Punkin purema ja raskaus
Kuinkahan nopeasti mahd. antibioottikuuri pitäisi aloittaa? Eilen illalla siis punkki puri.. Yritin tänään soittaa lääkäriaikaa mutta en päässyt läpi.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan nopeasti mahd. antibioottikuuri pitäisi aloittaa? Eilen illalla siis punkki puri.. Yritin tänään soittaa lääkäriaikaa mutta en päässyt läpi.
Minä hain tänään ab-kuurin kun yöllä puri hyttynen.
Seuraile sitä. Ei jokaisesta punkista antibioottikuuria tarvitse. Googlaa borrelioosi.
Älä nyt ainakaan huolestu.
Ehdit hyvin hoitaa homman lähipäivinä.
Onko punkki ollut kauan kiinni?
Borre vaatii sen pitkän kiinnitysajan.
Mä hain kerran, lääkäri sanoi, ettei tarvitse mutta vaadin, kun olin sillon raskaana. Ei sitä tiedä mitä kaikkee noista voi saada
Kuinka annoit punkin purea sinua ollessasi raskaana.
Vierailija kirjoitti:
kai tää on provo?
tuskin :DDD
Tajuatteko, että vain puolelle borreliatartunnan saaneista tulee se rinkula. Puolet saa borrelioosin ja rinkulaa ei tule. Rinkula on melko HUONO tuntomerkki, mutta parempaakaan ei ole.
Lääkärit tämän tietää ja monet syövät antibioottia varmuuden vuoksi. Suurelle yleisölle tätä ei toitoteta, kun sitten tulisi samalla myös paljon turhia kuureja ja lääkärissäkäyntejä.
(Vielä toisesta taudista, puutiaisaivokuumeesta: ei ole hyvä ottaa rokotetta silloin, kun puutiaiset ovat jo hereillä. Jos olisi juuri rokotettu ja sattuisi saamaan puutiaisaivokuumeen, se ihmisen vastareaktio.voisi olla vaarallisen voimakas. Siis ne vaarallisimmat oireet johtuvat ihmisen vastareaktiosta. Tämän selitti mulle infektiolääkäri. Silti rokotetta kaupitellaan nyt. Menee näet paremmin kaupaksi, kun ihmiset alkaa pelätä punkkeja. Raha on myyjälle tärkein. Rokote kannattaisivittaa talvella, mutta sillon ihniset ei viitsi ja huonot bisnekset.)
Mahdollisimman nopeasti aloitettaessa saa lyhyemmän kuurin.
Googlatkaa... Infektiolääkäri suosittelee lyhyen ab-kuurin raskaina oleville. Itsellä punkki puri kun olin raskaana.. Paikallinen tk sanoi ettei kuuria, mutta vaadin ( olin googlannut )... Lekuri kirjoitti kahden (!) viikon kuurin. Soitin työterveyteen ja kysyin heidän mielipidettä kun sanoin ettei kahden viikon kuuri innosta. TAYSin infektiolääkäri suositteli kolmen päivän kuuria.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko, että vain puolelle borreliatartunnan saaneista tulee se rinkula. Puolet saa borrelioosin ja rinkulaa ei tule. Rinkula on melko HUONO tuntomerkki, mutta parempaakaan ei ole.
Lääkärit tämän tietää ja monet syövät antibioottia varmuuden vuoksi. Suurelle yleisölle tätä ei toitoteta, kun sitten tulisi samalla myös paljon turhia kuureja ja lääkärissäkäyntejä.
(Vielä toisesta taudista, puutiaisaivokuumeesta: ei ole hyvä ottaa rokotetta silloin, kun puutiaiset ovat jo hereillä. Jos olisi juuri rokotettu ja sattuisi saamaan puutiaisaivokuumeen, se ihmisen vastareaktio.voisi olla vaarallisen voimakas. Siis ne vaarallisimmat oireet johtuvat ihmisen vastareaktiosta. Tämän selitti mulle infektiolääkäri. Silti rokotetta kaupitellaan nyt. Menee näet paremmin kaupaksi, kun ihmiset alkaa pelätä punkkeja. Raha on myyjälle tärkein. Rokote kannattaisivittaa talvella, mutta sillon ihniset ei viitsi ja huonot bisnekset.)
Punkin puremakohtaan tulee lähes kaikille 2–3 cm:n läpimittainen punoitus, joka ei merkitse borrelia-infektiota. Yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva punoitus yli viikon kuluttua puremasta on varma merkki varhaisvaiheen infektiosta (ks. kuvat 2 ja 3). Punaisen alueen keskiosa voi vaalentua läiskän kasvaessa. Muutos voi kutista hieman, mutta aristusta tai kipua siinä ei ole. Ihottuma tunnetaan nimellä erythema migrans, vaeltava punoitus. Se on tavallisin taive- ja karvoitusalueilla. Toisinaan läiskiä on useita. Jollei punoitusta hoideta, se häviää itsekseen 2–4 viikossa, mutta voi joissakin tapauksissa kestää kuukausia. Toinen, huomattavasti harvinaisempi borrelioosin varhaisvaiheen iho-oire, on sinervä, aristamaton, sileäpintainen, pehmeä kyhmy, borrelia lymfosytooma. Se esiintyy tavallisimmin korvalehdessä, kivespussissa tai nännin seudussa
no voi hyvänen aika taas. Antibioottikuuri? Miksi?