Miksi annatte lapsillenne suppoja?
Kun on olemassa vauvoillekin sopivia suun kautta annettavia nestemäisiä särkylääkkeitä. Itse en aio lastani supoilla nöyryyttää, jos ei ole ihan pakko. Kysykää apteekista vaihtoehtoisia särkylääkkeitä.
Kommentit (33)
Minä olen antanut lapsille vain Panadol mikstuuraa särkylääkkeenä. Suppoja en ole käyttänyt kuin ihan satunnaisesti, esim. jos on ollut yhtä aikaa mahatauti ja korvatulehdus. Meilläkin lapset ovat tykänneet mikstuuran mausta.
Tuloksena oli tahmea vauva päästä varpaisiin, ei mennyt Panadol alas ruiskulla eikä lusikalla. Ei ollut ihan ykköspuuhaa puoli neljältä yöllä... Seuraavana päivänä mies haki suppoja apteekista, suppo on parissa sekunnissa laitettu eikä vauva edes huomaa.
Esikoinen 2v5kk taas sai eilen Pamol F -tabletin, osaa jo imeskellä sen suussa joten lääkitseminen on helppoa. Aiemmin on saanut Panadolia suun kautta, supon olen laittanut tasan kerran kun oli niin kova kuume että oli pakko antaa Buranaa jo muutaman tunnin päästä Panadolista.
Ollaan kuumeessa koko perhe, siksi on tullut lääkittyä viime päivinä muutaman kerran.
hyvänen aika sentään, minä en ollut edes asiaa koskaan ajatellut, niin , että se olisi jotenkin " sairasta touhua" . Toki isommille lapsille on meilläkin siirrytty suun kautta annettaviin, mutta ei sen takia, että supot ois nöyryyttäviä, vaan siksi, koska se on helpompaa,
oli kipeänä,että laitetaan suppo. Tilanteessa ei ole mitään nöyryyttävää,ellet itse tee siitä omine ennakkoluuloinesi siitä sellaista.
antaa sen supon joka kitinään. Niin monet kerran kuulen miten vauva vähän itki taas joten " annoin varmuuden vuoksi sen supon" .
Kyllä minä tiedän etttä kipu ei jalosta ja lapsilleni annan kipuun lääkettä. isommat osaa sanoa kun sattuu ja vauvan kipuitku on ihan erilaista kun muu itku. Oikeasti ei ole fiksua antaa sitä lääkettä kauhean usein. Ei ainakaan sillon kun siitä ei ole mitään apua.
Ei kaikki mene niin kuin teillä menee.. Ei asiat elämässä ja maailmassa yksinkertaisesti mene niin kuin kuvittelee.
Vauvojen kipua oli tutkittu, tulos oli se, että vauvan kipua vähätellään, ettää annetaan nyt kärsiä, se karaisee ja oppii kestämään paremmin kipua. Tulos täysin päinvastainen, ja kipuun ruvetaan reagoimaan yhä voimakkaammin. Suppoja siinä myös kritisoitiin, sanottiin sen olevan lapselle ikävää/nöýryyttävää.
Olen antanut suppoja lapselleni, koska tämmöiset ohjeet on annettu mulle. Tuon jutun jälkeen kyllä aioin välttää suppoja, mutta jos esim oksennusta yms aioin niitä silloin käyttää.
Kuumeen olen aina mitännyt kainalosta digimittarilla, Jorvissa synnärillä tehtiin näin. Ajattelin, jos kelpaa sairaalaan, täytyy kelvata mullekin.
Vauvaa ei tietenkään saa pitää kivussa karaisumielessä mutta itse uskon että aika hyvin erotan kipuitkun ja muun itkun. Aika vähän olen kaikille lapsilleni antanut mitään särkylääkkeitä, toki tarvittaessa.
Suppoja en ole antanut, koska täällä niitä ei yleisesti ottaen käytetä muuten kun jos lapsi esim oksennustaudissa. Kyllä mä luulen että tuossa nöyryytysjutussa (Hesari) voisi olla jotakin perää, en tiedä. Kai se on tottumuskysymyskin, kerran jouduttiin antamaan pojan oksennustaudin aikana suppo (2v sillon poika) ja hän myös itki kauheasti ja vielä pitkään sen jälkeen ja hänestä oli jotenkin kauheaa siinä maata kun pyllyyn työnnetään jotakin. Mutta jos lapsi on aina saanut suppoja niin hän on varmaan tottunut niiden laittoon.
Joka ilta siis pukkaa supon takapuoleen, kun lapsi hiukankin kitisee. Mutta tämä onkin sitten ainoa. Kaikki muut käyttää suppoja tosi harkiten kuten itsekin. Meillä taitaa olla mennyt 8 suppoa ja lapsi nyt 1v4kk. Näistä supoistakin kaksi on rokotuksen jälkeen, kun alkoi itkeä kauheasti särkyjä. (olettaisin, että 4-5 tuntia rokotuksen jälkeen alkanut kauhea huuto oli särkyä) Loput on mennyt kahdessa korvatulehduksessa.
meillä on kaikki lapset yhteensä saaneet suppoja koko elämässään ehkä 8 kpl. Enkä ole koskaan kivussa pitänyt. Myönnän että toki toiset kipuilee enemmän kuin toiset.
vaan sen jälkeen kipeenä ei suostunut enää ottamaan, joten siirryttiin suppoon. Sitä paitsi, kun on kurkku kipee ja nenä täynnä räkää, niin aika kidutusta antaa nesteenä, kun meinaa tukehtua nesteeseen!
En kokenut sitä yhtään nöyryyttävänä, ehkä siksi, että olen sinut itseni ja kehoni kanssa!