Mitä vastata 6-8-vuotiaalle, joka kysyy, mitä tarkoittaa seksi?
Laulut ja telkkari tuota pullollaan ja lapset kyselevät kaikkea, olen varma, että pian myös tuota.
Kommentit (5)
Tuo kuulostaa minustakin siis ihan fiksulle, että kerrotaan sen olevan kahden aikuisen välistä läheisyyttä. Riittää varmasti tuon ikäiselle selitykseksi.
Minä ainakin ekalla luokalla ihmettelin asiaa kovasti ja opettajakin selitti nolostellen asiaa niin, että se kuulosti minusta halailulta, ja ihmettelin sitten, että miksi sitä ei sanota halailuksi, ja miksi aikuiset ovat niin vaikeina tästä " seksistä" , kun taas halailu on ihan jokapäiväistä. Munkin isä ja äiti halaili keskenään mun nähteni koko ajan, ja silti sitten oli joku mysteerinen " seksihalailu" , joka oli joku iso salaisuus. Kun äiti sitten loppujen lopuksi sanoi, että no siinä mies laittaa pippelin naisen pimppaan, ja selitti suoraan asian muutenkin, totesin vain, että " aha" , ja asia oli sillä selvä.
Joskus uutisissa kuulee sanoja seksuaalirikos, lapseen kohdistuva seksuaalinen väkivalta, seksin osto ym.
Täytyy varmaan koittaa muistaa pitää telkkari kiinni, ettei näitä tarvi ruveta selittelemään. t.ap
" aikuisten välistä läheisyyttä" ? Ihanko tosi. Eikö sitä ole ilman seksiä? Entä onko mainoskuvat aikuisten välistä läheisyyttä? No ei.
Itse olen selittänyt aika tarkkaan että kyse on siitä kun pippeli laitetaan pimppiin ja asioista jotka siihen liittyvät. Että oikeiden ihmisten kanssa se voi olla kivaa mutta kuuluu vain aikuisille. Että niin ei tarvitse koskaan kenenkään kanssa tehdä jos ei halua, eikä kukaan saa pakottaa. Että siihen vihjaillaan ja viitataan mainoksissa ja telkkarissa ja sillä tehdään joistain asioista jännittäviä vaikkeivät ne mitenkään siihen oikeasti liity, niin kuin nyt vaikka limonaadista.
Minusta se että jonkun 8-vuotiasta yritetään suojella noin omituisesti on vähintään sairasta ja johtaa todennäköisesti joko ylikiinnostumiseen tai kyvyttömmyyteen suojautua.
Ja se kelpasi vastaukseksi 7-vuotiaalle.
Tuskin sitä on sen syvällisemmin tarve lähteä analysoimaan.