Tarvitseeko teidän lasten siivota omia jälkiään?
Mitä alle kouluikäinen siivoaa? Eskari? Kouluikäinen? Kerääkö lelut lattialta, viekö astiansa pöydästä? Likaiset vaatteet pyykkikoriin? Askartelun jälkiä, esim. Paperisilppua, muovailuvahaa?
Kommentit (8)
Meillä jokaisen pitää siivota omat jälkensä. Pienempiä autetaan, mutta jokainen opettelee. Vaatteet kaappeihin tai pyykkikoriin, lelut kaappiin, voileipätarvikkeet tiskikoneeseen, ruuat jääkaappiin. Vessasta pestään omat roiskeet ja jarrutusjäljet, pyyhitään keittiöstä jos jotain roiskuu tasoille. Ei ole erikseen määrättyjä tehtäviä, kokonaisvaltaisesti pidetään koti siistinä.
Ei tarvii. En jaksa tehdä niin itsekään. Lapset 6 ja 8v. Mies siivoilee mitä viitsii.
Lelut ja askarteluista jääneet roskat pitää kerätä itse, isompi laittaa astiat tiskialtaaseen. 4v ja 8v lapset.
Pitää kerätä omat tavarat, viedä pyykit pyykkikoriin ja muita pikkujuttuja. Oman tason mukaan mennään ja tehdään asiat yhdessä. Lapset 3 ja 1,5.
Mua ärsyttää, kun mun mies aina toitottaa tota 'jokaisen pitää itse siivota omat jälkensä'. Laittaa itse kyllä astiansa koneeseen ja pyykkinsä pyykkikoriin, mutta siinä se sitten onkin. Just suuttui, kun pyysin viemään roskiksen. Johan hän astiapesukoneen tyhjensi (ainoa kotityö, jota tekee).
Ei, perheessä ei jokainen siivoa omia jälkiään, vaan kollektiivisesti katsotaan yhdessä, että on siistiä. Se tarkoittaa myös lasten osallistumista.
Kyllä tarvii siivota. Lapsi vähän yli 2v. Omat lelut tai ainakin osa niistä leikin jälkeen kotona ja ulkona. Välillä vie myös pyykkiä koneeseen. Myös muut tavarat jos esim. tyhjentää jonkun laatikon niin tavarat täytyy myös laittaa takaisin.