Ulkoiletteko, jos taaperolla lievä kuume?
Todella valuva nenä ja pieni kuume (alle 38) on jatkunut jo viikon. Ollaan parina päivänä oltu ulkona pulkkailemassa puolisen tuntia, että saadaan edes vähän raitista ilmaa. Onko kuitenkin parempi kökkiä ihan sisätiloissa...?
Kommentit (4)
mutta joskus olen keväällä, kun on jo melko lämmintä, ulkoillut. Ei tullut lisätauteja tai taudin pitkittymistäkään mutta en tietty voi sanoa, eikö voisi silti tulla. Aika tylsää, tiedän, olla sisällä, jos lapsi ei ole kipeän oloinen, mutta olen ajatellut, että lämmönnousukin on silti merkki sairaudesta, mikä voi pitkittyä tai pahentua, jos ulkoiltaisiin. Lämmönnousua ei pidetä yhtä vaarallisena kuin kuumetta mutta pidän viisaana neuvona sitä, että lapsella pitäisi olla yksi täysin kuumeeton päivä ainakin ennen ulos menemistä.
Minulla jo leikki-ikäinen, mutta lääkärin antama ohjekin on, että sisällä pysytään niin kauan kunnes ei ole yhtään lämpöä.
Kun on 1. kuumeeton päivä, ulkoilemme kyllä, ja vasta tuon kuumeettoman päivän jälkeenhän saa mennä takaisin hoitoon.
Nuhaisena voi kyllä ulkoilla sekä taapero että leikki-ikäinen.
Jos lapsi on ollut pienestä lämmönnoususta (37-38) huolimatta reipas ja touhukas niin ollaan lämpimästi puettuna käyty pienillä ulkoilulenkeillä. Esim. rattailla kävelty kauppaan ja hetki pihassa kaivettu pikkulapiolla lumihankea. Jos on selkeesti kuumetta (yli 38) sitten on oltu vaan sisällä.
ulkona, jos kuume on pientä ja jos lapsi ei ole sairaan oloinen. Ehkä n. puolen tunnin vaunukävelyllä. Mutta ei mitään ulkona remuamista tms. Kuumeessa ei vissiin ole hyvä rasittaa mitenkään...
Jos ei ulkona käydä, niin lapsi hyppii seinille jo ennen lounasta. Itelläkin pysyy jotenkuten tolkku päässä happihyppelyn jälkeen =)
T: MrsH