Imetys ja laihtuminen
Oletteko laihtuneet hirmuisesti imetyksen aikana? Mulla kilot häviää melkein huolestuttavaa kyytiä (nyt - 3,5 kg siitä painosta mikä oli kun aloin odottaa). En saa syötyä normaaleja ruokailuja enempää, kun ruokahalu ei kuitenkaan ole erityisen huipussaan.
Onko laihtumisesta muuta haittaa kuin mahdollinen maidon erityksen heikkeneminen. Jostain luin, että ois vaarallista " laihduttaa" imettäessä, koska maksaan voi olla kertynyt jotain vaarallisia aineita, jotka laihtuessa (kun maksan ravintovarastot tulevat käyttöön) voivat imeytyä maitoon. Liekö todellisuudessa näin?
Kommentit (6)
Synnytin 17.10.05 ennen joulua olin jo samoissa kuin ennen odotusta ja kuukausi siitä ni 5kg vähemmän, yhteensä on tippunut nyt n.30kg. En ole tehnyt asian hyväksi yhtään mitään, vain imettänyt ja herkutellut. Alkaakin kauhistuttaa, et jos loppuu imetys syystä tai toisesta ni tuleeko paljon takasin...
Mulla on edelleen tosin 10kg ylimääräistä joten ei syytä " huoleen" , kyllä se vauva vielä ihan kelpo kermamaitoo saa;)
Annu
Suosittelen kaikille imettämistä, siitä saa tälläisen kivan lisä bonuksen;)
annu
Synnytin 20.9.05 ja nyt painan 54kg, ennen raskautta painoin 61kg. En kanssa saa syötyä esim. kahta lämmintä ateriaa päivässä niinku pitäis.
... minulla tullut synnytyksen jälkeen muutama kilo lisää, vaikka olen täysimettänyt 5,5kk! Eli ei kannata luottaa siihen, että imetys vie kilot!
mulla tuli kiloja raskauden aikana 20 kg. 10 kg on lähtenyt pois ja edelleen tuo toinen 10 roikkuu mukana. Mutta en ole vielä aloittanut mitään liikuntaa ja herkuttelen välillä. Kuntosalille olis tarkoitus mennä kun imetys loppuu tai edes lenkille :)
Puolta kiloa ei enempää viikossa ei suositella laihdutettavaksi viikossa. Periaatteessa kaiketi on vaarana, että rasvaliukoiset kehoon varastoituneet myrkyt lähtevät liikkeelle ja joutuvat vauvaan. Tuolla lisää:
http://www.imetystukilista.net/faq/paino.php
Itse kysyin viimeksi neuvolassa, onko vaarallista kun reiluista kiloistani tuntuu normaalisyömisellä ja lievällä herkuttelulla lähtevän 800-1000g/vko, ainakin viimeiset 2 viikkoa kun en ole ylenmääräisesti syöpötellyt. Neuvolan tädin mukaan ei ole vaarallista, koska kuitenkin syön kunnolla ja niin paljon, ettei ole nälkä.