Minkä ikäisinä teillä tytöt saavat meikata ja värjätä hiuksia, ottaa permanentin tai muuta kuin suora tukka?
Meillä on kolme tyttöä. 13-vuotiaana saa laittaa ripsaria ja huulikiiltoa, 16-vuotiaana tehdä kevyen meikin juhliin (värivoide, puuteri, natural luomiväri edellisten lisäksi).
13-vuotiaana on myös annettu tehdä kevyt värihuuhtelu hiuksiin. Hiukset puolipitkät tai pitkät. Juhliin on tehty kampaus (esim nuttura ja/tai kiharoita sivulla) ihan pienestä asti.) 16-vuotiaana keskimmäinen (jolla luonnonkihara tummanvaalea tukka) halusi suoristaa hiukset, joten suostuttiin siihen. Värjäykset ja leikkaukset vasta ylioppilaaksitulon jälkeen. Ne eivät oikein sovi koulukaisille.
Ei korkokenkiä ennen kuin 18v.
Mitenkä teillä muilla?
Kommentit (66)
Voi luoja mitä paskaa! Toivottavasti tämä on provo!
Hyvänen aika noita vastauksia. MInusta ap on täysin oikeilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei korkokenkiä ennen kuin 18v.
Miksi annat tyttösi pukeutua miesten vaatteisiin edes täysi-ikäisenä? Itse en antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että hiuksia ei saisi leikata ennen kuin pääsee ylioppilaaksi?! Kyllä tuo on jo jotain itsemääräämisoikeuden rajoittamista. Mitäs muuten, jos lapset eivät valmistukaan ylioppilaaksi?
Itse sain värjätä hiukset ekan kerran 13v, 12v taisin laittaa "salaa" ripsaria kouluun, mutta kyllä yläasteella aloin meikkaamaan ja hirveet pakkelit tunginkin naamaan ekana vuonna :D myöhemmin kysyin äitiltä et miten anto mun mennä ulos semmosena, mut sano vaan että parempi antaa kokeilla :)
Joskus 15v tasottu kaikki ja meikkasin ihan normaalisti ja suoristin/kiharsin hiuksia. Meikit kyllä aina ostin omilla rahoilla, kampaajat äiti kustansi siihen asti että aloin tehdä kesätöitä/töitä koulun ohella :)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs lestadiolaisia te oikein olette? Maalta arvattavasti ainakin.
Ei vaan Etelä-Helsingistä. Miksi luulet että olemme maalta??? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan Etelä-Helsingistä. Miksi luulet että olemme maalta??? Ap
Koska haisette lannalta.
Tyhmät; lestadiolaiset ei käytä meikkiä juurikaan tai ihan mitättömästi eikä värjää hiuksia!
Te ette tiedä lestadiolaisista mitään kun rupeatte heti pätemää. Ottakaa selvää kysymäl lestadiolaisilta itseltään.
Ja kyllä lest.laiset käyttää korkokenkiä ja hiustenlaitosa ovat ihan priimaa, todella taitavia.
Miksi nuoren ihmisen pitäisi pilata hyvä iho jollaikin pakkelilla? Tai ripset,hiukset jne?
Äitini meikkaa ja hän sanonu minulle, ettei nuoren ihmisen kannata pilata nuoruuden kauneutta meikeillä.
Ainakun meikkaan, näytän ihan pelleltä vaikka kuka tahansa meikkais minut. Todella kevyt meikki ettei huomaa edes että on meikattu tai meikittömyys (toki meikkivoidet käytän) käy minulle mutta ei meikki. Minusta tykkää moni ei-lestadiolainen poika/mies just luonnollisuuden takia. Jos meikkaan ni he pitävät minua kauniimpa meikittä kuin meikkien kans.
P.s. Ei voi sanoa että lestadiolaisia. Koska niitä on useita ryhmiä. Ottakaa asiasta selvää ennekuin rupeette vinkumaa täällä.
Rauhansanalaisuus, körttiläisyys, pikkuesikoiset, esikoislest.vanhoillistlest.jne
P.p.s. Ei 13v tarvi meikata. Miksi antaa pilata nuoruuden hehku ja luonnonkauneus pakkeleilla?!
Aito nuori nainen kirjoitti:
Tyhmät; lestadiolaiset ei käytä meikkiä juurikaan tai ihan mitättömästi eikä värjää hiuksia!
Te ette tiedä lestadiolaisista mitään kun rupeatte heti pätemää. Ottakaa selvää kysymäl lestadiolaisilta itseltään.Ja kyllä lest.laiset käyttää korkokenkiä ja hiustenlaitosa ovat ihan priimaa, todella taitavia.
Miksi nuoren ihmisen pitäisi pilata hyvä iho jollaikin pakkelilla? Tai ripset,hiukset jne?
Äitini meikkaa ja hän sanonu minulle, ettei nuoren ihmisen kannata pilata nuoruuden kauneutta meikeillä.Ainakun meikkaan, näytän ihan pelleltä vaikka kuka tahansa meikkais minut. Todella kevyt meikki ettei huomaa edes että on meikattu tai meikittömyys (toki meikkivoidet käytän) käy minulle mutta ei meikki. Minusta tykkää moni ei-lestadiolainen poika/mies just luonnollisuuden takia. Jos meikkaan ni he pitävät minua kauniimpa meikittä kuin meikkien kans.
P.s. Ei voi sanoa että lestadiolaisia. Koska niitä on useita ryhmiä. Ottakaa asiasta selvää ennekuin rupeette vinkumaa täällä.
Rauhansanalaisuus, körttiläisyys, pikkuesikoiset, esikoislest.vanhoillistlest.jneP.p.s. Ei 13v tarvi meikata. Miksi antaa pilata nuoruuden hehku ja luonnonkauneus pakkeleilla?!
Kappas, peppukipeä lesta. Ootkos katsonut mitään kivaa telkkarista viime aikoina? :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Yllätyin itsekin noista vastauksista, erityisesti natsihuuteluista ja epäilyistä lestadiolaisuudesta.
Ollaan ihan hyvin toimeentulevia kaupunkilaisia :)
Ap
Aito nuori nainen kirjoitti:
Te ette tiedä lestadiolaisista mitään kun rupeatte heti pätemää. Ottakaa selvää kysymäl lestadiolaisilta itseltään.Ja kyllä lest.laiset käyttää korkokenkiä ja hiustenlaitosa ovat ihan priimaa, todella taitavia.
Äitini meikkaa ja hän sanonu minulle, ettei nuoren ihmisen kannata pilata nuoruuden kauneutta meikeillä.Ainakun meikkaan, näytän ihan pelleltä vaikka kuka tahansa meikkais minut. Todella kevyt meikki ettei huomaa edes että on meikattu tai meikittömyys (toki meikkivoidet käytän) käy minulle mutta ei meikki. Minusta tykkää moni ei-lestadiolainen poika/mies just luonnollisuuden takia. Jos meikkaan ni he pitävät minua kauniimpa meikittä kuin meikkien kans.
Rauhansanalaisuus, körttiläisyys, pikkuesikoiset, esikoislest.vanhoillistlest.jneP.p.s. Ei 13v tarvi meikata. Miksi antaa pilata nuoruuden hehku ja luonnonkauneus pakkeleilla?!
Oletko sinä vihainen lestadiolainen?
No voitko ap vastata, mikseivät lapset saa leikkauttaa hiuksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että hiuksia ei saisi leikata ennen kuin pääsee ylioppilaaksi?! Kyllä tuo on jo jotain itsemääräämisoikeuden rajoittamista. Mitäs muuten, jos lapset eivät valmistukaan ylioppilaaksi?
Tottakai tytöt käyvät leikkauttamassa hiuksensa säännöllisesti. Mutta se malli on sellainen olkapäihin ulottuva ja tällä kiharapäällä vielä pidempi. Ei siis mitään graafisia leikkauksia.
Samalla lailla kaikki tyttöjen koulutoverit ja ystävätkin pitävät hiuksiaan ja meikkaavat. Vähän niinkuin tapana meidän piireissä. Ap
5-6lk saa aloitella ripsarilla kevyellä meikillä jne, kotona saa treenata enemmänkin mutta kouluun asti ei mennä. Lähinnä haluan välttää tällä ne jäätävät pandasilmät ja meikkimokat mitä mullakin oli kun aloitin meikkauksen. Yläasteella saa sitten tehdä mitä haluaa meikeillä, en koe tarvetta rajoittaa kunhan huolehtii ihonhoidosta.
Hiuksia saa värjätä ala-asteella kevyesti, raitoja ja kaikenlaista mihin ei vaadita jatkuvaa ylläpitoa ja kuukausittaista värjäämistä, ja suoravärit myös ok. Yläasteella saa sitten kokeilla jo enemmän, koko pään värjäys ok.
Pukeutua saa miten haluaa ja mihin tyyliin haluaakaan, kunhan varusteet on säänmukaisia.
Ja todellakin saa ennen noita kaikkia kyllä muotoilla hiuksiaan miten ja milloin huvittaa, kuka helvetti rajoittaa jopa suoristamista? On olemassa suojaavia aineita niin ei se tukka pilalle mene.
Ihmeen natsi tuo ap
Kyllä mä ainakin meikkasin yläasteikäsestä, käytin korkkateita 16-vuotiaana ja muutin silloin opiskeluiden perässä omilleni toiseen kaupunkiin. Turha provo.
Minä juuri houkuttelin tyttäreni, 10 vuotta, laittamaan hiuksiinsa sellaisen pinkin sävytteen, ihan latvoihin, kuten nyt nuorilla näkee. Halusin kokeilla, miltä tuollainen näyttää, mutta itselläni on niin voimakkaasti värjätyt hiukset, ettei moinen minun päässäni erotu. Kovasti ole meikkejä ja tuoksujakin tuputtanut, muttei tytär ole vielä innostunut. Edes korviksia ei huoli :(
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin meikkasin yläasteikäsestä, käytin korkkateita 16-vuotiaana ja muutin silloin opiskeluiden perässä omilleni toiseen kaupunkiin. Turha provo.
Tähän vielä lisäyksenä että yläasteella n. 13v halusin värjätä hiukset mustiksi ja ottaa naamaani lävistyksiä, näitä en onneksi saanut tehdä:D
Kamalaa! Sen ymmärrän ettei alle 13v tarvi meikata, mutta edes hiusten leikkuu???
Hiusvärithän ovat yli 16 vuotiaille, se on hyvä ikä.
Korkokenkiä oli minun tyttöni yläasteen päätösjuhlissa kaikilla.