Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VESISYNNYTYS

Vierailija
14.05.2016 |

Olisin kaivannut kokemuksia vesisynnytyksestä. Itsellä ensimmäinen ja synnytys vedessä tuntuu vaihtoehtona varteenotettavalta, myös senkin takia etten halua lääkkeellistä kivunlievitystä (vesi kun itsessään rauhoittaa). Kertokaa myös jos on verrata johonkin muuhun synnytystapaan puolesta/vastaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos altaaseen ei pääse, myös suihku voi auttaa kivuissa.

Vierailija
2/3 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt neljä lasta. Viimeisin oli vesisynnytys ja se oli paras/helpoin. Minulla on tosin piikkikammo ja kertaakaan en ole uskaltanut ottaa muuta kivunlievitystä kuin vähän ilokaasua.

Kolme ensimmäistä synnytystä ovat olleet aika samanlaisia: pallon päällä heijailu oli paras tapa rentouttaa alapää, jolloin kipu ei ole tuntunut niin pahalta, jossain vaiheessa on laitettu oksitosiinitippa ja ponnistusvaihe on ollut aina lyhyt. Nämä synnytykset kestivät 6-8h.

Tämä neljäs synnytys oli paras sen vuoksi, että vesi oikeasti rentoutti tosi paljon sekä tuntui ihanalta ja kätilöllä ei ollut kiire. Ei tarvittu sitä tippaakaan ja synnytys kesti 5h. Sain nostaa itse vauvan ensimmäisenä syliin. Synnytys oli kaunis ja siisti. Luulin, että vesi värjäytyy punaiseksi, mutta niin ei käynyt. Vauva ei itkenyt, vähän ähkäisi vaan. Hengitys lähti kuitenkin hyvin käyntiin. Vesisynnytys oli vauvallekin rauhallinen kokemus.

Viimeinen synnytys on jäänyt erityisen hyvin mieleen. Se saattoi olla osaksi näin hyvä kokemus sen vuoksi, että en ollut ensisynnyttäjä. Negatiivisia puolia on vaikea keksiä. Ehkä se tunne, kun piti pari kertaa nousta pois vedestä ottamaan "käyrää". Miehelle ei tämän synnytyksen aikana ollut juuri mitään roolia. (Aikaisemmissa oli enemmän tukena.) Hän oli altaan vieressä, mutta taisin olla aika omissa maailmoissani vedessä kelluessa.

Vesisynnytys lienee aika vaikea saada. Harvoilla synnytysosastoilla se taitaa olla mahdollista. Ja jos juuri ne salit on varattu, joissa amme on, niin niihin ei pääse. Lisäksi veden valuminen ammeeseen kestää aika kauan. Kun minä menin synnyttämään, niin synnytys oli jo aika hyvässä vauhdissa. Kätilö mietti, ehdinkö synnyttää vedessä. Onneksi ehdin.

Tsemppiä sinulle synnytykseen olipa se sitten vesisynnytys tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksesi jakamisesta!  En ollutkaan ajatellut mahdollisia käytännön ongelmia, eli ettei ehkä ehdi tai ole vapaana sillä hetkellä. Missä asennossa ammeessa ollaan, saako siinä liikkua  eri asentoihin tai onko joku erityisen suositeltava? Itselläni synnytys olisi TYKS:issä, missä käsitykseni mukaan on vesisynnytys mahdollinen..? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän