakettimatkoilla,syö ravintoloissa jne.,no ne on kalliita.
Tänne taitaa tulla kommentteja lähinnä hotelli-ihmisiltä/bailaajilta/turistirysissä viihtyviltä, eli noita budjettineuvoja ei kannata kovin vakavissaan ottaa.
Mä olin nyt huhtikuun Indonesiassa ja rahaa reissuun meni kaikkinensa (lennot, vakuutukset, majoitus, ruoka, tupakka, mopon vuokraus, lauttamatkat jne.) 1550e.
Edestakaiset lennot Dusseldorfin ja Hong Kongin kautta yht. 650 + vakuutus ~100e ja tuliaiset (joista osa Hong Kongista ei edullisista kaupoista) noin 100e, eli elämiseen reissussa kaikkineen meni kuukauden aikana noin 700e.
Se 700e sisälsi tosiaan majoituksen kivoissa hostelleissa ja majataloissa + 2 halpaa hotelliyötä, lauttamatkat muutaman eri saaren välillä, taksimatkat (käytin Uberia), mopovuokrat, bensat, ruoat, pulloveden, tupakan ja aktiviteetit.
Alkoholia en juo, joten siihen ei mennyt rahaa ja sehän onkin Indoissa suht. kallista.
Pilveä ostin kerran, gramma maksoi 7e ja oli hyvää (sekin tuttavan kanssa puokkiin).
Ruoan söin pitkälti paikallisissa katukeittiöissä, joissa täyttävä ateria maksoi euron molemmin puolin.
Kyllähän siellä rahaa saa palamaan, mutta ilman suurta budjettiakin pitää hyvän reissun.
Se mielestäni onkin oleellista, mitä tahdot reissultasi?
Jos tahdot seikkailla, rauhoittua luonnon helmassa, tutustua ihmisiin, joogata jne. niin tuolla minun budjetillani pärjää hyvin, mutta jos on aikeissa käydä paljon järjestetyillä retkillä, bailata, ottaa tatuointeja jne., niin varaa isompi budjetti, sillä siinä tapauksessa rahaa: menee.
Tuolla summalla lähtee helposti ainakin pariksi kuukaudeksi reissuun, jos ei vaadi hienoja ravintoloita tai hotelleja. Itse olen lähdössä nyt kuukaudeksi laos/kambodza akselille ja budjetti on n. 1000e. Oon laskenu et jos en kamalasti mitään kalliita retkiä tms tee niin tosta jää vielä ylikin ja toisaalta vähän on ylimäärästäkin varattuna jos ei riitä. Lennot ostin n. 600 eurolla eli tuo tonni on käyttörahaa.
Euroopassa (myös lännessä) olen mennyt muutama vuosi sitten 30e/pv budjetilla. Se tarkoitti edullisimpia hostellihuoneita ja itse kokkaamista, mutta hyvin pärjäsi ja hauskaa oli!
Aasiassa suunnitelmani on yöpyä edullisissa hostelleissa ja majataloissa ja syödä paikallista ruokaa. Juhlimisen jätän suosiolla vähälle, koska lähden yksin. Liikkuminen on tarkoitus hoitaa busseilla.
Jos olet reissannut vähemmän, etkä osaa arvioida omaa kulutustasi niin lähde vaikka kuukaudeksi tai puoleksitoista :)
Laosissa maksoin halvimmillaan majoituksesta omassa bungalowissa, jossa oma vessa 2e/yö. Ihan tällaista ei kannata laskea löytävänsä joka kerta, mutta alle vitosella päivässä pitäisi tuosta maasta saada yösija. Ruoka Laosissa oli lähes poikkeuksetta alle pari euroa. Myös Kambodza on halpa, sielläkin taisin asua omassa vessallisessa huoneessa noin vitosella/yö.
Muut maat ovat vähän kalliimpia ja hyvien diilien löytäminen vaatii vähän enemmän aikaa, mutta sun budjetti ei ole millään tavalla mahdoton tai edes lähellä sitä, jos vaan osaat köyhäillä vähän. Ja jos vietät pidempiä aikoja yhdessä paikassa etkä liiku koko ajan paikasta toiseen, tulee eläminen ja diilien saaminen tosi paljon helpommaksi. Monet homestayt ja perhebisnekset ottavat mielellään pitkäaikaisempia asukkeja ja antavat hyviä viikkodiilejä. Thaimaan vilkkaimmat turistirysät voivat olla kalliita, mutta syrjäisemmiltä seuduilta varmasti löytyy helposti halpaa majoitusta.
Ja kun menet kesällä niin osut varmaan low seasoniin ja sadekauteen monessa paikassa, jolloin turistit ovat vähissä, hinnat ovat alhaalla ja tinkiminen helppoa. Kannattaa ottaa selvää, millaista säätä on odotettavissa ja valita kohde myös vähän sen mukaan, jos sade ja kylmä haittaa. Vaikka useinhan tuo sade on aika rankka mutta nopeasti ohi oleva tapaus.
Itse matkustin Aasiassa 1,5v ja tein aika paljon juttuja kuten sukelsin paljon, liikuin nopeaa tahtia, söin usein ravintoloissa, kolusin läpi nähtävyyksiä ja asuin aina omassa huoneessa, ja sain silti kulutettua alle tonnin kuussa. Aikaa kului kyllä halvan majoituksen löytämiseen ja ruuassa pihistelin aika usein, enkä juo alkoholia, joten niistä tuli säästöä. Matkustin aina kun mahdollista paikallisten kanssa tavallisella bussilla enkä niillä turistien minipakuilla, jotka ovat triplahintaisia.
Muista matkavakuutus. Jos olet alle 3kk niin sittenhän se perus vuosimatkavakuutus voi käydä, mutta kannattaa lukea ne vakuutusehdot sen varalta, että harrastat jotain lajia, jota se vakuutus ei kata.
Itse söin malarialääkkeitä vain Indonesiassa Balin itäpuolella. Muuten pillerit pysyivät laukussa hätälääkityksenä. Kambodzan raja-alueiden maaseudulla niitä kannattanee myös syödä säännöllisesti. Noin muuten neuvoisin pukeutumaan pitkähihaisiin vaatteisiin ja käyttämään hyttysmyrkkyä. Suurimmassa osassa turistimajoituksia on hyttysverkot, mutta myös oman voi ottaa mukaan. Minun reissustani on pari vuotta, joten malariatilanne kannattaa tarkastaa itse, se voi olla muuttunut. Kannattaa jutella asiasta siihen perehtyneen lääkärin tai hoitajan kanssa.
Ja korjaan vielä, että sadekausi on yleensä siis kuuma, ei kylmä :D Pikku aivopieru kävi tuossa.
Vietnam ok kesäkuukausina? Aika kuumaa ja kosteaa. :D