Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisin nyt 19-vuotias, en ikinä tekisi vauvaa

Vierailija
10.05.2016 |

Olin nuori, villi ja rakastunut 19-vuotias, kun tulin raskaaksi. Lapsen isä vakuutti, että rakkaus on yhteinen ja oli muka innoissaan lapsesta. Vanhempiemme avulla raavittiin rahat vaunuihin ja muutamiin muihin tarvikkeisiin. Takuuvuokra omaan vuokra-asuntoon tuli minun äidiltäni. Minulla oli lukio ohi, en päässyt syksyllä kouluun ja keväällä en edes hakenut, kun tiesin raskaudesta. Lapsen isä oli armeijassa. Hän petti päissään jo ennen lapsen syntymää. Minä taas tuskin olin paria kertaa enempää ehtinyt alkoholia maistaakaan ennen raskautta, joten sinisilmäisesti uskoin, että poikaystävä oli hairahtunut juuri viinan takia ja annoin anteeksi. Kun vauva syntyi, hänestä tuli heti rakkain ihminen maailmassa. Rakastuminen omaan lapseen ylitti kaiken muun. Entiset kaverit eivät olleet innostuneita vauva-arjesta, joten olin hyvin, hyvin yksinäinen. Poikaystävä tahtoi kovasti opetella isyyttä, mutta tie vei liian usein juhlimaan ja vieraisiin vuoteisiin. Hän käytti juhlimiseen käytännössä myös oman lapsensa lapsilisät ja ristiäislahjarahat. Vaippoja ostettiin jossain vaiheessa sossun harkinnanvaraisella tuella, ja kyllä hävetti! Ero tuli ennen lapsen 1 v. syntymäpäivää. Tahto rakastaa oli kova, mutta arki väsytti. Siitä alkoi yh:n tiukka elämä ja opinnot ammattiin opintotuella kituuttamalla yms. Välillä hävetti olla niin luuseri, että lapsi ei voinut harrastaa ihan tavallisia harrastuksia rahan takia. Kun tapasin nykyisen mieheni ja hankittiin 2 lasta yhdessä, tajusin olleeni ihan keskenkasvuinen kakara silloin 19-vuotiaana. Oikeassa perheessä ajatellaan enemmän rakkautta kuin rahaa ja toimeentuloa. Olen pystynyt olemaan niin paljon huolettomampi äiti näille 4- ja 6-vuotiaille, että minun oli pakko sanoa ääneen äitienpäivänä 18-vuotiaalle rakkaalle lapselleni olevani pahoillani, jos lapsuus ei mennyt kuten olisin tahtonut. Hän sanoi, että köyhyys opetti monta hyvää asiaa ja hän on aina tiennyt, että äitiin voi luottaa. Kysyin, harmittaako, kun pienemmät sisarukset pääsee lomille ulkomaille ja saavat uusia kenkiä ja vaatteita. Hän sanoi, että ei todellakaan, vaan on pelkästään iloinen, nehän ovat hänen sisaruksiaan! On minulla hieno lapsi! Jos nyt päättäisin, en ikinä hankkisi lasta 19-vuotiaana ilman toimeentuloa ja hatarassa parisuhteessa. Myöhemminkin olisi ehtinyt!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus ja viisaus eivät käy käsi kädessä.

Vierailija
2/18 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi huomata tämä myöhään kuin ei milloinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi huomata tämä myöhään kuin ei milloinkaan.

Mitä tarkoitat? Tuskin se 18-vuotias hyötyy tuosta tiedosta. Tehty mikä tehty. Omat lapsesi ehkä ymmärtävät harkita lasta vähän tarkemmin.

Vierailija
4/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaasi tuskin on pahoillaan että on olemassa? Et olisi voinut saada häntä myöhemmin :)

Olen muuten samaa mieltä tuon esikoisesi kanssa, minullekin köyhä lapsuus on opettanut monta asiaa. Minulla on mielestäni ollut onnellinen lapsuus. En ole aikuisenakaan materialisti.

Vierailija
5/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ikinä tekisi lapsia? Olisit halunnut elää lapsettomana?

Vierailija
6/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööö ok. tuliko nyt hyvä mieli kun sait vuodattaa tylsän tarinasi tänne?

Vierailija
7/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttanut tosiaan olleen helpoin elämäntilanne lapsia kasvattaa silloin nuorempana. Mutta olet selvinnyt, ja ei lapsille siitä haittaa ole jäänyt varmasti. 

Itsekin sain lapseni nuorena, 19- ja 21-vuotiaana, mutta mulla ei ole asiaan koskaan katumusta liittynyt. Päinvastoin: on ihanaa olla vieläkin suht nuori ja jo teini-ikäisten lasten äiti joka on aika vapaa luomaan uraa ja tekemään mitä vaan. Mutta minun tilanne oli erilainen: minulla oli ja on itseäni 15 vuotta vanhempi, jo lasten syntyessä hyvin tienaava mies, eli taloudellista puutetta ei ollut koskaan vaikka olin vuosia kotiäitinä jona aikana opiskelin myös itselleni akateemisen tutkinnon.

Vierailija
8/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itsekin lapsen 19-vuotiaana, mutta ei meidän lapsi joudu köyhyydestä kärsimään. Mies käy töissä ja tienaa hyvin. Aina on rahaa vaippoihin ja uusiin vaatteisin jos tarvis. Kerroin tämän siksi että ymmärrät, ettei kaikilla nuoreilla äideillä ole asiat noin.

Vierailija
9/18 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain itsekin lapsen 19-vuotiaana, mutta ei meidän lapsi joudu köyhyydestä kärsimään. Mies käy töissä ja tienaa hyvin. Aina on rahaa vaippoihin ja uusiin vaatteisin jos tarvis. Kerroin tämän siksi että ymmärrät, ettei kaikilla nuoreilla äideillä ole asiat noin.

Olen mummi, ja molemmat lapset ovat saaneet nuorena lapsia. Tyttö oli 18, totaaliyksinhuoltaja ja tänä päivänä opiskelee ammattia itselleen. Poika (4v.) on meillä hoidossa joka toinen viikonloppu, mummin kullannuppu. Pojan tyttöystävä taas tuli raskaaksi 22-vuotiaana, poikani on pari vuotta nuorempi. Se oli yllätys meille, koska ei tiedetty tapailusta mitään. Nyt on niin onnellinen isä 5 kk:n ikäiselle pikkupojalle. Sai työpaikan ja hankki autonkin. Tytön vanhemmat osti kaksion, jossa nuoripari saa asua ilmaiseksi niin pitkään kuin tarvitsee. Ei heilläkään ole erityisesti rahasta pulaa. Kesälomalla lähtevät ulkomaille pienen kanssa. Niin se tilanne on jokaisella erilainen. Tytärtäni olen paljon joutunut tukemaan, ostan melkein kaikki pojanviikarin vaatteet ja lainaan rahaa lääkkeisiin ja yllättäviin laskuihin. Eipä opiskelijalla ole turhuuksiin rahaa.

Vierailija
10/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Ei varmaan kovin yleinen tilanne. Mun kavereista kellään ei oo hyvin tienaavaa miestä. Mä jouduin muuttaa takas kotiin, kun työt loppui. Ei tuu mitään ansiosidonnaisii. Suurin osa entisistä luokkakavereista joko opiskelee tai on työttömänä.

Vierailija
11/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että lapsen kanssa opintotuella kituutellen... Taitaa kyllä tuossa tilanteessa kuulua yleisen tuen piiriin. Faktat

Vierailija
12/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että lapsen kanssa opintotuella kituutellen... Taitaa kyllä tuossa tilanteessa kuulua yleisen tuen piiriin. Faktat

Jos opiskelee niin saa opintotukea, vaikka onkin lapsia. Minäkin saan, vaikka mies käykin töissä. Meillä 2 lasta. 

Opintotuen asumislisää ei heru, vaan siirtyy yleisen asumistuen piiriin. Tämä tarkoitti sitä, että meidän asumistuet tippui, kun ensimmäinen lapsi syntyi, nyt hieman enemmän kuin mitä se opiskelijoiden asumislisä.  

Mies siis ei todellakaan ole mikään hyvin tienaava, on kaupan kassa. Mutta ihan hyvin näillä pärjää. Ei koeta mitenkään, että tarvitsisi kituutella. Yh:lla tietysti hiukan eri tilanne...

Vierailija
13/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nuorena lapsensa saanut pärjätä ihan munavastikin. Olin 20 kun esikoinen syntyi, opiskelin ja mies töissä joissa tienaa ihan hyvin vaikka amispohjalla. Nyt tulossa toinen kun ensimmäinen lapsi on reilu 2 ja nyt on omistusasunto (laina saatu ilman takaajia) ja asiat hyvin. Me kylläkin eletään aika vaatimattomasti, ei turhia reissailla mutta autoja pakko olla kaksi koska minulla koulu kestää vielä vuodrn

Vierailija
14/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, kun olet noin rehellinen. Ties vaikka rehellisyytesi saisi jonkun liian nuoren äidiksi halajavan päähän hiukkasen järkeä.

Vierailija
15/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin opiskelija saa opintotukea. Mikä ihmeen yleinen tuki???? Tarkoitat toimeentulotukea? Kyllä, saan sitä kesällä.

Vierailija
16/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin opiskelija saa opintotukea. Mikä ihmeen yleinen tuki???? Tarkoitat toimeentulotukea? Kyllä, saan sitä kesällä.

Ja voin sen verran valottaa, että elatusapu, asumistuki, opintotuki ja lapsilisä on kuukaudessa noin 1200€. Tuossa ei ole opintolainaa laskettu. Jos menee sossuun, se opintolainakin lasketaan tuloksi. Menoja vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, bussikortti... Yht. 850€. Eli minulle ja lapselle jää ruokaan, vaatteisiin ja vastaaviin 350€ kuussa. Kesällä enemmän. Pesukone on rikki, enkä pysty ostamaan uutta, eli pesen nyt pyykit kaverin koneella kerran viikossa. Käykö kateeksi?

Vierailija
17/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh. Ei se ikä kerro mitään parisuhteesta ja taloudellisesta tilanteesta. Sain ensimmäisen lapseni 18 vuotiaana, lukio kesken ja mieskin opiskeli vielä. Kuitenkin mies oli vuoden päästä vakityössä eikä meistä kumpikaan juossut juhlimassa. Hienosti meni.

Nyt 30-40vuotiaana mies on yhtäkkiä sairauspäivärahalla, minä pätkätyöläinen ja teineihin kuluu kaikki rahat mitä suinkin saadaan kasaan. Eli tilanne on paljon huonompi tällä hetkellä vaikka ollaan sen ikäisiä että pitäisi ap:n logiikalla mennä hyvin :D

Parisuhteessa voi tulla ongelmia ja niitä taloushuolia ihan yhtälailla myöhemminkin. Ehkä teidän tilanne on 5v päästä päälaellaan ja jääkin taas lasten lomamatkat väliin? Ei lasten elämää voi etukäteen niin suunnitella että "nyt mulla on seuraavat 20vuotta tosi paljon rahaa. Teen lapsen että se saa kaiken". Sit tulee vaikka syöpä ja lapsi jääkin äidittä. Paras ikä saada lapsi on koska tahansa.

Kaikkien lapsuudessa on jotain toivomisen varaa. Ei elämän tarvi olla täydellistä :) sun nyk. pikkulapsillakaan ei tule olemaan.

Vierailija
18/18 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja voin sen verran valottaa, että elatusapu, asumistuki, opintotuki ja lapsilisä on kuukaudessa noin 1200€. Tuossa ei ole opintolainaa laskettu. Jos menee sossuun, se opintolainakin lasketaan tuloksi. Menoja vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, bussikortti... Yht. 850€. Eli minulle ja lapselle jää ruokaan, vaatteisiin ja vastaaviin 350€ kuussa. Kesällä enemmän. Pesukone on rikki, enkä pysty ostamaan uutta, eli pesen nyt pyykit kaverin koneella kerran viikossa. Käykö kateeksi?

Pesukoneeseen saa harkinnanvaraista tt.tulotukea. luulis vakuutuksenkin kattavan osan. Älä leveile sillä että on niiiin rankkaa. Inhoan itsesäälisiä kruununsa kiillottajia. Se on niin noloa. T.itsekin toimeentulotuella useita pätkiä ollut