Polkupyöräillessä kypärän käyttö on noloa
Aikuisen luulis osaavan ajaa polkupyörällä niin ettei kaatuu. Jotenki nii noloa näky kun joku urheiluasussa ja polkupyöräkypärä päässä polkee pyörällä. Nauran niille pelleille.
Kommentit (41)
Et myöskään käytä turvavyötä/airbagiä tai esim. kortsua. Koska kyllähän aikuinen osaa naida ilman, että sp tarttuu.
Miksi tämä palsta on nykyään tällaista paskaa?
"Despite the considerable effort that has been put into research about cycle helmets, there is no real-world evidence that helmets have ever resulted in the net saving of even a single life. However, if helmets were actually effective, then many more pedestrian and motor vehicle occupant lives could be expected to be saved if these groups wore helmets."
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä palsta on nykyään tällaista paskaa?
Eikö tää oo aina ollu? :)
Pääasia, että on haudassa tyylikäs, ei ole kypärä painanut tukkaa lyttyyn. - ensi kuussa on entisen työkaverini kuolemasta 5 v. Ajoi hiljaa pyörällä, kaatui ja iski ohimonsa rotvallin reunaan. Ei mitään tehtävissä.
Saattaa osatakin, mutta liikenne onkin joukkue laji. On mukava ajaa jossain muuallakin kuin omalla kotipihalla, jolloin vastaan saattaa tulla sellaista, mihin viisaampi varautuu pyöräilykypärällä. En minä autoanikaan turvavyöllä aja, mutta en kyseenalaista turvavyönkään käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä palsta on nykyään tällaista paskaa?
Eikö tää oo aina ollu? :)
Ei! Ennen täällä oli paljon ihan normaaleja avauksia, nykyään puolet avauksista on teinien ja muiden lastenmielisten jälkeenjääneitä provoja.
Naura kuule ihan vapaasti. Mä olen mieluummin nolo kuin kallo halki. Pyöräonnettomuuteen voi joutua myös itsestään riippumattomien syiden takia...
Vierailija kirjoitti:
Saattaa osatakin, mutta liikenne onkin joukkue laji. On mukava ajaa jossain muuallakin kuin omalla kotipihalla, jolloin vastaan saattaa tulla sellaista, mihin viisaampi varautuu pyöräilykypärällä. En minä autoanikaan turvavyöllä aja, mutta en kyseenalaista turvavyönkään käyttöä.
Nimenomaan - vaikka liikenteessä itse ei mokaisikaan niin joku muu saattaa mokata.
Ihan kokemuksesta tiedän, että eräs läheinen ajoi nokka kolarin 30 km vauhtia päin toista pyöräiliää, koska tuo toinen ajoi väärällä puolella tietä ja väistivät samaan aikaan.
Eli aina kyse vain omasta ajosta.
Olisi muuten kuollut jos ei olisi ollut kypärää.
Minulta jäi kerran pyörän ohjaustangon muovituppi käteen mutkassa ja sitten mentiin nurin. Ei ollut kypärää päässä. Kun kaaduin niin oli hyvin aikaa valmistautua (siltä tuntui) ja päätin etten lyö päätäni asfalttiin kaatuessani. Kuitenkin kävi estelyistäni huolimatta niin että pää kopsahti katuun. Ei käynyt pahemmin. hiukan pökertynyt olo ja naarmuja ohimolla.
Samoin olen kaatunut jäätiköllä ja taas että en lyö päätäni. Kuitenkin pää on kopsahtanut.
Tästä teen päätelmän että fysiikan lait aiheuttaa sen että pää kopsahtaa. Pää on sen verran painava ja on nopeutta ja kiihtyvyyttä niin että ihmisen niskavoimat ei kykene estämään fysiikan lain toteutumista eli estämään pään kopsahtamista.
Eli kyllä polkupyöräkypärä on hyvä olla olemassa ja kaikki fiksut sitä käyttää.
Minä näytän mieluusti nololta, jos voin sillä varmistaa että aivoni pysyvät jatkossakin sillä puolella kalloa jolle kuuluvat. Suosittelisin kypärän käyttöä sinullekin aivovamman estämiseksi, mutta se taitaa olla myöhäistä.
Pyöräilykypärä saattaa rikkoutua kaatuesa, lippis ei hajoa.Voi ostaa sellasen makeen missä on lippa takana niitä saa ainakin porista.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen luulis osaavan ajaa polkupyörällä niin ettei kaatuu. Jotenki nii noloa näky kun joku urheiluasussa ja polkupyöräkypärä päässä polkee pyörällä. Nauran niille pelleille.
Potta päässä ja spandeksit jalassa. Sissos minkä näköistä, varsinkin miehillä nämä tiukat pökät aiheuttaa myötähäpeää. Kypärän vielä juuri ja juuri ymmärtää muttei niitä housuja.
Työkaveri olisi vainaja ilman kypärää, auto kääntyi risteyksessä hänen eteensä kun aurinko häikäisi kuljettajan. Siinä oppi koko työporukka että turvallisuusasioilla ei kannata pelleillä.
Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa kukaan ei käytä kypärää.
Mutta toisaalta, jos kovasti pelkää, niin voihan sitä istua kotona ja katsella elämää ikkunan läpi. Ei satu mitään.
Taalla hollannissa ei kayta kyparaa kuin aivan pikkulapset ja maantiepyorailijat. Samoin teen itsekin - paivittaisessa ajossa en kayta kyparaa mutta maantiepyoran ratsaille en nouse taas ilman. Kymmenen vuoden aikana en ole kaatunut kertaakaan, eika taalla kukaan vauhtoa kyparoista aikuisille.
Maantiepyorailyssa nopeudet ovat korkeampia - aloittelijakin paasee kolmenkympin keskinopeuksiin, pyorat reagoivat liikkeisiin herkemmin, renkaat ovat kapoisemmat ja muut pyorailijat ja autoilijat eivat aina osaa arvioida nopeutta oikein. Olisi tyhmaa lahtea lenkille ilman kyparaa.
Normaaliajossa nopeus on ehka 20km/h tai alempi, taalla on hyva pyoratieverkosto, suorat tiet, pyorateissa useimmiten ei kivireunoja, ei makia, ei lunta tai jaata kuin Suomessa... Riski kaatua on tosi pieni. Ajan 100 km viikossa tyomatkoja, eli nyt 10 vuoden aikana jo 100*40*10 km - 40 000 km ilman kyparaa ja ilman yhtaan onnettomuutta.
Suomessh ongelmana on riittamaton infra (kuka ihme tunki molempien puolten jalankulkijat ja pyorailijat yhdelle polulle?), maet, liukkaus... en kylla kayttaisi kyparaa suomessakaan.
Sinä mieluumin hajoitat pääsi, no ei taida suurta vahinkoa tulla.